A MÁV és a spanyolviasz

Bár már kipróbálták, valamiért évek óta nem alkalmazzák a MÁV-nál az üzemanyag vegyi jelölését, amely lehetővé tenné, hogy a tolvajok mellett az orgazdáknál is kimutatható legyen a mozdonyok hajtására szánt gázolaj. A vasúttársaság nem cáfolta értesülésünket, hogy évente hatmilliárd forint megtakarítását eredményezte volna a jelölés bevezetése.

2009. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Speciális, gázolajba keverhető jelölőanyag használatát vezeti be a MÁV, amelynek alkalmazásával – például a hatóságok által végzett közúti ellenőrzések során – kétséget kizáróan megállapítható, hogy a vizsgált üzemanyag illegális – vasúttársasági – forrásból szárma-
zik-e. Így válaszolt a MÁV Trakció cikkünkre, amelyben egy belső vizsgálatra alapozva azt állítottuk, a MÁV által vásárolt gázolajnak csak a felét használják a mozdonyok hajtására. A vasúttársaság törekvéseinek más fényt ad, hogy írásunkra nemcsak a MÁV reagált, hanem olyan szakember is jelentkezett, aki az elmúlt években tanúja volt a MÁV-nál használt üzemanyag vegyi jelölését célzó teszteknek.
*
Magyarán a MÁV-nál jól ismerik a most bevezetni kívánt rendszert, amelynek lényege, hogy a gázolajhoz olyan anyagot tesznek, amely ötvenszeres hígítás után is kimutatható. Vagyis ha valaki csak egyszer is tölt a gépkocsijának tankjába a lopott gázolajból, az még több legális tankolás után is számíthat a lebukásra. Az említett szakember az évtized közepén – időpontokat és részleteket az informátor védelmében nem közlünk – vett rész a gázolajszállítmányok megjelölésében. Munkája során számos furcsaságot tapasztalt, például hogy a jelölésről a MÁV egészen magas beosztású vezetői is megpróbáltak információkat szerezni, ami arra utal, hogy volt érdekeltségük az üzemanyaglopásban.
A szakember meggyőződése szerint a lopások leleplezésével közel hatmilliárd forint értékű üzemanyagot lehetne megtakarítani évente. A lopáson kapott alkalmazottak és vezetők fegyelmi úton való eltávolításával szintén igen jelentős lépést tehetne a MÁV egy korszerű logisztikai szakcéggé válás irányába, hiszen ezek az emberek a munkaidejük jelentős részét a lopások elkövetésére és nem a munkájukra fordítják.
Szerettük volna megtudni, hogy a MÁV miért nem alkalmazza már évek óta a technológiát, ha ez rendelkezésre állt, s ha ez hatmilliárdos megtakarítást eredményezhetett volna évente, erre azonban nem kaptunk választ a cég kommunikációs osztályától. Azt a tudomásunkra hozták, hogy a gázolajadalék-beszerzésre nyílt közbeszerzési eljárást bonyolított le májusban a MÁV, a négyéves szerződés értéke évente 63,2 millió forint, amelyet a Kowax Kft. nyert el. A gázolaj megjelölése olyan mérnöki módszer, amelyet a MÁV egyedi igényeinek figyelembevételével fejlesztettek ki – áll a cég közleményében.
Az említett Kowax Kft. lapunk értesülései szerint évek óta beszállítója a MÁV-nak, korábban égésjavító adalékot adott el a vasúttársaságnak. Informátorunk úgy emlékszik, hogy az évtized első éveiben egy mozdonyvezető lebukott a gyanús eredetű gázolajjal. Abban az időben a MÁV égésjavító adalékkal dúsította az általa használt üzemanyagot. A lefoglalt gázolajban is ki lehetett mutatni az égésjavítót, de mivel az szabad forgalomban is kapható volt, a bíróság végül nem tekintette minden kétséget kizáró bizonyítéknak.

Fókuszban a Balaton. A június 20-án életbe lépő nyári vasúti menetrend a balatoni utasforgalom lebonyolítására koncentrál – mondta Gúthyné Molnár Mária, a MÁV-Start Zrt. menetrend-tervezési szervezet vezetője. Mivel az augusztus 23-ig tartó nyári szezonban a Balatonhoz utazók létszáma megsokszorozódik, a nyári menetrendben többletvonatokat állítottak forgalomba, illetve ismét közlekedik majd hétvégente a Siófok expressz fürdőjárat, illetve dolgoznak azon, hogy a nemzetközi vonatokra is lehessen interneten keresztül menetjegyet vásárolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.