Számos szempontból veszélyezteti Tokaj-hegyalja világörökségi státusát a Szerencsre tervezett biomassza-erőmű – derül ki a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) hosszas huzavona után, a sajtó követelésére nyilvánosságra hozott hatástanulmányáról. A dokumentum szerint a Hujber Ottó szocialista nagyvállalkozó cége, a BHD Zrt. által építendő szalmatüzelésű üzemhez szükséges biomassza termelésével érintett területek megnövekedésével a térség mikroklímája megváltozik, vagyis az ezeréves Tokaj-hegyaljai borvidék egyik lényeges elemében keletkezhetnek végzetes változások. Az energiafű termesztése a környéken ráadásul olyan pollenszennyezést okozhat, amely az egészségügyi hatásokon túl a földterületek elvadulását eredményezheti. Egy erőmű megjelenése ugyanakkor a kultúrtáj képének rombolását is jelenti – derül ki a tanulmányból. A KÖH megemlíti azt is, hogy az erőmű visszaesést okozhat a borkultúrához kapcsolódó turizmusban, amely hosszú távon csökkentheti a helyi vállalkozások bevételeit, foglalkoztatását. A legsúlyosabb következmény viszont a tanulmány megállapításai alapján az, hogy jelentősen megnövekedik a biomaszsza beszállításából adódó zaj- és légszennyezés a létesítmény negyven kilométeres körzetében. A tervek szerint ugyanis naponta csaknem száz fordulót tennének az üzemelés időszaka alatt a szalmával megrakott kamionok. Ez óránként 15 tehergépkocsival növelné a forgalmat a környéken. A legkritikusabb helyzet emiatt a Tokajnál áthaladó 38-as úton alakulhat ki, ahol az erőmű miatt napi 107 tehergépjárművel több jelenhet meg.
A biomasszát szállíthatnák vasúton is, hiszen a vonatsínek a szalmaerőmű telephelyének közvetlen közelében találhatók, és iparvágány is kiépíthető. Erre azonban nem tér ki a beruházó engedélyezési dokumentációja és logisztikai beszállítási terve sem. A BHD Zrt. vezetői a KÖH tanulmánya szerint nevetséges érvekkel álltak elő, amikor a vasúti szállítás lehetőségéről tárgyaltak velük. Mint közölték, ehhez „jelentős technológiai átalakításokra” lenne szükség, és többször át is kellene pakolni a szalmabálákat, amely ezek „széthullásának jelentős kockázatát jelentené.”
Hujber Ottó a Hír TV-ben a szállítási lehetőségekről szólva kijelentette: a kamionforgalom nem nő majd jelentősen a környéken, hiszen a szerencsi cukorgyár megszűnésével eleve csökken a tehergépjármű-forgalom a környéken. Tokajnál pedig elkerülő út épül, amely Tarcal felé vezeti el a forgalmat.
Ki lehet a Soros-ügynök Magyar Péter mellett? - 6/2: Kulja András