Átlagosan 5 százalékkal emelkednek július 15-től a helyközi közösségi közlekedés tarifái a nyári áfaemelés miatt – tette közzé a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). A tarifarendezést azzal magyarázta a szakminisztérium, hogy annak elmaradása esetén a megemelkedett általános forgalmiadó-kulcs miatt jelentős bevételkiesés jelentkezne a közlekedési szolgáltatóknál. Ennek elkerülése érdekében emelik a helyközi közlekedés díjait.
A szükségszerű kerekítések miatt az utasok kisebb vagy nagyobb mértékben módosuló árakkal is találkozhatnak a jegypénztáraknál. Egy 50 kilométeres, teljes árú havibérlet ára például július 15-én 30000 forintról 31900 forintra nő, míg egy teljes árú menetjegy ugyanerre a távolságra 45 forinttal drágul, 795 forintra. A vasúti és autóbusszal végzett helyközi személyszállításban 2007 májusától működik egységes díjövezeti struktúra, tarifa- és kedvezményrendszer. Az azóta eltelt két évben – az egy- és kétforintos érmék kivonása miatti, 2008. tavaszi technikai korrekciót kivéve – nem változtak a tarifák.
A településeken belül már a hónap elején emelkedett a közösségi közlekedés ára. Budapesten átlagosan 4,2 százalékkal, Székesfehérváron pedig az Alba Volán járatain utazók közel 7 százalékkal fizetnek többet, Győrben 6,3 százalékkal drágul a tömegközlekedés, Debrecenben a 220 forint helyett egységesen 240 forintba kerül egy vonaljegy a buszokon, trolikon és a villamoson.
A tarifaemelés mellett jelentős átalakítási terven dolgoznak a közlekedési tárcánál – értesült a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ). Horváth László, az érdek-képviseleti szervezet alelnöke elmondta lapunknak, hogy úgy tudják, a minisztériumban regionális integrált szervezetbe szerveznék a Volán-cégeket és a vasúti közlekedés helyközi – tehát nem távolsági – szektorát, valamint létrehoznák a regionális közlekedési tanácsot. Ez utóbbi rendelkezne a közösségi közlekedés állami forrásaival, s megrendelné a kapacitásokat a szolgáltatóktól. Lapinformációk szerint a tanács versenyeztetné egymással a közúti és vasúti szolgáltatókat, miközben magánvállalkozások szolgálatait is igénybe vehetné. Az érdekvédők szerint kérdéses, a regionális központokban – például Győrben – meg tudják-e ítélni, hogy például mely zalai kistelepülés ellátása milyen járatsűrűséggel szükséges. A KMSZ korábban hasonló törekvések jelentkezésekor nagyszabású tiltakozóakció-sorozatot szervezett a Volán-cégek régiósítása ellen. Ismert, hogy a kormány kötelezettséget vállalt a közösségi közlekedés állami támogatásának 40 milliárdos csökkentésére, s ennek érdekében a közlekedési kormányzat korlátozná a párhuzamos vasúti és közúti kapacitásokat. Például a Budapest–Debrecen vonalon vagy vasúti vagy buszközlekedést támogatna csak az állam. Ezt aggályosnak tartják az érdekvédők, mert úgy értékelik, hogy elvész a verseny és az utasok szabad választási lehetősége.
Botrányos viselkedése miatt több mint 14 millióra büntették Gyurcsányt