A késésekért mégis fizetne a vasút

Bár korábban mindent elkövetett, hogy elkerülje, az idén rákényszerülhet a MÁV, hogy fizessen az utasoknak a vonatok késése miatt. Egy uniós rendelkezés szerint még ebben az évben életbe lépnek az utasbarát rendelkezések. A MÁV-Start felkészült a végrehajtásra, de még reménykedik, hogy hazánk átmeneti mentességet kér.

2009. 05. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtette a szükséges előkészületeket a MÁV-Start Zrt., hogy az EU rendeletének megfelelően átalakítsa díj-visszatérítési rendszerét – közölte lapunk kérdésére a cég szóvivője. Balogh-Fazekas Anita szerint azonban a véglegesítés a vasúti közlekedésre vonatkozó, jelenleg hatályos jogszabályok változásától is függ, illetve attól, hogy Magyarország él-e a visszatérítésre vonatkozó előre meghatározott mentességi idő igénybevételével, amelyre Brüsszel lehetőséget biztosít. Ám ha ez év december 3-ig, vagyis az említett szabályozás hatálybalépéséig a mentességet biztosító hazai jogszabályok nem lépnek életbe, akkor a MÁV-Start Zrt. az uniós rendeletben foglalt visszatérítési, illetve átalány-térítési szabályokat fogja alkalmazni.
Az uniós döntéshozók már 2007-ben elfogadták a vasutakra vonatkozó utasjogi szabályozást. Eszerint ez év decemberétől a vonatok késése esetén a MÁV-nak számottevő összeget kellene viszszafizetni az utasok felé: 60 percnél nagyobb késésnél a jegyár negyedét, két óránál nagyobb késés esetén pedig a felét. Mint lapunk már hírt adott róla, Koszorús László fideszes képviselő még 2007 nyarán javasolta hasonló kártérítési rendszer bevezetését. Elképzelése szerint negyedóra késés után a jegy árának negyedét, fél óra késés esetén a felét, háromnegyed órás késés esetén a háromnegyedét, egy óra esetén a teljes jegy árát kellene a személyszállítással foglalkozó vasúttársaságoknak megtéríteniük. A fideszes javaslatra fogadókészség mutatkozott a kormányoldalon is, Kóka János akkori közlekedési miniszter támogatásáról biztosította a javaslatot, majd megbízták a Magyar Vasúti Hivatalt a szabályozás kidolgozására. A hatósági javaslatokra azonban később már nem volt kíváncsi senki, mi több, tavaly nyáron magát a hivatalt is megszüntették, így a jegyár visszatérítésének ötlete feledésbe merült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.