Háromnegyedet mutató gyűrű

Egyetlen hónap alatt a fővárost körülölelő M0-s körgyűrű három fontos szakasza készült el: az M6-os csomópontja és annak környezete, a keleti szektor 26,6, valamint az északi szektor 4 kilométeres szakasza az új Duna-híddal. A szakemberek a város belső tranzitútvonalai forgalmának csökkenését várják, ám az első tapasztalatok ezt nem teljesen támasztják alá.

2008. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta várták a gépkocsival közlekedők, illetve a forgalmas Hungária körút mentén lakók, dolgozók, hogy elkészüljön a fővárost elkerülő körgyűrűnek az a szakasza, amely lehetővé teszi, hogy a hazai és nemzetközi átmenő forgalom – amelynek fő irányai nyugat–délkelet, észak–délkelet, kelet–nyugat, kelet–délnyugat – a zsúfolt nagyváros közútjainak érintése nélkül haladjon át. Különösen szembetűnő volt az utóbbi években a kamionok jelenléte a Hungária körútnak az M3-as és az M5-ös bevezető szakaszai közötti részén. A szakemberek azt várták, hogy a forgalomnak az a része, amelyik a körgyűrű hiánya miatt kényszerült a városi utak használatára, ezután nem hajt be a városba, hanem a hosszabb, de folyamatos haladást ígérő elkerülő sztrádát választja.
Bár forgalomszámlálási adatok az eltelt rövid idő idő alatt nem készülhettek, a magántapasztalatok szerint csak részben teljesültek az előzetes várakozások. A legfontosabb: a nagy teherautók nem tűntek el a Hungária körútról. Bár kétségtelenül megritkultak a korábban kétszer két-három sávon araszoló kamioncsordák, szemmel láthatóan továbbra is meghatározó szereplői a fővárosi utaknak. Magyarázatul kínálkozik erre, hogy a teherszállítók célfuvarban is közlekednek Budapesten, illetve hogy az M1–M3-as sztrádák bevezető szakaszai közti távolság az M0-s igénybevételével éppen a kétszerese annak, mintha toronyiránt hajt keresztül a városon a sofőr. Utóbbi problémát a nehéz teherautók kitiltása oldhatja meg, az intézkedés bevezetésének tervezett időpontja 2009. január 1.
Az említett szakaszok közül a főváros közlekedésének szempontjából legjelentősebb kétségkívül az M0-s keleti szektorának megépítése. A 4-es számú főútvonaltól induló, s az M3-as autópálya-kereszteződésig tartó M0-s keleti szektor hossza 26,5 kilométer. A kétszer két sávos utat mindkét oldalon leállósávval, középütt elválasztó zónával alakították ki. A teljes nyomvonalon negyven műtárgy – aluljáró, felüljáró – és kilenc forgalmi csomópont létesült. A keleti szektor megvalósítása 350 millió euróba, 87,5 milliárd forintba kerül. Ebből a 4. számú főút és M3-as autópálya közötti 26,5 kilométeres körgyűrűszakasz kivitelezési költsége nettó 49 milliárd forint volt.
Az M0-s északi szektorának átadásával az M3-tól a 11-es főútig jött létre autópálya-összeköttetés. A szakasz 3,9 km hosszúságú, meghatározó része az M0-s északi Duna-híd. A Megyeri híd, a maga 1862 méterével hazánk leghoszszabb folyami hídja, amely öt, egymáshoz kapcsolódó hídszerkezetből áll. A beruházás költsége 63,2 milliárd forint volt.
A körgyűrű déli szakaszán ugyancsak az elmúlt hetekben adták át az M6–M0-s háromszintes autópálya-csomópontot, valamint a körgyűrű hozzá kapcsolódó, kétszer három sávos, három kilométeres szakaszát. Az M6-os autópálya Érdi tető–M0-s közötti szakasza Dunaújvárost, illetve az ott nemrégiben megépült Duna-híd révén pedig a Duna–Tisza közének forgalmát kapcsolja a körgyűrűhöz.
A szeptemberben átadott három szakasszal a körgyűrű elérte mai lehetőségeinek határát. A következő évtizedekben reálisan nem várható a hiányzó észak–nyugati szektor megépítése. A közeljövőben hozzákezdenek ellenben a déli szektor teljes kiépítéséhez. Mint ismert, az 1990-es években átadott kétszer két sávos elkerülő út a tervezett sztráda egyik nyomvonalát vette csak igénybe, a kiszélesített út normál méretű sávokat és leállósávot is tartalmaz majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.