A kormányzati elutasítás valódi okát eddig még senki nem hozta nyilvánosságra – jelentette ki Győző Gábor. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke arra reagált, hogy a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium hivatalos közleményben tudatta, nem támogatja a kormány a hazai használtautó-csereprogramot. Az elnök elmondta: tudomására jutott, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) emelt vétót a roncsprémium bevezetése ellen. De nem azért, mintha attól tartottak volna, hogy a támogatás összege nem térül meg a forgalom növekedése következtében. Ellenkezőleg, a PM saját számításai azt támasztották alá, hogy a legrosszabb esetben is nullszaldós a támogatás a költségvetés szempontjából. Az elutasítás valódi oka az, hogy a pénzügyi tárcánál attól tartottak, hogy az autóvásárlás fellendülése tovább fokozná a devizahitel állományának a növekedését, ezt pedig mindenképpen el kívánták kerülni.
Téves az a gyakran elhangzott érvelés is, hogy a támogatott vásárlások csak előre hozzák az egyébként is tervezett vásárlásokat, ezért később piaci visszaeséssel kell fizetnie a szektornak a vásárlásösztönzésért – jelentette ki Győző Gábor. A piac ösztönzésére most van szükség, amikor anélkül súlyos sérüléseket szenvedhetnek a szereplők. Ha 2010–11-ben megáll a zuhanás, és lassan megindul a piac felfelé, ösztönzés nélkül is elfogy annyi autó, amennyi életben tartja a kereskedelmi hálózatot. Azzal a kormányzati érvvel is vitába szállt az MGE elnöke, hogy a támogatás nem a magyar autóipart erősíti, hiszen az itt előállított gépkocsik 90 százaléka külföldön kel el. Bár az igaz, hogy a hazánkban gyártott járművek többsége az exportot növeli, de az is igaz, hogy a beszállítói és háttéripar országhatárokon át működik. Vagyis ha a magyar állam ösztönzi a külföldön gyártott gépjármű vásárlását, azzal a magyarországi beszállítókat is segíti. Így válik érthetővé, hogy a magyar kormány elutasító magatartása üzenet az európai autóipar számára, méghozzá rossz üzenet. Azt mutatja, hogy hazánk nem működik együtt a kontinens vezető erőivel a válság leküzdése érdekében.
A hazai roncsprémium elmaradása kézzelfogható hatással lesz az újautó-piac alakulására – mondta Győző Gábor. Az MGE számításai szerint ebben az évben legfeljebb 85 ezer személygépkocsi talál gazdára – szemben a tavalyi 170 ezerrel –, és a márkakereskedések 10-15 százaléka zár be, illetve cserél gazdát.
Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a napokban azt mondta, hogy a kormány alapvető tévedésben van: a kereskedelmet nem kívánja támogatni, ugyanakkor az ágazat munkavállalóinak mindössze 20 százaléka dolgozik ebben a szegmensben, 80 százalékuk ipari szolgáltatási tevékenységet végez.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál