A MÁV vezérkarának mennie kell!

Kiönti a fürdővízzel a gyereket a kormány, ha úgy csökkenti a vasút állami támogatását, hogy előbb nem változtat a pazarlóan működő rendszeren, és a cégvezetésen. A MÁV tarthatatlan helyzetbe került, amiért egyértelműen a vezetői a felelősek – állítja Dorner Lajos, a VEKE alelnöke.

2009. 04. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kapitális baklövés lenne, ha a Bajnai-kormány csak azt hallaná meg a Reformszövetség és Antal Dániel szakértői anyagából, hogy el lehet vonni 30-50 milliárd forintot a finanszírozásból, ugyanakkor nem hajtaná végre a szükséges strukturális változásokat – mondta lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. – De azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy ezeket a változtatásokat rá lehet bízni ugyanazokra, akik elszabotálták a vasúti reformot, akik hagyták, hogy – Antal Dániel szavait idézve – „a MÁV-csoportban több tucat ember, egykori menedzsmenttag, helyi és országos politikus rendelkezzék különféle tulajdoni részekkel, hosszú távú szerződésekkel, és ezek a szereplők nem piaci, hanem annál magasabb áron szolgáltatnak a vasúttársaságnak”? – tette fel a kérdést az alelnök. Ezeket a csatornákat el kell zárni, minden egyes beszállítói szerződést felül kell vizsgálni, csak így lehet a pénzek elfolyását megakadályozni.
Az államnak olyan közlekedési szövetségeket kell létrehoznia, amelyek képesek összehangolni a vasúti és Volán-menetrendeket. Dorner Lajos szerint nem csak a korrupció okoz jelentős károkat az országnak, hanem a szakértelem hiánya is. Hozzá kell nyúlni a MÁV-csoport struktúrájához, és a cégeket üzemi szinten is át kell világítani. A VEKE nem a levegőbe beszél, a BKV esetében évek óta küzd az utasok érdekében a belső tartalékok feltárásáért – sok esetben sikerrel, erre példa az éjszakai hálózat átalakítása vagy a járatritkítások megakadályozása. A vasútnál is a szükséges funkciókhoz, a menetrendhez kell igazítani a beszerzéseket és a fejlesztéseket. Dorner Lajos elmondta, hogy a tavalyi állami vasúti menetrendi fiaskó után az egyesület nekilátott egy új vasúti menetrendtervezet kidolgozásának, amelyhez felmérték a vasúti kocsik állományát, és olyan átcsoportosításokat javasolnak, melyekkel hatalmas rezsiköltségek takaríthatók meg. A VEKE véleménye szerint az ütemes menetrend utasmegtartó hatású, komoly hatékonyságnövelő, ezért az ország teljes területére ki kell terjeszteni. Térségi vasutakat kell létrehozni, a vasút nem lehet egyenlő a MÁV-val.
A MÁV-vezérkarnak mennie kell! – hangsúlyozta Dorner Lajos. Ha a szereplők a helyükön maradnak, borítékolható, hogy a költségvetési elvonás nem hatékonyságjavuláshoz, hanem vonalbezárásokhoz, járatritkításokhoz vezet majd. A közlekedési nagyvállalalat összes szerződését nyilvánossá kell tenni az interneten, ez az egyetlen módja a korrupció visszaszorításának.
A MÁV Zrt. vezetése a lehető leghatározottabban visszautasítja azokat a minden alapot nélkülöző korrupciós rágalmakat, amiket az egykori Vasúti Hivatal volt vezetője fejtett ki – szögezte le lapunk tegnapi cikke nyomán kiadott közleményében a vasúttársaság. A MÁV közölte azt is, hogy Antal Dániellel szemben jogi lépéseket tesz kijelentései miatt.

Szemet vetettek az ingatlanokra? Bár még nem született meg a pályázati kiírás, de az bizonyos, hogy a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt. ajánlatot tett a MÁV Zrt. ingatlanjainak kezelésére. A honvédelmi tárca vagyonkezelő cége alvállalkozóként átvenné a MÁV Ingatlankezelő (MÁV IK) Kft. feladatait. A HM cégének szakemberei már el is végezték a MÁV IK Kft. átvilágítását, miután a MÁV rendelkezésükre bocsátotta az összes szükséges dokumentumot.
A kiszervezés tervét a MÁV vezetése sem ellenzi. Ez első pillantásra meglepő lehet, hiszen lapunk értesülései szerint évente mintegy 14 milliárd forintos üzletről van szó, amely magában foglalja a MÁV-ingatlanok közüzemi ellátásának biztosítását, takarítását, valamint karbantartását és kisebb építési feladatok ellátását. A büdzsé mintegy felét viszi el a közműszámlák összege, a másik 7 milliárdos összeggel azonban a MÁV IK beszállítóit látják el munkával. Hogy kik állnak ezek mögött a szolgáltatók mögött, nem tudjuk, de az bizonyos, hogy a megrendelő MÁV-leány vezetőjének jelentős szerepe van a kiválasztásukban. A MÁV IK vezetését ügyvezetőként Zámbori Mihály látja el jelenleg. Zámbori korábban a Honvédelmi Minisztériumban látott el fontos feladatokat, például gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkárként, valamint Juhász Ferenc volt honvédelmi miniszter, volt MSZP-elnökhelyettes egykori kabinetfőnökeként. Ezek után már nem is olyan érthetetlen, hogy a MÁV IK miért mond le a Honvédelmi Minisztérium cége javára a 7 milliárdos üzletről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.