Több mint tucatnyi pályázó adta be az anyagát a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumba a Magyar Közút Nonprofit (MK) Zrt. vezérigazgatói posztja elnyerése érdekében – értesült lapunk. Az állás meghirdetésére azért volt szükség, mert László Sándor, a szervezet jelenlegi vezérigazgatója június 30-i hatállyal közös megegyezéssel távozik posztjáról. László Sándor 2006. január elseje óta vezette a társaságot, s közleményében fontos eredményként említette a megyei közhasznú társaságok összevonását. Sejtetni engedte, hogy távozásához hozzájárult az útpénztári finanszírozás csökkentése.
Egészen másként értékelik László Sándor tevékenységét a szervezetnél hosszú idő óta dolgozó – nevük közzétételének mellőzését kérő – informátoraink. Tanulmánynak is beillő elemzésükben azt állítják, hogy a távozóban lévő vezérigazgató nemcsak koncepcionális hibákat követett el működése során, de korrupciógyanús ügyek és a közpénz pazarlása is a számlájára írható. Ilyen nehezen megmagyarázható lépéssorozat volt a szervezet belső átalakítása, amelynek során 2007-ben – a hatékonyságnövelés jegyében – a 19 megyei igazgatói státus mellett létrehoztak öt regionális főmérnöki posztot is. A megyei igazgatók megmaradtak milliós fizetéssel, középkategóriájú személygépkocsi-használattal, de úgy, hogy a korábbi 250 helyett már csak 20 ember munkáját irányították. Eközben a központ létszáma is egyre duzzadt. Az Állami Számvevőszék hiába állapította meg 2006-os jelentésében, hogy felesleges hat csúcsvezetői posztot fenntartani, az igazgatók létszáma azóta 16-ra bővült, ráadásul úgy, hogy többen közülük legfeljebb egy-egy titkárnőt igazgattak. Az 1,9 millió forintos fizetést felnyaláboló vezérigazgató mellett havi 1,5 milliót kereső 4 helyettes, valamint 16 központi igazgató – havi egymillióért – mozdította elő a magyar közútfenntartás ügyét.
Ám hiába dolgozott annyi remek szakember a vezérigazgatóságon, a különféle döntés-előkészítő anyagokat külsős cégektől rendelte meg az MK Zrt. A tanácsadó vállalkozások foglalkoztatására, vezetői tréningekre 2006-ban 681,2 millió, 2007-ben 655,1 millió forintot költött a cég. A szerződéseket az alapító okirat szerint az ötmillió forintnál nagyobb értékűek esetében nyilvánosságra kell hozni, ugyanakkor ezek ma sem találhatók meg az MK honlapján.
A 2007-es szervezeti átalakítás számlájára írják a lapunkat informáló szakemberek, hogy az MK hosszú időn keresztül az áruk és szolgáltatások beszerzését a közbeszerzési törvény megkerülésével végezte. Ennek következtében az útszórósó beszerzésénél vagy a burkolati jel felfestésénél olyan konzorciumok jelentek meg, amelyek monopolárakat alkalmaztak, a korábban, megyénként meghirdetett eljárások győzteseinél harminc százalékkal magasabb áron adták szolgáltatásaikat. Az egyik logisztikai igazgató a folyosói pletykák szerint rendszeresen belenyúlt a közbeszerzési eljárásokba azért, hogy testre szabott kiírások szülessenek. Mindezt – állítólag – a cég felső vezetésének a tudtával és jóváhagyásával tette.
Nemvárt fordulat jön az időjárásban, mutatjuk mire számíthat