Óriási siker a Magosz szociálisbolt-hálózata

Még vidékről is jönnek vásárolni a fővárosi szociális boltokba, hogy biztosan magyar áru kerüljön a családok asztalára. Ezt tapasztalják a Magosz által életre hívott szociálisbolt-hálózat eddigi tagjai, a szövetség pedig abban lát igazolást, hogy több száz termelő és kereskedő jelezte csatlakozási szándékát a honi termékek piacra jutását segítő kezdeményezéshez.

2009. 03. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorra érkeznek a vevők a főváros XIV. kerületében lévő Telepes utcai vegyesboltba, ahol piros– fehér–zöld cégtábla és egy embléma jelzi: ez a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) által életre hívott szociálisbolt-hálózat újonnan nyílt, ötödik tagja. A tulajdonosok, Lukácsi Attila és felesége kedves ismerősként fogadják a távoli vidékről érkezőket is, ugyanis amióta egy hete megnyitott az újabb Magosz-bolt, azóta egymásnak adják a kilincset a magyar földben termett portéka után áhítozó vevők. Ottjártunkkor egyikük meg is jegyezte: Pécelről utazott a zuglói közértbe, ahol 120 forint az idared alma kilója, míg másutt 290, sőt 380 forintot is elkérnek a gyümölcsért.
– Januárban döntöttünk úgy, hogy csatlakozunk a Magosz kezdeményezéséhez, mert elegünk van abból, hogy a multiáruházak import szeméttel kábítják a magyar embereket, ráadásul nem ritkán át is verik őket, mert ráteszik a gyümölcsre a matricát, hogy hazai termék, miközben legfeljebb a csomagolása az. Nekünk magyar termékek kellenek – mondta Lukácsi Attila. Szűk egy hét alatt sikerült elintézniük, hogy immár szociális boltként működhessenek, s a múlt hét keddi nyitás óta néhány nap alatt máris megduplázódott a forgalmuk. Ez nem is véletlen, hiszen ők a Magosz közvetítésével közvetlenül az őstermelőtől szerzik be a zöldséget, gyümölcsöt, így biztosítva az alacsony árakat. – Nincs felvásárló, nincs nagykereskedő, nincs válogató és nincs nagybani piac. A léhűtőket kikerüljük, és tessék, itt vannak az alacsony árak – mutat körbe a büszke tulajdonos, majd burgonyát mér, 75 forintért kilóját, hagymát hetvenért, és sietve kiszolgálja azt a vevőt is, aki magyar almákból kér válogatást, mind az öt fajtából egyszerre. A zöldségen, gyümölcsön kívül találunk itt garantáltan eredeti mézet, savanyúságot, tojást, magyar fokhagymát, házi sajtot, pékárut, de még az olaj, a fűszerpaprika, a borok és az ásványvíz is hazai. – Hamarosan friss házitejet is árulunk majd, automatákból – árulja el a tulajdonos, majd a tíztojásos házi tésztákat kezdi rendezgetni a polcon.
Miután tavaly bezárták a Haller utcai piacot a Ferencvárosban, egyre erősödött az igény, hogy alkalmi vásárokat szervezzünk, ahol a magyar gazdák közvetlenül adhatják el termékeiket a lakosságnak – idézte fel a kezdeteket lapunknak Budai Gyula, a Magosz szövetségi igazgatója. Az óriási érdeklődéssel övezett kezdeményezés élére állva azután Budai Gyuláék előbb havonta, majd kéthetente szervezték az alkalmi piacokat a fővárosban. Ezután megszületett az ötlet: szociálisbolt-hálózat keretén belül kell biztosítani, hogy az emberek nap mint nap hozzájussanak a magyar áruhoz – kikerülve a multinacionális üzletláncok sok esetben etikátlan kereskedői gyakorlatát. – Rengeteg kis- pénzű ember él Budapesten és vidéken egyaránt, elsősorban nekik jelent segítséget a szociális bolt – véli Budai Gyula, ahogy azt is: a multiknál ez azért nem működik, mert ők extraprofittal akarják továbbadni a terméket. – Kinek jó az, ha az 50 forintos burgonya 100 forintért kerül a polcokra, miután már a nagykereskedő is rátette a maga hasznát?
A Magosz első szociális boltja a Ferencvárosban nyílt januárban, s azóta további négy taggal bővült a kör: a VI. kerületben egy, a XIV-ben kettő, s Balmazújvárosban egy üzlet lett azóta tagja a hálózatnak. – Célunk, hogy Budapest minden kerületében legyen egy szociális bolt, jelenleg több tárgyalás van folyamatban, s nemcsak a fővárosban, hanem például Kecskeméten, Hajdúszoboszlón is készülnek az újabb egységek. Hosszú távon országosan 50–80 üzletből álló szociálisbolt-hálózatot hoznánk létre, amire a jelentkezők bőven megvannak, hiszen naponta több tucat igény érkezik a szövetséghez a kereskedőktől és a termelőktől – vázolta a szövetségi igazgató, hozzátéve: eleddig 420-an jelezték, hogy csatlakoznának a rendszerhez, s mivel a tárgyalások folyamatosak, körülbelül április végéig türelmet kérnek azoktól, akik még csak ezután lépnének be. Megtudtuk azt is, hogy a jelentkezők többsége olyan családi vállalkozás vagy kis cég, akik a jelen viszonyok között már-már a csőd szélén lavíroznak, s abban bíznak, a csatlakozás megmenti őket a tönkremenéstől. – De a lényeg, hogy valamennyien magyar árut akarnak – húzta alá Budai.
A Magosz távlati tervei között az is szerepel, hogy térségenként logisztikai raktárakat alakítsanak ki, amivel könnyebb lesz megoldani a szállítást, a termékek tárolását, illetve a boltok ellátását. Pláne, hogy már nemcsak a szövetség tagjainak termékeit közvetítik ki a boltosok felé, hanem valamennyi magyar termelő ajánlatait szívesen fogadják. A Magosz csupán az árakat maximálja, amely még így is a nagy áruházláncok árai alatt marad, s amely fölé nem mehetnek a termelők. A fő cél az, hogy valamennyi hazai kistermelő piachoz jusson. – Mivel több piacot már bezártak, a termelők lassan csak az aluljárókban kínálhatják portékájukat. Nekünk az a szerepünk, hogy összehozzuk a termelőket és a kereskedőket. A jövőben ezzel együtt mindenképpen törvényre lesz szükség, amely pontosan megszabja, mi a magyar áru és annak hogyan kell jelen lennie a kereskedelemben, még a multik polcain is – mondta Budai, jelezve, hogy addig marad a szociálisbolthálózat, amely a szociális foglalkoztatás és a szociális földprogram mellett a Magosz évek óta kijelölt irányvonalai közé tartozik. A tervek mindenesetre nagyon előremutatók: a zöldségek, gyümölcsök, a tojás, a méz, az olaj, a sajt, a házi tejföl és joghurt után hamarosan jönnek a tejautomaták, illetve olcsó liszt, minőségi házi kolbász és felvágottak is gazdagítják majd a szociális boltok kínálatát.
Az érdeklődés és a siker már most óriási, amely jelzi, mekkora igénye van a magyar embereknek a honi árura, és a termelőknek, a kiskereskedőknek a talpon maradásra. Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a hálózat tagjaival, követjük a piaci árakat és fejlődünk – közölte Budai Gyula, majd vázolta: két V. kerületi szociális bolt is csatlakozott, ahol a kerületben élő idősek és a nagycsaládosok harmincszázalékos kedvezményt kapnak. Az engedményt az önkormányzat által kiállított igazolvánnyal vehetik igénybe a szociálisan rászorultak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.