Andrási Miklóst, a Grid Zrt. igazgatóját nevezte ki a MÁV Zrt. igazgatósága elnökének, későbbiekben elnök-vezérigazgatójának Hónig Péter közlekedési miniszter. Andrásiról – aki a posztot tegnaptól tölti be – már a hivatalos bejelentés előtt kiszivárogtatták, hogy a Fidesz alapító tagja volt, az európai parlamenti választáson pedig a Fidesz–KDNP listájának 46. helyén szerepelt. Ezzel az a látszat keletkezhetett, mintha az elnök személyét az ellenzékkel egyeztették volna. A Fidesz egyik alapító politikusának kinevezése a MÁV elnöki posztjára jelentheti-e, hogy az MSZP előre hozott választásban gondolkozik? – kérdezték újságírók Kiss Péter társadalompolitikai minisztert. Kiss azt válaszolta, nincs szó arról, hogy előre hozott választásokban és ennek megfelelő kormányzati döntésekben gondolkozna az MSZP. Az MTI érdeklődésére, miszerint egyeztetett-e a kormányzat a Fidesszel Andrási Miklós kinevezéséről, Havasi Bertalan, az ellenzéki párt sajtófőnöke közölte: senkivel nem egyeztettek ebben az ügyben.
– A Fidesz számára a nemzeti vasúttársaság sorsa, és nem egyes személyek kinevezése fontos – mondta lapunk kérdésére Fónagy János, a párt szakpolitikusa, országgyűlési képviselő.
*
– Andrási Miklós tevékenységét az alapján ítéljük meg, hogy az menynyiben lesz összhangban a Fidesz MÁV-val kapcsolatos álláspontjával. Ez az álláspont nem változott – hangsúlyozta a szakpolitikus. – Az a lényege, hogy a nemzeti stratégiai vagyont nem szabad eladni, így nem támogatja az ellenzéki párt sem a MÁV-Trakció Zrt., sem a MÁV-Gépészet Zrt. leányvállalatok privatizációját, illetve a cég ingatlanvagyonának kimazsolázását. A Fidesz ellenzi a vonalbezárásokat, valamint a járatritkításokat és
-megszüntetéseket is.
Andrási Miklós kinevezésének bejelentésekor Hónig Péter miniszter hangsúlyozta, hogy a MÁV és a Volán állami finanszírozása 280 milliárd forintba kerül évente, az IMF-fel kötött megállapodás alapján 2010-ben 40 milliárd forintot kell ebből az összegből megtakarítani. A MÁV új vezetőjének két hete van arra, hogy erről a lefaragásról stratégiai tervet készítsen. Hónig Péter közölte, hogy a közösségi közlekedés stratégiájáért a jövőben Antali Károly korábbi kabinetfőnök felel, akit miniszteri biztosnak nevezett ki.
Hónig Péter a tennivalókkal kapcsolatban jelezte, hogy a MÁV ingatlanjait fel kell mérni pontosan, majd ezt követően akár az állami vagyonkezelőhöz, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz is kerülhet ez a vagyon. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. igazgatósága elnöke elmondta: eddigi munkássága során nagyvállalati vezetői tapasztalatokra tett szert. Hangsúlyozta, lehet hatékonyabban felhasználni az állami támogatást, és erre megvan a szándék is. Hozzátette, hogy a következő időszakban dolgozza ki, hogy hogyan lehet a közösségi közlekedést, a MÁV-ot átalakítani a hatékony működés érdekében. Andrási korábban vezető beosztásban dolgozott a Buda-Cash Brókerháznál, a Dresdner Bank Luxemburg S. A.-nál, a Magyar Villamos Műveknél, a Szerencsejáték Rt.-nél, az ÁPV Rt.-nél és a PriceWaterhouse-nál.
Hónig Péter vasúttal kapcsolatos véleménye sokat változott május 1-jei miniszteri bemutatkozása óta. Akkor még azt mondta, szóba sem került felkérésekor a MÁV-privatizáció. Lapunk kérdésére, hogy a jelenlegi struktúrában és menedzsmenttel képzeli-e el a MÁV működtetését, Hónig igennel felelt. Mint mondta, most nincs pénz új vezetőket keresni, nincs idő átszervezni, ehelyett a napi működésre kell koncentrálni.
Ismét Kovács Imre a Cargo élén. Kovács Imre a MÁV Cargo új vezérigazgatója július elsejétől – jelentette be tegnap a tulajdonos osztrák vasúttársaság, az ÖBB Holding. A cég legutóbbi budapesti közgyűlésén határozott az eddigi kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes kinevezéséről. Kovács Imre 2008 februárjától szeptemberéig már volt a MÁV Cargo vezérigazgatója, akkor azért kellett távoznia, mert a rendőrség gyanúja szerint egymilliárd forint értékű vasúti teherkocsit adott el ócskavasárban, és ezért két társával együtt letartóztatták. A rendőrség, amely különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének megalapozott gyanúja miatt nyomozott, néhány nap múlva szabadon engedte a vezérigazgatót, az eljárást azonban még nem zárták le. Kovács Imre lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy cselekedeteivel a vasút érdekeit szolgálta.