Speciális, gázolajba keverhető jelölőanyag használatát vezeti be a MÁV, amelynek alkalmazásával – például a hatóságok által végzett közúti ellenőrzések során – kétséget kizáróan megállapítható, hogy a vizsgált üzemanyag illegális – vasúttársasági – forrásból szárma-
zik-e. Így válaszolt a MÁV Trakció cikkünkre, amelyben egy belső vizsgálatra alapozva azt állítottuk, a MÁV által vásárolt gázolajnak csak a felét használják a mozdonyok hajtására. A vasúttársaság törekvéseinek más fényt ad, hogy írásunkra nemcsak a MÁV reagált, hanem olyan szakember is jelentkezett, aki az elmúlt években tanúja volt a MÁV-nál használt üzemanyag vegyi jelölését célzó teszteknek.
*
Magyarán a MÁV-nál jól ismerik a most bevezetni kívánt rendszert, amelynek lényege, hogy a gázolajhoz olyan anyagot tesznek, amely ötvenszeres hígítás után is kimutatható. Vagyis ha valaki csak egyszer is tölt a gépkocsijának tankjába a lopott gázolajból, az még több legális tankolás után is számíthat a lebukásra. Az említett szakember az évtized közepén – időpontokat és részleteket az informátor védelmében nem közlünk – vett rész a gázolajszállítmányok megjelölésében. Munkája során számos furcsaságot tapasztalt, például hogy a jelölésről a MÁV egészen magas beosztású vezetői is megpróbáltak információkat szerezni, ami arra utal, hogy volt érdekeltségük az üzemanyaglopásban.
A szakember meggyőződése szerint a lopások leleplezésével közel hatmilliárd forint értékű üzemanyagot lehetne megtakarítani évente. A lopáson kapott alkalmazottak és vezetők fegyelmi úton való eltávolításával szintén igen jelentős lépést tehetne a MÁV egy korszerű logisztikai szakcéggé válás irányába, hiszen ezek az emberek a munkaidejük jelentős részét a lopások elkövetésére és nem a munkájukra fordítják.
Szerettük volna megtudni, hogy a MÁV miért nem alkalmazza már évek óta a technológiát, ha ez rendelkezésre állt, s ha ez hatmilliárdos megtakarítást eredményezhetett volna évente, erre azonban nem kaptunk választ a cég kommunikációs osztályától. Azt a tudomásunkra hozták, hogy a gázolajadalék-beszerzésre nyílt közbeszerzési eljárást bonyolított le májusban a MÁV, a négyéves szerződés értéke évente 63,2 millió forint, amelyet a Kowax Kft. nyert el. A gázolaj megjelölése olyan mérnöki módszer, amelyet a MÁV egyedi igényeinek figyelembevételével fejlesztettek ki – áll a cég közleményében.
Az említett Kowax Kft. lapunk értesülései szerint évek óta beszállítója a MÁV-nak, korábban égésjavító adalékot adott el a vasúttársaságnak. Informátorunk úgy emlékszik, hogy az évtized első éveiben egy mozdonyvezető lebukott a gyanús eredetű gázolajjal. Abban az időben a MÁV égésjavító adalékkal dúsította az általa használt üzemanyagot. A lefoglalt gázolajban is ki lehetett mutatni az égésjavítót, de mivel az szabad forgalomban is kapható volt, a bíróság végül nem tekintette minden kétséget kizáró bizonyítéknak.
Fókuszban a Balaton. A június 20-án életbe lépő nyári vasúti menetrend a balatoni utasforgalom lebonyolítására koncentrál – mondta Gúthyné Molnár Mária, a MÁV-Start Zrt. menetrend-tervezési szervezet vezetője. Mivel az augusztus 23-ig tartó nyári szezonban a Balatonhoz utazók létszáma megsokszorozódik, a nyári menetrendben többletvonatokat állítottak forgalomba, illetve ismét közlekedik majd hétvégente a Siófok expressz fürdőjárat, illetve dolgoznak azon, hogy a nemzetközi vonatokra is lehessen interneten keresztül menetjegyet vásárolni.

Kiderült, miért látogatott Pécsre Orbán Viktor