Európa-szerte hasonló technikát alkalmaznak az utasok tájékoztatására, vagyis a MÁV jó irányban lépett. A fejlesztés tényét üdvözöljük, csak az a kár, hogy nem évekkel korábban került rá sor – mondta el lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakértője. A Keleti pályaudvaron kedden helyezték üzembe a 68 millió forintos táblát, amelyen az utasok a vonatok érkezését és indulását követhetik figyelemmel. Az úgynevezett összesítő táblákat az ulmi székhelyű AEG MIS gyártotta, a szerelési költség – beleértve a vezérlő- és áramellátó kábelezést, a vezérlő szoftvert, a táblák tartószerkezetének elkészítését és felállítását, valamint a tervezést – közel 27 millió forintot tett ki. Vagyis egyetlen tábla cseréje megközelíti a 100 millió forintot. A szerelési munkákat a proMONTEL Zrt. végezte el. A Keleti pályaudvar eddigi, mechanikus tájékoztatóberendezésének cseréjére azért is szükség volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása drága, menetrendváltáskor a lapok újrafestése szükséges. Emellett az ódon, muzeális szerkezetek alkatrész-utánpótlása nem megoldott, a most leszerelt eszközöket az országban számos helyen továbbra is működő lapozós gépek javítására használják fel. A Keletiben most csak a csarnokban található központi táblát cserélték le, de a közeljövőben korszerű táblák váltják fel a vágányvégi lapozós táblákat, s korszerűsítik a hangosbemondó berendezéseket is.
A MÁV 2007 végén kötött szerződést a proMONTEL-lel, hogy 2008 során összesen mintegy 40 állomáson cserélje ki az utastájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítson fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel. A vasúttársaság a következő években – nagyrészt uniós forrásból – 120 állomáson tervez hasonló felújításokat, így a mai elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cserélik. E beruházások az úgynevezett vonali rekonstrukciós munkák részeként valósulnak meg, vagyis az egyes szakaszok felújításakor.
Ennek részeként 2013-ig akusztikus és vizuális utastájékoztató berendezéseket, illetve diszpécser berendezéseket építenek ki, újítanak fel például a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém és a Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonalakon is. Az első LCD-utastájékoztató táblát tavaly nyáron Hatvanban szerelte fel a vasúttársaság. A beruházás értéke akkor is csaknem 100 millió forintot tett ki, a kivitelező ugyancsak a proMONTEL Zrt. volt.
Pedig Magyarral foglalkozni KELL!