Engedély a pult alól

A felére zuhant a MÁV utasforgalma tavaly az 1980-as szinthez képest, és ebben az évben folytatódik a fokozatos leépülés – áll a Nemzeti Közlekedési Hatóság vasúti évértékelőjében. A dokumentumból kiderül, hogy a hatóság megadta azt a működési engedélyt a MÁV Pályavasút Zrt.-nek, amelynek hiánya miatt a cég százmilliós büntetést kapott korábban a Magyar Vasúti Hivataltól.

2009. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden külön értesítés helyett: csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) vasúti igazgatási főosztályának éves jelentéséből kaphatott hírt a közvélemény arról, hogy a MÁV Zrt. megszerezte az országos pályahálózat működtetésére szóló engedélyt. A fontos dokumentumot az elmúlt év utolsó napjaiban, a két ünnep között adta ki az NKH, viszont a hír eddig elkerülte a nyilvánosságot. Az engedély megszerzését a vasúti törvény 2005-ben elfogadott módosítása tette kötelezővé a vasúttársaság számára. A MÁV azonban csak 2007 májusában fordult kérelemmel a Magyar Vasúti Hivatalhoz (MVH). Mivel a vasúttársaság nem tudta benyújtani az ingatlan vagyon hiteles, telekkönyvi kivonatokkal alátámasztott nyilvántartását, valamint nem rendelkezett felelősségbiztosítással, a hatóság elutasította a kérelmet. Az MVH emellett tavaly százmillió forintos piacfelügyeleti bírságot szabott ki ugyanezen okokból a MÁV-ra. Ezután nem sokkal Szabó Pál – azóta elmozdított – közlekedési miniszter megszüntette a vasúti hivatalt, s a hatósági tevékenységet az NKH-hoz csoportosította át. A vasúttársaság újra beadott kérelmét a közlekedési hatóság annak ellenére kedvezően bírálta el, hogy a MÁV ingatlan vagyonának nyilvántartása azóta sem készült el. A MÁV vezetői ez év elején azt valószínűsítették, hogy a pályavasút önálló cégbe szervezése a jövő esztendő első napjától történhet meg.
Az elemzés megállapítja azt is, hogy fontos lenne a közszolgáltatási szerződés megkötése az állam és a MÁV Zrt. között úgy, ahogy a GYSEV esetében ez tavaly már megtörtént. A szerződés szabályozza az egyes szolgáltatásokra vonatkozó feltételeket, a jegyrendszerre vonatkozó előírásokat és azt, hogy mi történik akkor, ha a szerződésben foglalt kötelezettségeket a MÁV nem teljesíti. A közszolgáltató vasúti társaságokra vonatkozó előírások szerint a cégeknek az ebből a tevékenységből származó bevételeiket, valamint az azt szolgáló kiadásokat a számvitelben elkülönítve kell nyilvántartaniuk. Ha a közszolgáltatási szerződést az állam a MÁV-Start Zrt.-vel is megköti, az NKH szerint az állami források felhasználásának átláthatósága, ellenőrizhetősége is javulni fog.
Az immár vasúthatósági feladatokat is ellátó NKH első éves elemzésében megállapítja, hogy a felére zuhant a MÁV utasforgalma tavaly az 1980-as szinthez képest, és ebben az évben folytatódik ez a folyamat. Míg 1980-ban a vasút még 280 millió utast szállított Magyarországon, addig ez a szám 2008-ra csaknem a felére, 145 millióra csökkent. Az utasok 98,5 százaléka nem lépte át az országhatárt. A helyközi vasúti személyszállítási teljesítmények 2008-ban tapasztalt csökkenése minden bizonnyal a munkanélküliség emelkedésének, más közlekedési módok, elsősorban a közúti közlekedés, különösen az egyéni gépkocsihasználat további térnyerésének és a 2007-ben jelentősen megemelt jegyáraknak köszönhető. Az NKH elemzése a magyar államvasút teljesítményének további csökkenését feltételezi az idén. Véleményük szerint a gazdasági válság a személyszállítási teljesítményeket is érinti majd. A keresetek csökkenése és a munkanélküliség növekedése ugyancsak az utasforgalom visszaesését vonja maga után.
Nemcsak az utasok száma, de a teherszállítás is visszaesett a MÁV-társaságoknál. Az árufuvarozás 1980-ban 130 millió tonna volt, míg ez az adat 2008-ban mindössze 40 millió tonnát mutatott. A KSH nyilvántartása szerint a vasúti áruszállítás mennyisége árutonnában mérve 4,4 százalékkal csökkent tavaly is az előző évhez képest. A mérséklődés a nagyobb súlyú nemzetközi szállítások visszaesésének tulajdonítható: míg a belföldi szállítások az elmúlt évben nőttek 2007-hez képest, addig a nemzetközi szállítások 6,4 százalékkal visszaestek. Így 2008 januárja és decembere között öszszesen 51 millió 619 ezer tonna árut szállítottak vasúton. A nemzetközi szállítás jelentőségére utal, hogy e teljesítmény körülbelül 78 százaléka a külföldre irányuló vagy onnan érkező fuvarokhoz kötődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.