Táblacsere százmillióért

A repülőtereken már ismert LCD-táblákkal cseréli le ódon „lapozós” utastájékoztató rendszerét a MÁV. A programra évente mintegy 250 milliót költ a cég, a fővárosban először a Keleti pályaudvar csarnokában találkozhatnak a százmilliós táblákkal az utazók.

2008. 12. 21. 21:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa-szerte hasonló technikát alkalmaznak az utasok tájékoztatására, vagyis a MÁV jó irányban lépett. A fejlesztés tényét üdvözöljük, csak az a kár, hogy nem évekkel korábban került rá sor – mondta el lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakértője. A Keleti pályaudvaron kedden helyezték üzembe a 68 millió forintos táblát, amelyen az utasok a vonatok érkezését és indulását követhetik figyelemmel. Az úgynevezett összesítő táblákat az ulmi székhelyű AEG MIS gyártotta, a szerelési költség – beleértve a vezérlő- és áramellátó kábelezést, a vezérlő szoftvert, a táblák tartószerkezetének elkészítését és felállítását, valamint a tervezést – közel 27 millió forintot tett ki. Vagyis egyetlen tábla cseréje megközelíti a 100 millió forintot. A szerelési munkákat a proMONTEL Zrt. végezte el. A Keleti pályaudvar eddigi, mechanikus tájékoztatóberendezésének cseréjére azért is szükség volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása drága, menetrendváltáskor a lapok újrafestése szükséges. Emellett az ódon, muzeális szerkezetek alkatrész-utánpótlása nem megoldott, a most leszerelt eszközöket az országban számos helyen továbbra is működő lapozós gépek javítására használják fel. A Keletiben most csak a csarnokban található központi táblát cserélték le, de a közeljövőben korszerű táblák váltják fel a vágányvégi lapozós táblákat, s korszerűsítik a hangosbemondó berendezéseket is.
A MÁV 2007 végén kötött szerződést a proMONTEL-lel, hogy 2008 során összesen mintegy 40 állomáson cserélje ki az utastájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítson fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel. A vasúttársaság a következő években – nagyrészt uniós forrásból – 120 állomáson tervez hasonló felújításokat, így a mai elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cserélik. E beruházások az úgynevezett vonali rekonstrukciós munkák részeként valósulnak meg, vagyis az egyes szakaszok felújításakor.
Ennek részeként 2013-ig akusztikus és vizuális utastájékoztató berendezéseket, illetve diszpécser berendezéseket építenek ki, újítanak fel például a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém és a Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonalakon is. Az első LCD-utastájékoztató táblát tavaly nyáron Hatvanban szerelte fel a vasúttársaság. A beruházás értéke akkor is csaknem 100 millió forintot tett ki, a kivitelező ugyancsak a proMONTEL Zrt. volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.