A szakadék szélén állva

Elkerülhetetlen, hogy a kormányok ösztönözzék az autóvásárlást – áll a PricewaterhouseCoopers legfrissebb elemzésében, míg a Standard & Poor’s szerint a roncsprémium hosszú távon károkat okoz. A világ autóipara csak 45-54 millió járművet állít elő idén, ami összeomlással fenyegeti a teljes iparágat.

2009. 05. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc héten át szünetel majd a termelés a General Motors (GM) amerikai gyáraiban. Emellett a társaság bejelentette, hogy nem fizeti ki a június 1-jén lejáró egymilliárd dollárnyi adósságát. Ezt a határidőt az amerikai kormány szabta a cégnek elfogadható átszervezési terve elkészítésére. A GM eddig 13,4 milliárd dollár kedvezményes állami hitelt kapott, s további ötmilliárdot utaltak volna a számlájára, ha május 30-ig sikerül a kormány számára is elfogadhatóan rendezni a sorait. A helyzet egyik következménye, hogy a legnagyobb európai GM-leány, az Opel a Fiat tulajdonába kerülhet. Hogy ez milyen meghökkentő fejlemény az Opel számára, azt jól jelzi, az ezredfordulón még a GM igyekezett felvásárolni az olasz céget, fejlesztettek is közösen motorokat és egy városi kisautót, de az amerikai cég 2005-re elállt szándékától.
Az autóipar világméretű problémákkal küzd – áll a PricewaterhouseCoopers (PwC) legfrissebb elemzésében. Ha a kormányok beavatkozásai sikerrel járnak, úgy 54 millió lehet a globális személyautó-kibocsátás idei mértéke, amely még így is az utóbbi nyolc év negatív csúcsa lesz. A pesszimista forgatókönyv még ennél is kevesebb, 45 millió darabbal számol. Ám a világméretű iparág szerkezete 45 millió darabos eladás esetén működésképtelenné válik, hiszen tőkeigényessége miatt már a 70 milliós darabszám környékén is alig eredményezett elfogadható hozamot. A világszerte tapasztalható kormányzati beavatkozások célja, hogy elviselhetővé tegye a megfeneklést az iparág számára – hangsúlyozta Armin Krug, a PwC autóipari csoportjának budapesti vezetője. Az EU országainak különböző roncsautó-programjai nagy hatást gyakorolnak a 2009-es eredményekre. A francia terv márciusban kezdte el kifejteni hatását, az eladások 8,1 százalékkal emelkedtek. A hasonló olasz kezdeményezés 30-40 százalékkal nagyobb rendelési arányt eredményezett áprilisra és májusra. A német program negyvenszázalékos növekedést hozott a márciusi eladásokban.
Az autóiparnak hosszabb távon károsak a roncsprémiumok, mert ugyan ideiglenes lökést adnak a keresletnek, de a javuló piaci helyzet lehetővé teszi az autógyártóknak, hogy halogassák az elkerülhetetlen átszervezéseket – tette közzé a Standard & Poor’s nemzetközi hitelminősítő. Az elemzés szerint az autóeladások csak 2011-re térhetnek vissza a 2007-es szintre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.