Bukott vezérigazgató-helyettesből lehet vasúti kormánymegbízott

Pásztory Tamás, a Magyar Telekomtól a montenegrói korrupciógyanús szerződések miatt távozni kényszerült vezérigazgató-helyettes a kormány kiszemeltje a MÁV átszervezése és részleges privatizációjának lebonyolítására – értesült lapunk. Hírek szerint a Bajnai-kabinet az osztrák ÖBB-vel és a német DB-vel tárgyal a Trakció és a Gépészet eladásáról.

2009. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendkívüli izgalmak kísérik a MÁV tervezett átalakítását a vasúttársaság vezérigazgatóságán, találgatások sora kering a kormánymegbízott személyéről. Lapunk úgy értesült, hogy a kormányzat részéről Pásztory Tamást, a Magyar Telekom (MT) Zrt.-től 2007. március 30-án távozott emberi erőforrás és jogi vezérigazgató-helyettesét szemelték ki a feladatra. A személyi döntést egyelőre elhalasztották, de nincs sok idő a tétovázásra: a lapunk által a közelmúltban ismertetett kormány-előterjesztés szerint ma kellene meghozni az első tulajdonosi döntést a cégcsoport cégeinek a szétválásáról, hogy a jogi folyamat január elején lezárulhasson, és eladható legyen a Trakció és a Gépészet Zrt. A tranzakciótól a kormányzat 77 milliárd forint bevételt vár. Cikkünk nyomán Fónagy János, korábbi közlekedési miniszter határozottan felszólította a kormányt, hogy ne adja el a MÁV-csoport még meglévő vagyontárgyait.
Pásztory Tamást Straub Elek vezérigazgató jobbkezének és a Magyar Telekom igazi erős embernek tartották a korabeli sajtóhíradások. (Straub neve egyébként a Gyurcsány Ferenc távozását követő zűrzavarban felmerült, mint lehetséges kormányfőjelölt.) Pásztory 2007 tavaszi távozását hivatalosan nem hozták összefüggésbe a cég montenegrói szerződései ügyében folytatott belső vizsgálattal, amelyet a White and Case nemzetközi jogi iroda végzett. Bár úgy hírlett, hogy Pásztory aláírása nem szerepelt egyik vitatott szerződésen sem, de Straub Elekhez való közelsége miatt nem maradhatott a cégnél. A vizsgálat ugyanis megállapította, a menedzsmentnek több mint nyolc hónap alatt sem sikerült hitelt érdemlően bebizonyítania, hogy a vitatott, összesen 1,2 milliárd forint értékű szerződések jogszerűek, valósak és értékarányosak voltak.
A leendő MÁV-kormánymegbízott 1969-tól a Magyar Postánál dolgozott, és a rendszerváltás idején részese volt a Matáv megalakításának. 1990-től a vállalat emberi-erőforrás-fejlesztési igazgatója lett, 1996-tól távozásáig vezérigazgató-helyettesként irányította a céget. Az utóbbi időben Pásztory a budapesti egészségügyi modell koncepciójának kidolgozása körül tűnt fel, ahol az átszervezés koordinálását bízták rá. A szakember a múlt év végén létrehozott Fővárosi Egészségközpont Zrt. igazgatótanácsának elnöke lett.
Információink szerint eközben a kormányzat tárgyalásokat kezdeményezett lehetséges befektetőkkel a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. eladásáról. Úgy tudjuk, a tárgyalások az osztrák ÖBB és a német DB képviselőivel kezdődtek meg. A cégek értékesítése azonban nem lesz könnyű feladat. A Trakció mozdonyállománya jelentős részben elavult, árképzése piacidegen. A MÁV holdingkoncepciójának egyik sajátossága, hogy a cégcsoport igyekszik az állami támogatások és költségek ide-oda csoportosításával előnyre szert tenni. Az, hogy a Trakció mennyit kér a másik MÁV-leánytól a vontatásért, a holding érdekei határozzák meg, nem a piac. A leendő vevő a MÁV Trakció megvásárlásával elsősorban nem céget, hanem piacot, működési jogot szerez, és ez beleillik az osztrák állami vasút terjeszkedési terveibe, hiszen a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. a Trakció egyik legnagyobb megrendelője.

Sztrájkkal fenyeget a VDSZSZ. Minden törvényes nyomásgyakorlási eszközt kész alkalmazni, azaz szükség esetén sztrájkolni is hajlandó a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) azért, hogy a kormány álljon el a vasút további megosztását, privatizációját célzó terveitől. A vasút önálló cégekbe való szervezésének célja semmi más, mint a társaság több ezer ingatlanjának értékesítése – mondta Gaskó István. A VDSZSZ az elkövetkezendő napokra tárgyalásokat kezdeményezett a MÁV és a szaktárca illetékeseivel, és ha ezek nem hozzák meg a várt eredményt, úgy a szakszervezet megkezdi a sztrájk előkészítését. (B. Á.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.