Megalapozatlan félelmeknek és hiedelmeknek nevezte a szentkirályszabadjai repülőtérrel kapcsolatos aggodalmakat a létesítmény megépítésére készülő vagyonkezelő holding képviselője. Ciráki Csaba, a BudaWest Airport Holding Zrt. igazgatósági tagja kijelentette: Szentkirályszabadján hetven éve van repülőtér, ennek nyilvános kereskedelmi repülőtérré alakítását pedig kormányhatározat írja elő. Mint mondta, ezt tartalmazza az a szerződés is, amelyet a két érintett önkormányzattal, a szentkirályszabadjai és a veszprémi helyhatósággal írtak alá. Amikor arról kérdeztük a cég vezető tisztségviselőjét, hogy az előzetes hatástanulmányukban miért nem foglalkoznak a terveik szerint a Balaton fölötti légi folyosóban le- és fölszálló óriásgépek károsanyag-kibocsátásával, azt közölte: a társaságuk maximálisan eleget tesz az engedélyeztetési eljárás során számára előírt információszolgáltatási kötelezettségeinek. Erre a jövőben is ügyelni fognak, a szakhatóságok által elvárt részletességű anyagot fognak beadni minden kérdésben.
A beruházó szerint a környezetvédelmi engedélyük kiadását az sem befolyásolhatja, hogy Balatonalmádi önkormányzata olyan helyi rendeletet fogadott el, hogy a városban a közlekedésből adódó zajterhelés legfeljebb 65 decibel lehet. Az ugyan igaz, hogy a térség légterébe tervezett gépek forgalma során a zaj esetenként elérheti a 75 decibelt is, de a BudaWest Zrt. úgy látja, hogy Balatonalmádi rendeletét kifejezetten a repülőtér megvalósításának ellehetetlenítése motiválta, ezért az mindenképpen aggályosnak tekinthető. A cég tehát jogorvoslat lehetőségét vizsgálja, de abban bízik, hogy végül győz a „józan ész” – közölte Ciráki Csaba. (Az uniós irányelv szerint a 75 decibeles zajszennyezés már az egészségre ártalmas hatású, magas vérnyomást és vegetatív zavarokat okoz.)
A társaság igazgatósági tagja elismerte azt a lapunkban megjelent információt, hogy az engedélyezési eljárásban szakértőként a környezetvédelmi főfelügyelőség volt főigazgatóját alkalmazzák. A cégnek ugyanis az a meggyőződése, hogy Ughy Katalin személye és eddigi pályafutása garancia arra nézve, hogy az engedélyeztetési folyamat során „ötvöződni fog a lakosság iránti empátia és a szakértelem”.
A Balaton környékén élők és nyaralók tiltakozó akcióit és jogi lépéseit összefogó Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesület (KBLE) elnöke, Dávid Gyula nem lepődött meg azon, hogy a beruházó ilyen „bennfentes” szakértőt alkalmaz. Mint mondta, az sem a beruházás ellenzőinek malmára hajtja a vizet, hogy a repülőtér eladásának előkészítésében még az az SZDSZ-es Dióssy László volt Veszprém polgármestere, aki most a hatóságokat felügyelő Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium szakállamtitkára. A KBLE vezetője a tulajdonosok állandó csúsztatásának nevezte, hogy kormányhatározat szól az általuk tervezett létesítmény megépítéséről. Ez a dokumentum ugyanis nem nemzetközi kereskedelmi repülőtér létesítését írja elő. Az érintett városokkal kötött szerződést pedig bármikor lehet módosítani – véli Dávid Gyula. Balatonalmádi pedig azzal adta a hozzájárulását a repülőtérhez, hogy a városuk fölött nem lehet alacsony légi folyosó.
Ki lehet a Soros-ügynök Magyar Péter mellett? - 6/2: Kulja András