Kihátráló osztrákok?

Egy esetleges uniós versenyhivatali tiltás lehetővé tenné az osztrák állami vasútnak, hogy további jelentős presztízsveszteség nélkül lépjen vissza a MÁV Cargo megvásárlásától – állítják lapunk osztrák forrásai. Bécsi lapértesülések szerint Brüsszel súlyos feltételekhez köti az „év privatizációjának” minősített ügylet engedélyezését.

2008. 10. 16. 8:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Messzemenő következtetéseket vonnak le egyes elemzők abból a tényből, hogy szeptember 29. helyett csak október 13-án hozza nyilvánosságra az Európai Bizottság, hogy illeszkedik-e az európai versenyjogi szabályrendszerbe a Rail Cargo Austria (RCA) –MÁV Cargo (MC) ügylet. A vizsgálatok elhúzódása ugyanis azt is jelenti, a hatóságok egyre több vizsgálnivalót találtak. Az unió beleegyezése nélkül pedig nem érvényes a 102,5 milliárd forint értékű, az egyik nemzetközi szervezet által az év privatizációjának minősített hazai magánosítási tranzakció.
Nem biztos azonban, hogy Bécsben ugyanolyan lelkesedéssel várják a versenyhatósági engedélyt, mint Budapesten. Lapunk szeptember elején közzétette azt az értesülését, hogy az osztrák állami vasút legszívesebben már kihátrálna az üzletből.
Akkor az RCA azonnal cáfolt, mondván, jogilag érvényesnek tekinti a MÁV Cargo megvételére kötött szerződést. A cég hangoztatta azt is, hogy időben megtesz minden szükséges lépést arra, hogy az Európai Unió versenyjogi hatóságának vizsgálata a lehető legrövidebb időn belül lezáruljon. Lapunk információi szerint az osztrákok valójában már annak drukkolnak, hogy a bizottság tiltsa meg az MC megvásárlását, vagy olyan feltételeket szabjon, amelyek teljesíthetetlenek. Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata ugyanis így tudna a legelegánsabban, további presztízsveszteség nélkül kiszállni a mára már politikailag is vállalhatatlanná vált üzletből.
A hét végi kiszivárogtatások szerint is úgy tűnik, osztrák szemmel egyre kevésbé vonzó a MÁV Cargo. A Die Presse osztrák napilap szerint az Európai Bizottság versenypiaci hatósága előírja majd, hogy a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-nek ki kell szállnia az ügyletből. Előzőleg a Format gazdasági-üzleti folyóirat brüsszeli forrásokra hivatkozva ugyancsak azt írta: a bizottság egyik kikötése az, hogy a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási holdingja adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését. A Die Presse szerint a bizottsági fenntartások mögött az húzódik meg, hogy a GYSEV-ben a magyar állam 61 százalékos tulajdonrésszel bír. A vételár egy részét a GYSEV-en keresztül tehát a magyar állam fedezné, ráadásul a pénz a magyar állam tulajdonában lévő MÁV-hoz folyna be. Ezt a bizottság meg nem engedett állami támogatásnak minősítheti – vélekedett a lap.
A Die Presse utalt az International Railway Journal brit szaklap közelmúltbeli írására, amely szerint a „valódi” vételár nem a hivatalosan megadott 102,5 milliárd forint, hanem annál kevesebb, méghozzá annyival, amennyivel a magyar állam hozzájárul a GYSEV-re eső vételi összeghez, vagyis mintegy tizenhatmilliárd forinttal. Ezzel azonban már nem is a nyertesnek kikiáltott konzorciumé a legjobb ajánlat, ami a brit folyóirat szerint arra indíthatta Brüsszelt, hogy nyomozni kezdjen a versenyfeltételek esetleges torzítása miatt. Az osztrák újság véleménye szerint az ügy kimenetele az lehet, hogy az RCA-nak kell kifizetnie a teljes, 102,5 milliárd forintos vételárat. Az ÖBB-nél egyelőre nem nyilatkoztak a lapnak, csupán annyit mondtak, megvárják, mi lesz a brüsszeli hatóság végleges álláspontja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.