Messzemenő következtetéseket vonnak le egyes elemzők abból a tényből, hogy szeptember 29. helyett csak október 13-án hozza nyilvánosságra az Európai Bizottság, hogy illeszkedik-e az európai versenyjogi szabályrendszerbe a Rail Cargo Austria (RCA) –MÁV Cargo (MC) ügylet. A vizsgálatok elhúzódása ugyanis azt is jelenti, a hatóságok egyre több vizsgálnivalót találtak. Az unió beleegyezése nélkül pedig nem érvényes a 102,5 milliárd forint értékű, az egyik nemzetközi szervezet által az év privatizációjának minősített hazai magánosítási tranzakció.
Nem biztos azonban, hogy Bécsben ugyanolyan lelkesedéssel várják a versenyhatósági engedélyt, mint Budapesten. Lapunk szeptember elején közzétette azt az értesülését, hogy az osztrák állami vasút legszívesebben már kihátrálna az üzletből.
Akkor az RCA azonnal cáfolt, mondván, jogilag érvényesnek tekinti a MÁV Cargo megvételére kötött szerződést. A cég hangoztatta azt is, hogy időben megtesz minden szükséges lépést arra, hogy az Európai Unió versenyjogi hatóságának vizsgálata a lehető legrövidebb időn belül lezáruljon. Lapunk információi szerint az osztrákok valójában már annak drukkolnak, hogy a bizottság tiltsa meg az MC megvásárlását, vagy olyan feltételeket szabjon, amelyek teljesíthetetlenek. Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata ugyanis így tudna a legelegánsabban, további presztízsveszteség nélkül kiszállni a mára már politikailag is vállalhatatlanná vált üzletből.
A hét végi kiszivárogtatások szerint is úgy tűnik, osztrák szemmel egyre kevésbé vonzó a MÁV Cargo. A Die Presse osztrák napilap szerint az Európai Bizottság versenypiaci hatósága előírja majd, hogy a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-nek ki kell szállnia az ügyletből. Előzőleg a Format gazdasági-üzleti folyóirat brüsszeli forrásokra hivatkozva ugyancsak azt írta: a bizottság egyik kikötése az, hogy a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási holdingja adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését. A Die Presse szerint a bizottsági fenntartások mögött az húzódik meg, hogy a GYSEV-ben a magyar állam 61 százalékos tulajdonrésszel bír. A vételár egy részét a GYSEV-en keresztül tehát a magyar állam fedezné, ráadásul a pénz a magyar állam tulajdonában lévő MÁV-hoz folyna be. Ezt a bizottság meg nem engedett állami támogatásnak minősítheti – vélekedett a lap.
A Die Presse utalt az International Railway Journal brit szaklap közelmúltbeli írására, amely szerint a „valódi” vételár nem a hivatalosan megadott 102,5 milliárd forint, hanem annál kevesebb, méghozzá annyival, amennyivel a magyar állam hozzájárul a GYSEV-re eső vételi összeghez, vagyis mintegy tizenhatmilliárd forinttal. Ezzel azonban már nem is a nyertesnek kikiáltott konzorciumé a legjobb ajánlat, ami a brit folyóirat szerint arra indíthatta Brüsszelt, hogy nyomozni kezdjen a versenyfeltételek esetleges torzítása miatt. Az osztrák újság véleménye szerint az ügy kimenetele az lehet, hogy az RCA-nak kell kifizetnie a teljes, 102,5 milliárd forintos vételárat. Az ÖBB-nél egyelőre nem nyilatkoztak a lapnak, csupán annyit mondtak, megvárják, mi lesz a brüsszeli hatóság végleges álláspontja.
Egymilliárd forintot, a bevallott összeg tízszeresét költhették el Magyar Péterék tavasszal