Kapitális baklövés lenne, ha a Bajnai-kormány csak azt hallaná meg a Reformszövetség és Antal Dániel szakértői anyagából, hogy el lehet vonni 30-50 milliárd forintot a finanszírozásból, ugyanakkor nem hajtaná végre a szükséges strukturális változásokat – mondta lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. – De azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy ezeket a változtatásokat rá lehet bízni ugyanazokra, akik elszabotálták a vasúti reformot, akik hagyták, hogy – Antal Dániel szavait idézve – „a MÁV-csoportban több tucat ember, egykori menedzsmenttag, helyi és országos politikus rendelkezzék különféle tulajdoni részekkel, hosszú távú szerződésekkel, és ezek a szereplők nem piaci, hanem annál magasabb áron szolgáltatnak a vasúttársaságnak”? – tette fel a kérdést az alelnök. Ezeket a csatornákat el kell zárni, minden egyes beszállítói szerződést felül kell vizsgálni, csak így lehet a pénzek elfolyását megakadályozni.
Az államnak olyan közlekedési szövetségeket kell létrehoznia, amelyek képesek összehangolni a vasúti és Volán-menetrendeket. Dorner Lajos szerint nem csak a korrupció okoz jelentős károkat az országnak, hanem a szakértelem hiánya is. Hozzá kell nyúlni a MÁV-csoport struktúrájához, és a cégeket üzemi szinten is át kell világítani. A VEKE nem a levegőbe beszél, a BKV esetében évek óta küzd az utasok érdekében a belső tartalékok feltárásáért – sok esetben sikerrel, erre példa az éjszakai hálózat átalakítása vagy a járatritkítások megakadályozása. A vasútnál is a szükséges funkciókhoz, a menetrendhez kell igazítani a beszerzéseket és a fejlesztéseket. Dorner Lajos elmondta, hogy a tavalyi állami vasúti menetrendi fiaskó után az egyesület nekilátott egy új vasúti menetrendtervezet kidolgozásának, amelyhez felmérték a vasúti kocsik állományát, és olyan átcsoportosításokat javasolnak, melyekkel hatalmas rezsiköltségek takaríthatók meg. A VEKE véleménye szerint az ütemes menetrend utasmegtartó hatású, komoly hatékonyságnövelő, ezért az ország teljes területére ki kell terjeszteni. Térségi vasutakat kell létrehozni, a vasút nem lehet egyenlő a MÁV-val.
A MÁV-vezérkarnak mennie kell! – hangsúlyozta Dorner Lajos. Ha a szereplők a helyükön maradnak, borítékolható, hogy a költségvetési elvonás nem hatékonyságjavuláshoz, hanem vonalbezárásokhoz, járatritkításokhoz vezet majd. A közlekedési nagyvállalalat összes szerződését nyilvánossá kell tenni az interneten, ez az egyetlen módja a korrupció visszaszorításának.
A MÁV Zrt. vezetése a lehető leghatározottabban visszautasítja azokat a minden alapot nélkülöző korrupciós rágalmakat, amiket az egykori Vasúti Hivatal volt vezetője fejtett ki – szögezte le lapunk tegnapi cikke nyomán kiadott közleményében a vasúttársaság. A MÁV közölte azt is, hogy Antal Dániellel szemben jogi lépéseket tesz kijelentései miatt.
Szemet vetettek az ingatlanokra? Bár még nem született meg a pályázati kiírás, de az bizonyos, hogy a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt. ajánlatot tett a MÁV Zrt. ingatlanjainak kezelésére. A honvédelmi tárca vagyonkezelő cége alvállalkozóként átvenné a MÁV Ingatlankezelő (MÁV IK) Kft. feladatait. A HM cégének szakemberei már el is végezték a MÁV IK Kft. átvilágítását, miután a MÁV rendelkezésükre bocsátotta az összes szükséges dokumentumot.
A kiszervezés tervét a MÁV vezetése sem ellenzi. Ez első pillantásra meglepő lehet, hiszen lapunk értesülései szerint évente mintegy 14 milliárd forintos üzletről van szó, amely magában foglalja a MÁV-ingatlanok közüzemi ellátásának biztosítását, takarítását, valamint karbantartását és kisebb építési feladatok ellátását. A büdzsé mintegy felét viszi el a közműszámlák összege, a másik 7 milliárdos összeggel azonban a MÁV IK beszállítóit látják el munkával. Hogy kik állnak ezek mögött a szolgáltatók mögött, nem tudjuk, de az bizonyos, hogy a megrendelő MÁV-leány vezetőjének jelentős szerepe van a kiválasztásukban. A MÁV IK vezetését ügyvezetőként Zámbori Mihály látja el jelenleg. Zámbori korábban a Honvédelmi Minisztériumban látott el fontos feladatokat, például gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkárként, valamint Juhász Ferenc volt honvédelmi miniszter, volt MSZP-elnökhelyettes egykori kabinetfőnökeként. Ezek után már nem is olyan érthetetlen, hogy a MÁV IK miért mond le a Honvédelmi Minisztérium cége javára a 7 milliárdos üzletről.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál