Rendkívüli izgalmak kísérik a MÁV tervezett átalakítását a vasúttársaság vezérigazgatóságán, találgatások sora kering a kormánymegbízott személyéről. Lapunk úgy értesült, hogy a kormányzat részéről Pásztory Tamást, a Magyar Telekom (MT) Zrt.-től 2007. március 30-án távozott emberi erőforrás és jogi vezérigazgató-helyettesét szemelték ki a feladatra. A személyi döntést egyelőre elhalasztották, de nincs sok idő a tétovázásra: a lapunk által a közelmúltban ismertetett kormány-előterjesztés szerint ma kellene meghozni az első tulajdonosi döntést a cégcsoport cégeinek a szétválásáról, hogy a jogi folyamat január elején lezárulhasson, és eladható legyen a Trakció és a Gépészet Zrt. A tranzakciótól a kormányzat 77 milliárd forint bevételt vár. Cikkünk nyomán Fónagy János, korábbi közlekedési miniszter határozottan felszólította a kormányt, hogy ne adja el a MÁV-csoport még meglévő vagyontárgyait.
Pásztory Tamást Straub Elek vezérigazgató jobbkezének és a Magyar Telekom igazi erős embernek tartották a korabeli sajtóhíradások. (Straub neve egyébként a Gyurcsány Ferenc távozását követő zűrzavarban felmerült, mint lehetséges kormányfőjelölt.) Pásztory 2007 tavaszi távozását hivatalosan nem hozták összefüggésbe a cég montenegrói szerződései ügyében folytatott belső vizsgálattal, amelyet a White and Case nemzetközi jogi iroda végzett. Bár úgy hírlett, hogy Pásztory aláírása nem szerepelt egyik vitatott szerződésen sem, de Straub Elekhez való közelsége miatt nem maradhatott a cégnél. A vizsgálat ugyanis megállapította, a menedzsmentnek több mint nyolc hónap alatt sem sikerült hitelt érdemlően bebizonyítania, hogy a vitatott, összesen 1,2 milliárd forint értékű szerződések jogszerűek, valósak és értékarányosak voltak.
A leendő MÁV-kormánymegbízott 1969-tól a Magyar Postánál dolgozott, és a rendszerváltás idején részese volt a Matáv megalakításának. 1990-től a vállalat emberi-erőforrás-fejlesztési igazgatója lett, 1996-tól távozásáig vezérigazgató-helyettesként irányította a céget. Az utóbbi időben Pásztory a budapesti egészségügyi modell koncepciójának kidolgozása körül tűnt fel, ahol az átszervezés koordinálását bízták rá. A szakember a múlt év végén létrehozott Fővárosi Egészségközpont Zrt. igazgatótanácsának elnöke lett.
Információink szerint eközben a kormányzat tárgyalásokat kezdeményezett lehetséges befektetőkkel a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. eladásáról. Úgy tudjuk, a tárgyalások az osztrák ÖBB és a német DB képviselőivel kezdődtek meg. A cégek értékesítése azonban nem lesz könnyű feladat. A Trakció mozdonyállománya jelentős részben elavult, árképzése piacidegen. A MÁV holdingkoncepciójának egyik sajátossága, hogy a cégcsoport igyekszik az állami támogatások és költségek ide-oda csoportosításával előnyre szert tenni. Az, hogy a Trakció mennyit kér a másik MÁV-leánytól a vontatásért, a holding érdekei határozzák meg, nem a piac. A leendő vevő a MÁV Trakció megvásárlásával elsősorban nem céget, hanem piacot, működési jogot szerez, és ez beleillik az osztrák állami vasút terjeszkedési terveibe, hiszen a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. a Trakció egyik legnagyobb megrendelője.
Sztrájkkal fenyeget a VDSZSZ. Minden törvényes nyomásgyakorlási eszközt kész alkalmazni, azaz szükség esetén sztrájkolni is hajlandó a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) azért, hogy a kormány álljon el a vasút további megosztását, privatizációját célzó terveitől. A vasút önálló cégekbe való szervezésének célja semmi más, mint a társaság több ezer ingatlanjának értékesítése – mondta Gaskó István. A VDSZSZ az elkövetkezendő napokra tárgyalásokat kezdeményezett a MÁV és a szaktárca illetékeseivel, és ha ezek nem hozzák meg a várt eredményt, úgy a szakszervezet megkezdi a sztrájk előkészítését. (B. Á.)
Botrányos viselkedése miatt több mint 14 millióra büntették Gyurcsányt