Nincs alku az elnök mögött

Nem áll nagykoalíciós alku a MÁV új vezetőjének kinevezése mögött. Nem számít, hogy a Fidesz alapító tagja volt, Andrási Miklós MÁV-elnöki tevékenységét csak akkor támogatja az ellenzéki párt, ha nem a vasúttársaság feldarabolását, ingatlanjainak kimazsolázását, a vontatás és javítás privatizálását tekinti feladatának – mondta lapunknak Fónagy János, a párt szakpolitikusa.

2009. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andrási Miklóst, a Grid Zrt. igazgatóját nevezte ki a MÁV Zrt. igazgatósága elnökének, későbbiekben elnök-vezérigazgatójának Hónig Péter közlekedési miniszter. Andrásiról – aki a posztot tegnaptól tölti be – már a hivatalos bejelentés előtt kiszivárogtatták, hogy a Fidesz alapító tagja volt, az európai parlamenti választáson pedig a Fidesz–KDNP listájának 46. helyén szerepelt. Ezzel az a látszat keletkezhetett, mintha az elnök személyét az ellenzékkel egyeztették volna. A Fidesz egyik alapító politikusának kinevezése a MÁV elnöki posztjára jelentheti-e, hogy az MSZP előre hozott választásban gondolkozik? – kérdezték újságírók Kiss Péter társadalompolitikai minisztert. Kiss azt válaszolta, nincs szó arról, hogy előre hozott választásokban és ennek megfelelő kormányzati döntésekben gondolkozna az MSZP. Az MTI érdeklődésére, miszerint egyeztetett-e a kormányzat a Fidesszel Andrási Miklós kinevezéséről, Havasi Bertalan, az ellenzéki párt sajtófőnöke közölte: senkivel nem egyeztettek ebben az ügyben.
– A Fidesz számára a nemzeti vasúttársaság sorsa, és nem egyes személyek kinevezése fontos – mondta lapunk kérdésére Fónagy János, a párt szakpolitikusa, országgyűlési képviselő.

*

– Andrási Miklós tevékenységét az alapján ítéljük meg, hogy az menynyiben lesz összhangban a Fidesz MÁV-val kapcsolatos álláspontjával. Ez az álláspont nem változott – hangsúlyozta a szakpolitikus. – Az a lényege, hogy a nemzeti stratégiai vagyont nem szabad eladni, így nem támogatja az ellenzéki párt sem a MÁV-Trakció Zrt., sem a MÁV-Gépészet Zrt. leányvállalatok privatizációját, illetve a cég ingatlanvagyonának kimazsolázását. A Fidesz ellenzi a vonalbezárásokat, valamint a járatritkításokat és
-megszüntetéseket is.
Andrási Miklós kinevezésének bejelentésekor Hónig Péter miniszter hangsúlyozta, hogy a MÁV és a Volán állami finanszírozása 280 milliárd forintba kerül évente, az IMF-fel kötött megállapodás alapján 2010-ben 40 milliárd forintot kell ebből az összegből megtakarítani. A MÁV új vezetőjének két hete van arra, hogy erről a lefaragásról stratégiai tervet készítsen. Hónig Péter közölte, hogy a közösségi közlekedés stratégiájáért a jövőben Antali Károly korábbi kabinetfőnök felel, akit miniszteri biztosnak nevezett ki.
Hónig Péter a tennivalókkal kapcsolatban jelezte, hogy a MÁV ingatlanjait fel kell mérni pontosan, majd ezt követően akár az állami vagyonkezelőhöz, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz is kerülhet ez a vagyon. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. igazgatósága elnöke elmondta: eddigi munkássága során nagyvállalati vezetői tapasztalatokra tett szert. Hangsúlyozta, lehet hatékonyabban felhasználni az állami támogatást, és erre megvan a szándék is. Hozzátette, hogy a következő időszakban dolgozza ki, hogy hogyan lehet a közösségi közlekedést, a MÁV-ot átalakítani a hatékony működés érdekében. Andrási korábban vezető beosztásban dolgozott a Buda-Cash Brókerháznál, a Dresdner Bank Luxemburg S. A.-nál, a Magyar Villamos Műveknél, a Szerencsejáték Rt.-nél, az ÁPV Rt.-nél és a PriceWaterhouse-nál.
Hónig Péter vasúttal kapcsolatos véleménye sokat változott május 1-jei miniszteri bemutatkozása óta. Akkor még azt mondta, szóba sem került felkérésekor a MÁV-privatizáció. Lapunk kérdésére, hogy a jelenlegi struktúrában és menedzsmenttel képzeli-e el a MÁV működtetését, Hónig igennel felelt. Mint mondta, most nincs pénz új vezetőket keresni, nincs idő átszervezni, ehelyett a napi működésre kell koncentrálni.

Ismét Kovács Imre a Cargo élén. Kovács Imre a MÁV Cargo új vezérigazgatója július elsejétől – jelentette be tegnap a tulajdonos osztrák vasúttársaság, az ÖBB Holding. A cég legutóbbi budapesti közgyűlésén határozott az eddigi kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes kinevezéséről. Kovács Imre 2008 februárjától szeptemberéig már volt a MÁV Cargo vezérigazgatója, akkor azért kellett távoznia, mert a rendőrség gyanúja szerint egymilliárd forint értékű vasúti teherkocsit adott el ócskavasárban, és ezért két társával együtt letartóztatták. A rendőrség, amely különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűncselekményének megalapozott gyanúja miatt nyomozott, néhány nap múlva szabadon engedte a vezérigazgatót, az eljárást azonban még nem zárták le. Kovács Imre lapunknak korábban úgy nyilatkozott, hogy cselekedeteivel a vasút érdekeit szolgálta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.