Kamionbűz Hegyalján

2009. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számos szempontból veszélyezteti Tokaj-hegyalja világörökségi státusát a Szerencsre tervezett biomassza-erőmű – derül ki a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) hosszas huzavona után, a sajtó követelésére nyilvánosságra hozott hatástanulmányáról. A dokumentum szerint a Hujber Ottó szocialista nagyvállalkozó cége, a BHD Zrt. által építendő szalmatüzelésű üzemhez szükséges biomassza termelésével érintett területek megnövekedésével a térség mikroklímája megváltozik, vagyis az ezeréves Tokaj-hegyaljai borvidék egyik lényeges elemében keletkezhetnek végzetes változások. Az energiafű termesztése a környéken ráadásul olyan pollenszennyezést okozhat, amely az egészségügyi hatásokon túl a földterületek elvadulását eredményezheti. Egy erőmű megjelenése ugyanakkor a kultúrtáj képének rombolását is jelenti – derül ki a tanulmányból. A KÖH megemlíti azt is, hogy az erőmű visszaesést okozhat a borkultúrához kapcsolódó turizmusban, amely hosszú távon csökkentheti a helyi vállalkozások bevételeit, foglalkoztatását. A legsúlyosabb következmény viszont a tanulmány megállapításai alapján az, hogy jelentősen megnövekedik a biomaszsza beszállításából adódó zaj- és légszennyezés a létesítmény negyven kilométeres körzetében. A tervek szerint ugyanis naponta csaknem száz fordulót tennének az üzemelés időszaka alatt a szalmával megrakott kamionok. Ez óránként 15 tehergépkocsival növelné a forgalmat a környéken. A legkritikusabb helyzet emiatt a Tokajnál áthaladó 38-as úton alakulhat ki, ahol az erőmű miatt napi 107 tehergépjárművel több jelenhet meg.
A biomasszát szállíthatnák vasúton is, hiszen a vonatsínek a szalmaerőmű telephelyének közvetlen közelében találhatók, és iparvágány is kiépíthető. Erre azonban nem tér ki a beruházó engedélyezési dokumentációja és logisztikai beszállítási terve sem. A BHD Zrt. vezetői a KÖH tanulmánya szerint nevetséges érvekkel álltak elő, amikor a vasúti szállítás lehetőségéről tárgyaltak velük. Mint közölték, ehhez „jelentős technológiai átalakításokra” lenne szükség, és többször át is kellene pakolni a szalmabálákat, amely ezek „széthullásának jelentős kockázatát jelentené.”
Hujber Ottó a Hír TV-ben a szállítási lehetőségekről szólva kijelentette: a kamionforgalom nem nő majd jelentősen a környéken, hiszen a szerencsi cukorgyár megszűnésével eleve csökken a tehergépjármű-forgalom a környéken. Tokajnál pedig elkerülő út épül, amely Tarcal felé vezeti el a forgalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.