Kétharmados esés az új autók piacán

Minden korábbinál nagyobb, 66 százalékos zsugorodást mért májusban a magyar személygépkocsi-eladás területén az egyik adatszolgáltató cég. A júliusi áfaemelés további keresletcsökkenést hozhat, ami az importőrök szerint százhetvenezer munkahely megszűnéséhez vezethet az iparágban.

2009. 06. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár 66 százalékkal csökkenhet a hónap végére a személyautó-eladás hazánkban – tette közzé a Datahouse autóipari adatszolgáltató. Május első három hetének adatai szerint a személyautó-eladásokban 63 százalékos visszaesés tapasztalható tavaly májushoz képest. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi 8189-cel szemben 3029 autó talált gazdára. A teljes hónapra vonatkozó számok még rosszabbak. A hó végére mindössze 5900 eladott új autót várnak a tavaly májusi
13 222-vel szemben, ami 66 százalékos lassulás. A kisteherjárművek körében csak kissé jobb a kép. Május első három hetében 46,5 százalékos volt a visszaesés, a teljes májusi hónapra pedig 51 százalékosat jósol a Datahouse. A két jármű-kategória összesítve, vagyis a teljes üzembe helyezési állomány a várakozások szerint 64 százalékkal csökkenhet májusban. A Datahouse arra számít, hogy a közelgő áfaemelés miatt a legtöbb kereskedő átírja az árlistákat. A többség azonban vélhetően nem emel teljes öt százalékot azonnal, hanem szétosztják hónapról hónapra. Az átlagos növekedést két-három százalékosra várja az autóipari adatszolgáltató.
A júliusi áfaemelés további keresletcsökkenést okozhat – figyelmeztetett a Magyar Gépjármű-
importőrök Egyesülete. Az érdekképviselet szerint a használtautó-program elutasítása miatt közel százhetvenezer család kerülhet nehéz helyzetbe.

Küzdelem az Opelért. Az Európai Bizottság az uniós államok gazdasági és ipari minisztereinek részvételével találkozót hívott össze Brüsszelbe az Opel és európai üzemei megmentésére. Az Opel tulajdonosa, a General Motors (GM) Európában többek közt Németországban, Belgiumban, Franciaországban és Magyarországon folytat tevékenységet. A legfrissebb hírek szerint megmenekülhet a csődtől: a kötvényesek elfogadták a GM ajánlatát, a cég részvényeinek értéke megháromszorozódott a tőzsdén.
Az ügy közvetlen előzménye, hogy tegnapra virradóra nem sikerült dönteni a berlini válságtanácskozáson az Opel sorsáról. A GM és az azt időlegesen felügyelő amerikai kormány háromszázmillió eurót követel az Opelért. Az ügy diplomáciai válsággá fajulhat Németország és az USA között, a német hatóságok ultimátumot intéztek Washingtonhoz, hogy terítse ki kártyáit a pénzügyi igények tekintetében.
Az éjszakai tanácskozás résztvevői mérlegelték a négy potenciális beruházó – az olasz Fiat, a kanadai–osztrák Magna, az amerikai Riplewood Holdings pénzügyi befektetési társaság és a kínai állami Beijing Automotive Industry Corporation – ajánlatát. Egybehangzó értesülések szerint közülük kettő, a Fiat és a Magna – amelyet az orosz állami Sperbank támogat – maradt versenyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.