Hitellufitól félt a kormány?

Mondvacsinált indokokkal utasította el a magyar kormány a Nyugat-Európában és a környező országokban sikerrel működő „régiért újat” autócsere-programot – állítja Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének elnöke. A szakember szerint a teljes európai autóiparnak küldött rossz üzenetet a magyar kormány az elutasítással.

2009. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzati elutasítás valódi okát eddig még senki nem hozta nyilvánosságra – jelentette ki Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke arra reagált, hogy a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium hivatalos közleményben tudatta, nem támogatja a kormány a hazai használtautó-csereprogramot. Az elnök elmondta: tudomására jutott, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) emelt vétót a roncsprémium bevezetése ellen. De nem azért, mintha attól tartottak volna, hogy a támogatás összege nem térül meg a forgalom növekedése következtében. Ellenkezőleg, a PM saját számításai azt támasztották alá, hogy a legrosszabb esetben is nullszaldós a támogatás a költségvetés szempontjából. Az elutasítás valódi oka az, hogy a pénzügyi tárcánál attól tartottak, hogy az autóvásárlás fellendülése tovább fokozná a devizahitel állományának a növekedését, ezt pedig mindenképpen el kívánták kerülni.
Téves az a gyakran elhangzott érvelés is, hogy a támogatott vásárlások csak előre hozzák az egyébként is tervezett vásárlásokat, ezért később piaci visszaeséssel kell fizetnie a szektornak a vásárlásösztönzésért – jelentette ki Győző Gábor. A piac ösztönzésére most van szükség, amikor anélkül súlyos sérüléseket szenvedhetnek a szereplők. Ha 2010–11-ben megáll a zuhanás, és lassan megindul a piac felfelé, ösztönzés nélkül is elfogy annyi autó, amennyi életben tartja a kereskedelmi hálózatot. Azzal a kormányzati érvvel is vitába szállt az MGE elnöke, hogy a támogatás nem a magyar autóipart erősíti, hiszen az itt előállított gépkocsik 90 százaléka külföldön kel el. Bár az igaz, hogy a hazánkban gyártott járművek többsége az exportot növeli, de az is igaz, hogy a beszállítói és háttéripar országhatárokon át működik. Vagyis ha a magyar állam ösztönzi a külföldön gyártott gépjármű vásárlását, azzal a magyarországi beszállítókat is segíti. Így válik érthetővé, hogy a magyar kormány elutasító magatartása üzenet az európai autóipar számára, méghozzá rossz üzenet. Azt mutatja, hogy hazánk nem működik együtt a kontinens vezető erőivel a válság leküzdése érdekében.
A hazai roncsprémium elmaradása kézzelfogható hatással lesz az újautó-piac alakulására – mondta Győző Gábor. Az MGE számításai szerint ebben az évben legfeljebb 85 ezer személygépkocsi talál gazdára – szemben a tavalyi 170 ezerrel –, és a márkakereskedések 10-15 százaléka zár be, illetve cserél gazdát.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a napokban azt mondta, hogy a kormány alapvető tévedésben van: a kereskedelmet nem kívánja támogatni, ugyanakkor az ágazat munkavállalóinak mindössze 20 százaléka dolgozik ebben a szegmensben, 80 százalékuk ipari szolgáltatási tevékenységet végez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.