Jövő héten drágul a vonat és a busz

Július 15-én emeli a MÁV- és Volán-tarifákat a szakminisztérium az általános forgalmi adó 25 százalékos kulcsának bevezetése miatt. A városokban már a hónap elejétől magasabb árat fizetnek az utasok. A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége jelentős kormányzati átszervezési előkészületekről értesült.

2009. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlagosan 5 százalékkal emelkednek július 15-től a helyközi közösségi közlekedés tarifái a nyári áfaemelés miatt – tette közzé a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). A tarifarendezést azzal magyarázta a szakminisztérium, hogy annak elmaradása esetén a megemelkedett általános forgalmiadó-kulcs miatt jelentős bevételkiesés jelentkezne a közlekedési szolgáltatóknál. Ennek elkerülése érdekében emelik a helyközi közlekedés díjait.
A szükségszerű kerekítések miatt az utasok kisebb vagy nagyobb mértékben módosuló árakkal is találkozhatnak a jegypénztáraknál. Egy 50 kilométeres, teljes árú havibérlet ára például július 15-én 30000 forintról 31900 forintra nő, míg egy teljes árú menetjegy ugyanerre a távolságra 45 forinttal drágul, 795 forintra. A vasúti és autóbusszal végzett helyközi személyszállításban 2007 májusától működik egységes díjövezeti struktúra, tarifa- és kedvezményrendszer. Az azóta eltelt két évben – az egy- és kétforintos érmék kivonása miatti, 2008. tavaszi technikai korrekciót kivéve – nem változtak a tarifák.
A településeken belül már a hónap elején emelkedett a közösségi közlekedés ára. Budapesten átlagosan 4,2 százalékkal, Székesfehérváron pedig az Alba Volán járatain utazók közel 7 százalékkal fizetnek többet, Győrben 6,3 százalékkal drágul a tömegközlekedés, Debrecenben a 220 forint helyett egységesen 240 forintba kerül egy vonaljegy a buszokon, trolikon és a villamoson.
A tarifaemelés mellett jelentős átalakítási terven dolgoznak a közlekedési tárcánál – értesült a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ). Horváth László, az érdek-képviseleti szervezet alelnöke elmondta lapunknak, hogy úgy tudják, a minisztériumban regionális integrált szervezetbe szerveznék a Volán-cégeket és a vasúti közlekedés helyközi – tehát nem távolsági – szektorát, valamint létrehoznák a regionális közlekedési tanácsot. Ez utóbbi rendelkezne a közösségi közlekedés állami forrásaival, s megrendelné a kapacitásokat a szolgáltatóktól. Lapinformációk szerint a tanács versenyeztetné egymással a közúti és vasúti szolgáltatókat, miközben magánvállalkozások szolgálatait is igénybe vehetné. Az érdekvédők szerint kérdéses, a regionális központokban – például Győrben – meg tudják-e ítélni, hogy például mely zalai kistelepülés ellátása milyen járatsűrűséggel szükséges. A KMSZ korábban hasonló törekvések jelentkezésekor nagyszabású tiltakozóakció-sorozatot szervezett a Volán-cégek régiósítása ellen. Ismert, hogy a kormány kötelezettséget vállalt a közösségi közlekedés állami támogatásának 40 milliárdos csökkentésére, s ennek érdekében a közlekedési kormányzat korlátozná a párhuzamos vasúti és közúti kapacitásokat. Például a Budapest–Debrecen vonalon vagy vasúti vagy buszközlekedést támogatna csak az állam. Ezt aggályosnak tartják az érdekvédők, mert úgy értékelik, hogy elvész a verseny és az utasok szabad választási lehetősége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.