Jönnek a roncsautók?

Nemcsak az autógyártók üzletét lendítette fel a számos országban bevezetett roncsprémium, hanem a bontókét is. Különösen úgy, ha a bezúzásra szánt gépkocsik egy részét lábon vagy alkatrészként külső piacokon újra értékesítik. A bontott részegységekből hazánkba is juthatott – vélekedett a hazai használtautó- kereskedők szervezetének a vezetője.

2009. 05. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszélyben a kecskeméti gyár. A Daimler németországi központjában nem válaszoltak a Magyar Rádió berlini tudósítójának arra a kérdésére, hogy érintik-e a kecskeméti beruházás sorsát az óriáscég katasztrofálisnak mondott veszteségei. A most nyilvánosságra hozott cégadatok minden szakértői előrejelzést alulmúlnak: három hónap alatt majdnem másfél milliárd eurót veszített a Daimler, mert világszerte alig veszik az autóit. A cégnél elismerik, hogy további munkaidő-rövidítéssel, elbocsátásokkal s a tervezett befektetések visszamondásával kell nagyon gyorsan legalább négymilliárd eurót kell megtakarítaniuk, hogy elkerüljék a csődöt.


Bár a roncsprémium Európában sikert sikerre halmoz, s a megnövekedett keresletnek köszönhetően a magyar autó- és alkatrészgyártók forgalma is fellendült, az állami beavatkozásnak már megmutatkoznak az árnyoldalai is. A különböző országokban bevezetett vásárlásösztönző programok közös tulajdonsága, hogy a koros, legtöbbször tízévesnél idősebb gépkocsik tulajdonosai akkor jutnak hozzá az 1000–2500 eurós támogatáshoz, ha régi autójukat leadják a zúzdában. Praktikusan ez úgy történik, hogy a csereautót a kereskedőnél hagyják, s az ő feladata, hogy azt bontóba adja. A használt autók feldolgozása összetett folyamat, a forgalomból kivont járműből ki kell szerelni a környezetre veszélyes, illetve az újra felhasználható anyagokat, a présgépekbe már csak a jórészt csupasz karosszéria kerül. Mindez munka- és időigényes feladat, ezért sok pénzbe kerül. Az autókereskedők egy része szívesen kibújna e kötelezettség alól. A német hatóságok szerint a roncstelepekről százával exportálják a papíron bezúzott autókat – külföldre. A kereskedőknek azért éri meg ez, mert ahelyett, hogy fizetnének a feldolgozásért, még pénzt is kapnak az értékesítésért. A Bild című német lap szerint a nyomozók egy roncstelepen ötszáz külföldre csempészett gépkocsi nyomára bukkantak, s szerintük ez csak a jéghegy csúcsa. A német hatóságok most szigorú ellenőrzéseket vezetnek be a kikötőkben és a roncstelepeken.
A német híradás nem szólt arról, hogy kerülhetett-e ezekből a roncsautókból Magyarországra. Számottevő mennyiség biztosan nem – mondta lapunk kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Azt azonban nem zárta ki a szakember, hogy alkatrészek, részegységek feltűnhetnek a magyarországi bontókban. Különösen a nagy értékű, prémium kategóriás gépkocsik jelöletlen elemeiről lehet szó – mondta Fojt Attila. A motor és az alváz nem jöhet szóba, hiszen a német bontókban szigorúan kivágják az azonosító számokat a gépkocsikból. Éppen ezért kevéssé valószínű, hogy gépkocsik egyben bekerüljenek a legális exportcsatornákon, hiszen a regisztrációs adó is keményen sújtja az Euro 1-es és 2-es környezetvédelmi besorolású autókat, s a 300 forintos euró is rontja az üzletet. Fojt Attila azonban nem zárta ki annak a lehetőségét, hogy az autókat olyan, unión kívüli piacokon értékesítik, ahol nem működik a központi gépjármű-nyilvántartás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.