A tulajdonos szerint fizet a Ganz

A Ganz Acél hitelezőinek már tíz százaléka elfogadta, hogy a nehéz helyzetbe került cég a követeléseknek csak az egyharmadát fizeti ki, így megindulhat a meglévő vagyonból a pénzükre várók kielégítése. Ezt az teszi lehetővé, hogy a napokban zárták le véglegesen a Megyeri híd beruházását, s megtörtént a szerződés szerinti átvétel.

2009. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiánypótlás nélkül, eredményesen lezárult a szerződés a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. és a Hídépítő Zrt. között a napokban, mintegy négy hónappal a Megyeri híd átadása után. A fővállalkozó Hídépítő Zrt. vezérigazgatója, Fehér László újságíróknak elmondta, hogy mint minden összetett kivitelezésnél, a Megyeri híd építésénél is sok vállalkozás dolgozott a beruházáson, de mindegyikük munkájáért a fővállalkozó felel. A Hídépítő Zrt. feladata és felelőssége az volt, hogy a híd elkészüljön, s a cég ezt a vállalását sikeresen teljesítette. Különös nehézséget jelentett, hogy a fővállalkozó a legtöbb esetben közel fél év késéssel jutott hozzá a befektetett pénzéhez. Egy ekkora beruházás esetében, különösen, ha hiányzik mögüle a megszokott banki háttér, ez rendkívül nagy teher. Most, hogy a híd építésére pont került, az a legfontosabb feladat, hogy a banki finanszírozás leállítása miatt bajba jutott Ganz Acél (GA) alvállalkozói pénzhez jussanak – mondta el Sal László, a Hídépítő vezérigazgató-helyettese.
Szerinte a GA esete nagyon hasonló az ország helyzetéhez, ugyanis az acélszerkezet-szerelő céget is legyengült állapotban találta a válság. Ráadásul a finanszírozó bank egyik napról a másikra felmondta a reorganizációs hitelét, így lehetetlenné vált a cég talpra állítása. Tette ezt annak ellenére, hogy a GA-nak folyamatos megrendelései voltak, hiteleit rendben törlesztette, alvállalkozóit és dolgozóit pontosan fizette.
– Mára a helyzet egyértelművé vált, amely a GA-nál rosszabb esetben felszámolást, jobb esetben végelszámolást jelent – mondta Sal László. A feladat most az, hogy az alvállalkozók részére olyan megoldást találjanak, amellyel a meglévő vagyonból a lehető legtöbb pénzhez tudnak jutni. A GA hitelezőinek már tíz százaléka állapodott meg arról, elfogadják, hogy a cég a követelések egyharmadát elégíti ki. A hitelezőkkel múlt pénteken lefolytatott egyeztetésen a GA vezetése azt ajánlotta fel, hogy a követelésnek körülbelül 30-40 százalékát tudják megadni a cégre váró felszámolás vagy végelszámolás során. Ennek a pénznek azonban csak felére futja a cég készpénzállományából, a másik felét a GA kinnlevőségeinek átengedésével egyenlítenék ki. Az alvállalkozók eddigi állításával szemben nem több, mint egymilliárd, hanem csak 600-800 millió forint a GA tartozása a Megyeri híd kapcsán – állítják a GA közvetett tulajdonosának, a Hídépítő Zrt.-nek a vezetői.
Rapkay Kálmán hídépítési igazgató elmondta, hogy a Megyeri híd ki nem fizetett alvállalkozóinak a története jóval korábban kezdődött, minthogy a média tudomást szerzett az esetről. Már tavaly nyáron látták, hogy baj van a GA-nál, ezért a két tulajdonos – a Hídépítő Zrt. leánya, a Hídtechnika és a Vegyépszer – 800 milliós tőkeinjekciót adott a GA-nak, és 2012-ig szóló reorganizációs hitelt szerveztek a cégnek. A pénzügyi válság nyomán azonban ezt a bank idén februárban felmondta, ekkor nem volt más lehetőség, mint hogy a GA telephelyének amúgy is tervezett eladását szeptemberről előre hozzák, ami márciusban befejeződött. Rapkay szerint még az építés során megtörtént, hogy stratégiai helyzetben lévő alvállalkozók adtak ultimátumot az alvállalkozónak: vagy fizet, vagy abbahagyják a munkát. A GA olyan alvállalkozóiról van szó, mint a hidat tartó kábelek feszítését végző francia cég. Ekkor a fővállalkozó Hídépítő leült a GA képviselőinek társaságában a stratégiai pozícióban lévő alvállalkozóval, és megállapodtak abban, hogy a GA-val szembeni követelést a Hídépítő veszi át, amely mintegy egymilliárd forintot fizetett ki így a GA helyett. Összességében a Ganz a Hídépítőnek 6 milliárd forint, míg a Strabagnak 10 milliárd forint értékben volt alvállalkozója a Megyeri hídon.
A Hídépítő Zrt. üzleti eredményével kapcsolatban Fehér László vezérigazgató arról számolt be, hogy a társaság az elmúlt évet 66 milliárd forintos árbevétellel zárta, amelyből a saját teljesítménye 55 milliárd volt, az adózás utáni nyereség pedig 3,7 milliárd forintot tett ki. Az idei terv 60-65 milliárd forint árbevételt tartalmaz, amelyből a saját teljesítmény 50 milliárd forint, a tervezett adózás utáni eredmény pedig 1,7 milliárd forintot tesz ki. Ebben az évben a cég két nagy beruházás megvalósításában kíván szerepet vállalni, az M0-s autóút déli szektor M6-os autópálya és 51. számú főút közötti szakaszának autópályává fejlesztésében, illetve a Margit híd felújításában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.