Több pénzt kér a vasút

Miközben a kormány a MÁV támogatásának csökkentését helyezte kilátásba, a MÁV vezetői a nyugat-európai vasutak jóval magasabb juttatásával példálóznak. A százmilliárdos dotáció ellenére egyre kevesebben utaznak vasúton.

2009. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg kellene szüntetni minden menetdíjkedvezményt – jelentette ki a MÁV vezérigazgatója. Mindenki fizessen teljes árat, a rászorulóknak pedig az állam közvetlenül juttassa el a kompenzációt. Heinczinger István elmondta, hogy a cég már évekkel ezelőtt ezt javasolta a közlekedési kormányzatnak, és most is ezt látják célravezetőnek, hiszen tavaly az utasok negyede díjmentesen vette igénybe a cég szolgáltatását, teljes árú jegyet pedig csak az utazók 11 százaléka vásárolt. Az idei évre szóló közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatban lapunk kérdésére azt mondta a vezérigazgató, hogy tavaly ősz óta folynak a tárgyalások. A szerződés szövege és a menetrend már elkészült, azonban a szolgáltatásért járó összegről nincs egyezség. A MÁV-nak 220-230 milliárd forintra van szüksége a menetrend teljesítéséhez, ebből 163-at kérnek a költségvetésből. Erről május 26-án dönt a cég vezérkara, és ezt terjesztik a minisztérium elé, a kormány pedig a költségvetés helyzetét figyelembe véve tesz ellenjavaslatot.
A MÁV alapvetően vitatja azt az elképzelést, amit a Bajnai-kormány és maga Hónig Péter miniszter is képvisel, miszerint kevesebb állami pénzből jobb szolgáltatást kell nyújtania a vasúttársaságnak. Heinczinger István megalapozatlannak nevezte a Reformszövetség szakmai elemzését is, és úgy vélte, kizárt, hogy a feladatokat a jelenlegi adottságok között 86 milliárd forinttal kevesebb állami támogatásból meg lehet valósítani. A Nemzetközi Vasúti Egyesülés (UIC) adataira hivatkozva azt állította, hogy a MÁV hatékonysága nem rosszabb, mint a térségbeli vasutaké. Néhány hete lapunknak nyilatkozva Antal Dániel, a Reformszövetség szakértője ugyancsak nemzetközi adatok alapján állította, hogy a lengyel hatékonyság 40 százalékkal meghaladja a magyart, de a régi uniós tagállamok átlaga 87 százalékkal jobb ebből a szempontból. A MÁV vezérigazgatója azzal érvelt, hogy a jelenlegi szolgáltatási színvonalat a cég sokkal kevesebb pénzből valósítja meg, mint a nyugat-európai vetélytársak. Míg a MÁV állami támogatása 800 millió euró évente, addig Ausztriában 1,6, Belgiumban 2,5, Franciaországban 9,6 milliárd euró az éves állami támogatás. Erre az érvelésre reagált úgy Antal, hogy a gazdagabb országok a nagyobb nemzeti össztermékből többet fordíthatnak vasútra, ez azonban nem indokolja azt, hogy a MÁV a jelenlegi menedzsmentjével, szerkezetében több pénzt kapjon. Ráadásul miközben százmilliárdokba kerül, egyre kevesebben használják: a MÁV-Start jelentős teljesítménycsökkenést volt kénytelen elszenvedni 2008-ban. Kozák Tamás vezérigazgató szerint a vonatok száma 0,7, az utasoké 3,1, a fizető utasoké 3,7, az utaskilométer 4,9 százalékkal csökkent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.