Milliárdos lopás a MÁV-nál

Hatalmas mennyiséget, a gázolaj közel felét ellopják a mozdonyokból a magyar vasútnál, ami évente durván ötmilliárd forintos kárt jelent – állítják megbízható forrásokra hivatkozva szakértők. Ha fény derülne a lopásra, közel egymilliárd forint áfát kellene utólag befizetni a MÁV-nak vagy egyik leányvállalatának. Az illetékes vasúti cég szerint sikerült visszaszorítani a lopásokat.

2009. 05. 31. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 12 milliárd forintot fordított 2006-ban a MÁV a dízelmozdonyok üzemanyagának megvásárlására, ám félő, hogy ennek a mennyiségnek csak nagyjából a fele hasznosul arra a célra, amire szánták – mondta el lapunknak egy szakértő. Éppen a lopások visszaszorítására dolgozták ki a GPS-es helymeghatározóval kombinált fedélzeti számítógéprendszer alkalmazását. A berendezés rögzíti, illetve egy központba továbbítja a mozdony aktuális helyzetét, sebességét, energiafogyasztását, de még a főtengely fordulatszámát vagy a kerekek méretének változását is. Csak egyetlen paramétert nem képes pontosan figyelemmel kísérni a rendszer, és ez a gázolajtankban lévő üzemanyag mennyisége. Pedig lenne műszaki megoldás, mégpedig akkor, ha folyamatosan mérnék a tank belső nyomását. A kivitelezés során azonban ezt a kérdést valahogy nem sikerült megoldani. A berendezés így csak a tankban lévő gázolaj szintjének a magasságát méri, ráadásul meglehetősen pontatlanul. Ezzel lehetővé teszi, hogy továbbra is ipari méretekben folytatódjék a gázolaj lopása.
A mozdonyfedélzeti berendezés működésének kidolgozása során konkrét méréssorozatot végeztek a munkára vezényelt mozdonyokon.

*

Ennek a munkaanyagnak az adataiból kiderült, hogy a mozdonyok csupán munkaidejük 21 százalékában mozogtak, és ezalatt, vagyis amíg valódi munkát végeztek, a vételezett üzemanyagnak csak a felét használták fel. Az is kiderült, hogy az üzemanyag-kiadó berendezéseken mért mennyiségnél átlagosan 14 százalékkal kevesebb került bele a mozdonyok tankjába. A hasznos időn túl, állásidőben, rendszeresen indokolatlanul csökkent az üzemanyagszint a mozdonyok tankjában. Figyelemre méltó adat, hogy állásidőben az üzemanyag 26 százalékát fogyasztják el a mozdonyok.
Az egyik sarkalatos pont a tankolás – hangsúlyozta informátorunk. A MÁV-nál korszerű, a Forma–1-es versenyeken alkalmazott gyorstöltővel, úgynevezett Todo fejjel szerelték fel az üzemanyag-kutakat. Azokon a mozdonyokon, amiket erre felkészítettek, a tank csöve egy speciális zárral légmentesen kapcsolódik a töltőnyílás ellendarabjához, és elektronikusan rögzítik a tankolás adatait is. A mozdonyok egy részén azonban nincs ilyen csatlakozás, illetve hiányzik a számítástechnikai háttér. Ezért az ultramodern töltőre hagyományos pisztolyt illesztenek, így nem csoda, hogy a gázolaj több mint tizede a mozdony tankján kívül marad.
A hosszas állásidők arra is módot adnak egyes mozdonyvezetőknek, hogy barkácsolt berendezések segítségével kiszivattyúzzák a tankból a gázolaj egy részét. Sok kicsi sokra megy: a 4000 literes üzemanyagtartályból alkalmanként kiszippantott 40-50 litert nem is érzékeli a tartály szintjelzője.
Fontos kérdés, hogy a MÁV miért nem lép fel hatékonyabban az ipari méretű gázolajlopás ellen. A válaszok közül az egyik az lehet, hogy a cégnek nem érdeke fényt deríteni ezekre az esetekre. A MÁV ugyanis, mint környezetbarát szolgáltató, állami tehermérséklésben részesül: az üzemanyag bruttó árának áfatartalmát visszaigényelheti. A szabályozás azonban úgy szól, hogy az üzemanyagnak csak arra a részére érvényes ez a kedvezmény, amelyik a mozdonyok hajtására szolgál. A MÁV azonban a teljes üzemanyag-mennyiség után viszszaigényli az áfát, így a tolvajok által eltulajdonított, és a feketepiacon fél áron értékesített után is. Ha kiderülne, hogy a mozdonyok hajtására szánt gázolajnak csaknem a felét más célra használják, éves szinten milliárdnyi áfát kellene befizetnie a vasúttársaságnak az államkasszába.
A korábban valóban meglévő gázolajlopásokat mára jelentős mértékben sikerült visszaszorítani – mondta el lapunk kérdésére Márkus Imre, a MÁV Trakció Zrt. vezérigazgatója, aki szerint ebben szerepe van a fedélzeti berendezéseknek. A tankoláskor fellépő veszteségeket úgy sikerült minimalizálni, hogy a Todo-rendszert csaknem minden, a Trakció tulajdonában lévő mozdonyra feltelepítették, csak a MÁV-Start Bz-motorvonatain tankolnak hagyományos pisztollyal. A lopások másik terepe a veszteglő mozdonyok megdézsmálása, ezzel kapcsolatban valóban voltak technikai problémák, ismerte el Márkus Imre. A tankok aljában elhelyezett mikrocsipes érzékelőket befedte az olajsár, ezért nem működtek, illetve gyorsan tönkre is mentek. A szállító azonban megoldotta a problémát, ma már pontosan mérik az üzemanyagszintet. Az üzemanyagtartály és a motor közötti vezetéket ugyancsak megcsapolták korábban, mondta Márkus Imre, ezt szúrópróbaszerű ellenőrzésekkel szorítják vissza. Ebben segítséget kaptak a MÁV belső biztonsági szolgálatától. Ugyancsak gyakori probléma volt, hogy a fűtőházban, vagyis a karbantartó műhelyekben veszett nyoma a gázolajnak. Ezt úgy oldják meg, hogy átadás-átvételi dokumentum készül, amikor a mozdony átlépi az úgynevezett 201-es váltót, és ekkor már a MÁV Gépészet felel a hiányért. A fedélzeti rendszer immár hónapok óta szolgáltat adatokat a mozdonyok tevékenységéről. Márkus Imre szerint már folynak a próbamérések, összesítik azokat, és a nyár folyamán a nyilvánosság elé állnak a számszerűsített eredményekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.