Hiánypótlás nélkül, eredményesen lezárult a szerződés a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. és a Hídépítő Zrt. között a napokban, mintegy négy hónappal a Megyeri híd átadása után. A fővállalkozó Hídépítő Zrt. vezérigazgatója, Fehér László újságíróknak elmondta, hogy mint minden összetett kivitelezésnél, a Megyeri híd építésénél is sok vállalkozás dolgozott a beruházáson, de mindegyikük munkájáért a fővállalkozó felel. A Hídépítő Zrt. feladata és felelőssége az volt, hogy a híd elkészüljön, s a cég ezt a vállalását sikeresen teljesítette. Különös nehézséget jelentett, hogy a fővállalkozó a legtöbb esetben közel fél év késéssel jutott hozzá a befektetett pénzéhez. Egy ekkora beruházás esetében, különösen, ha hiányzik mögüle a megszokott banki háttér, ez rendkívül nagy teher. Most, hogy a híd építésére pont került, az a legfontosabb feladat, hogy a banki finanszírozás leállítása miatt bajba jutott Ganz Acél (GA) alvállalkozói pénzhez jussanak – mondta el Sal László, a Hídépítő vezérigazgató-helyettese.
Szerinte a GA esete nagyon hasonló az ország helyzetéhez, ugyanis az acélszerkezet-szerelő céget is legyengült állapotban találta a válság. Ráadásul a finanszírozó bank egyik napról a másikra felmondta a reorganizációs hitelét, így lehetetlenné vált a cég talpra állítása. Tette ezt annak ellenére, hogy a GA-nak folyamatos megrendelései voltak, hiteleit rendben törlesztette, alvállalkozóit és dolgozóit pontosan fizette.
– Mára a helyzet egyértelművé vált, amely a GA-nál rosszabb esetben felszámolást, jobb esetben végelszámolást jelent – mondta Sal László. A feladat most az, hogy az alvállalkozók részére olyan megoldást találjanak, amellyel a meglévő vagyonból a lehető legtöbb pénzhez tudnak jutni. A GA hitelezőinek már tíz százaléka állapodott meg arról, elfogadják, hogy a cég a követelések egyharmadát elégíti ki. A hitelezőkkel múlt pénteken lefolytatott egyeztetésen a GA vezetése azt ajánlotta fel, hogy a követelésnek körülbelül 30-40 százalékát tudják megadni a cégre váró felszámolás vagy végelszámolás során. Ennek a pénznek azonban csak felére futja a cég készpénzállományából, a másik felét a GA kinnlevőségeinek átengedésével egyenlítenék ki. Az alvállalkozók eddigi állításával szemben nem több, mint egymilliárd, hanem csak 600-800 millió forint a GA tartozása a Megyeri híd kapcsán – állítják a GA közvetett tulajdonosának, a Hídépítő Zrt.-nek a vezetői.
Rapkay Kálmán hídépítési igazgató elmondta, hogy a Megyeri híd ki nem fizetett alvállalkozóinak a története jóval korábban kezdődött, minthogy a média tudomást szerzett az esetről. Már tavaly nyáron látták, hogy baj van a GA-nál, ezért a két tulajdonos – a Hídépítő Zrt. leánya, a Hídtechnika és a Vegyépszer – 800 milliós tőkeinjekciót adott a GA-nak, és 2012-ig szóló reorganizációs hitelt szerveztek a cégnek. A pénzügyi válság nyomán azonban ezt a bank idén februárban felmondta, ekkor nem volt más lehetőség, mint hogy a GA telephelyének amúgy is tervezett eladását szeptemberről előre hozzák, ami márciusban befejeződött. Rapkay szerint még az építés során megtörtént, hogy stratégiai helyzetben lévő alvállalkozók adtak ultimátumot az alvállalkozónak: vagy fizet, vagy abbahagyják a munkát. A GA olyan alvállalkozóiról van szó, mint a hidat tartó kábelek feszítését végző francia cég. Ekkor a fővállalkozó Hídépítő leült a GA képviselőinek társaságában a stratégiai pozícióban lévő alvállalkozóval, és megállapodtak abban, hogy a GA-val szembeni követelést a Hídépítő veszi át, amely mintegy egymilliárd forintot fizetett ki így a GA helyett. Összességében a Ganz a Hídépítőnek 6 milliárd forint, míg a Strabagnak 10 milliárd forint értékben volt alvállalkozója a Megyeri hídon.
A Hídépítő Zrt. üzleti eredményével kapcsolatban Fehér László vezérigazgató arról számolt be, hogy a társaság az elmúlt évet 66 milliárd forintos árbevétellel zárta, amelyből a saját teljesítménye 55 milliárd volt, az adózás utáni nyereség pedig 3,7 milliárd forintot tett ki. Az idei terv 60-65 milliárd forint árbevételt tartalmaz, amelyből a saját teljesítmény 50 milliárd forint, a tervezett adózás utáni eredmény pedig 1,7 milliárd forintot tesz ki. Ebben az évben a cég két nagy beruházás megvalósításában kíván szerepet vállalni, az M0-s autóút déli szektor M6-os autópálya és 51. számú főút közötti szakaszának autópályává fejlesztésében, illetve a Margit híd felújításában.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál