Tegnap elvi megállapodást kötött az amerikai General Motors (GM) a Magna International kanadai–osztrák társasággal az Opel eladásáról – jelentette a Reuters brit hírügynökség. A két társaság vezetői hamarosan aláírhatják a GM európai leányvállalatának eladásáról szóló megállapodást. Az Opel elengedése ügyében csütörtökön már diplomáciai lépéseket fontolgattak a német kormánytisztviselők, hogy döntésre bírják a GM-et. Segítségül hívták Hillary Clinton amerikai külügyminisztert is. Közölték, hogy a német kormány nem akarja mindenáron megmenteni az Opelt, a pénzügyi, finanszírozási kockázatok átvállalásánál bizonyos határt szab. Például az áthidaló állami finanszírozás részeként legfeljebb 1,5 milliárd euróval támogatja a patinás autógyártót.
Az Opel átvételéért eredetileg négy befektető versengett: az olasz Fiat, a kanadai–osztrák Magna, az amerikai Riplewood Holdings (RHJI) pénzügyi befektetési társaság, s egy kínai befektető, a Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC). A végső befutó, a kanadai–osztrák Magna International (Magna Steyr) a legnagyobb orosz hitelezővel, az állami Sberbankkal fogott össze az Opel többségi részének megszerzéséért. A közös ajánlat mögött álló összefogás ismertetett részletei szerint együtt hétszázmillió eurót fektetnének az Opelbe, az ügylet létrejötte esetén a Magna az Opel 20 százalékát, a Sberbank 35 százalékát kapná. Ugyanakkor a Magna lapértesülés szerint – a 4,5 milliárd eurós német állami kezességvállaláson túlmenően – azt is követeli, hogy az Opel dolgozóinak munkáltatói nyugdíjterheit legalább hárommilliárd euró értékben vegyék le a válláról.
A sokáig egyedüli esélyesnek tartott Fiat azért tiltakozott a tegnapi tárgyalás előtt, mert szerintük az ajánlatok harca egyenlőtlen volt és átláthatatlan. A Fiat mindamellett továbbra is érdeklődik a másik GM-leány, a Saab Automobile AB megvétele iránt is. A mintegy négyezer főt foglalkoztató vállalat évek óta veszteséggel dolgozik, adóssága 10,6 milliárd korona (283 milliárd forint). A legnagyobb hitelező az anyavállalat, a General Motors. A Saab februárban csődvédelmet kért, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már a nyáron szeretné eladni a céget.
Mindeközben az Opel helyzetéről tanácskoztak Brüsszelben a GM európai telephelyeinek otthont adó uniós országok szakminiszterei, köztük Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter is. Magyarországon a beszállítókat is figyelembe véve több mint hatvanezer embert érint az Opel sorsa. A General Motors kontinensünkön Németországban, Belgiumban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Ausztriában, Lengyelországban, Svédországban, Spanyolországban és hazánkban folytat tevékenységet.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál