Információink szerint elnök-vezérigazgatót és miniszteri biztost neveznek ki ma a MÁV-hoz. Úgy tudjuk, hogy az elnök-vezérigazgatói posztot Andrási Miklós tölti majd be. A közgazdász szakember a kilencvenes években több brókerházat is vezetett, majd vezetőként dolgozott a Molnál. Később az ÁPV Rt., a Szerencsejáték Rt. és az MVM vezérigazgató-helyetteseként is dolgozott.
A távirati iroda úgy tudja, hogy a jelenlegi vezérigazgató, Heinczinger István operatív vezetőként a helyén marad, az elnök-vezérigazgató a vasúttársaság átalakításával foglalkozik majd, és elkészíti, illetve végrehajtja az erre vonatkozó tervet. A folyamatot miniszteri biztos követi nyomon. Hogy ő ki lesz, azt lapzártakor nem lehetett tudni, a kormányszóvivő mindenesetre tegnap cáfolta azt az értesülésünket, hogy a kiszemelt Pásztory Tamás, a Magyar Telekom Zrt. korábbi vezérigazgató-helyettese lenne.
Mint június 20-i számunkban megírtuk, egy kormányzati háttéranyag a vasutat három önálló cégbe kívánja rendezni, a MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. venné át, s a MÁV-ból kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút-működtető Zrt., amelytől elvonnák és értékesítenék a pályavasúti működéshez közvetlenül nem kapcsolódó ingatlanokat. A szakmai elemzés végkövetkeztetése az, hogy az átalakítás anyagi terhét a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. 2010-ben megvalósítandó eladásából lehet fedezni, ezek értéke 77 milliárd forint. Tegnapi számunkban pedig arról írtunk, hogy a kormányzat tárgyalásokat kezdett lehetséges befektetőkkel a MÁV Trakció Zrt. és a MÁV Gépészet Zrt. eladásáról az osztrák ÖBB és a német DB képviselőivel.
A témában tegnap sajtótájékoztatót tartott Fónagy István. A Fidesz szakpolitikusa szerint több ezer munkahely megszűnésével járna, ha a kormány dobra verné a MÁV mozdonyparkját üzemeltető üzletágat, valamint a gépészetet. – Ha Magyarországon osztrák vagy német mozdonyok teljesítenek szolgálatot, akkor ezeknek javítása, karbantartása nem Magyarországon, hanem Ausztriában vagy Németországban fog történni. Ez azt jelenti, hogy ezek a magyar munkahelyek megszűnnek – mondta az ellenzéki képviselő. Ha a kormány véghezviszi ezt az eladást, a magyar vasútnak a maradéka is kikerül a nemzeti cselekvési körből – tette hozzá. Újságírói kérdésre az Orbán-kormány közlekedési minisztere azt mondta, a MÁV-ot az alapjaitól újra kell építeni. Helyre kell állítani a MÁV finanszírozását, de nem úgy, hogy az önkormányzatokra terheljük azokat. Vontatási szolgáltatásra azonban egészen biztosan szüksége lesz az új magyar nemzeti vasútnak is. Ha a kormány elkótyavetyéli a Trakciót Zrt.-t, a magyar adófizetőknek kell majd megfizetniük azt a felárat, amelyet a magánszolgáltató kér majd. Fónagy János hangsúlyozta, aki a MÁV Trakciót megvásárolja, valójában nem a 15-20 darab új és a több tucat régi mozdonyt veszi meg, hanem a piacot. Behozza ugyanis saját mozdonyait, a MÁV pedig csak tőle tud majd rendelni. A MÁV súlyos finanszírozási helyzetéről szólva Fónagy azt mondta, nem az a baj, hogy sokba kerül a vasút, hanem az, hogy rossz szolgáltatást biztosít.
Újabb két H225M helikopter érkezik a Magyar Honvédséghez