A kormány elhagyja a térségi vasutakat

A mellékvonalak bezárásából, a pazarló vállalatvezetők megregulázásából és az utazási kedvezmények megnyirbálásából kívánja a kormányzat megtakarítani azt az évi hetvenmilliárd forintot, amenynyivel csökkentenék a közösségi közlekedésre fordított költségvetési pénz összegét. Decembertől már nem lesz forgalom jó néhány mellékvonalon.

2009. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tízmilliós végkielégítések a MÁV-nál. A vasúttársaság cégeinél is át kell tekinteni a végkielégítések rendszerét, azt, hogy hány vezetőnek van olyan munkaszerződése, amely biztosítja számára a tízmilliós nagyságrendű végkielégítést – reagált lapunk kérdésére Antali Károly. Mint ismert, a múlt héten közzétettük, hogy az egyik vasúti vezető a távozásakor több tíz milliós végkielégítést kapott, majd hamarosan újra MÁV-alkalmazott lett. A MÁV azzal védekezett, hogy az illető visszafizette a végkielégítést, azt azonban nem cáfolta, hogy a végkielégítést kifizették. Az MTI ezután megkérdezte a MÁV Zrt.-t, hogy korábban milyen gyakorlatot követett a társaság a végkielégítések tekintetében. Erre válaszul a MÁV közzétette, átlagosan 9,8 millió forintos végkielégítést fizetett a 2005. június 1. óta elbocsátott hét felső vezetőjének, a felmondási idő megváltásaként pedig átlagban további 17,5 millió forintot. A MÁV hangsúlyozta, hogy a társaság menesztett irányítói a munkaszerződésben foglaltak szerint részesültek végkielégítésben, illetve felmondási időre járó díjazásban.


A hét hónapos mandátummal rendelkező Bajnai-kormányzat hároméves kifutású tervet készít a közösségi közlekedés átalakítására azért, hogy teljesítsük a Nemzetközi Valutaalapnak tett költségcsökkentési vállalásunkat. Ám az, hogy a jövő tavaszi választásokig ezekből mennyi válik valóra, nehezen megjósolható – derült ki Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos által kezdeményezett háttérbeszélgetésen. Három területre fókuszál a kabinet, ahol jelentős megtakarításokat kíván elérni. Évi 35 milliárdot a menetrend ésszerűsítéséből, a vasúti és közúti kapacitások összehangolásából, a kis forgalmú vasútvonalak leállításából. További 20-25 milliárdot remélnek évente a vállalatok adminisztratív létszámának csökkentéséből, a menedzsment juttatásainak, többek közt a végkielégítéseknek a megkurtításából. A kedvezmények rendszerének visszanyeséséből további 9 milliárd forint kiadáscsökkentésre számít Antali Károly.
A menetrendi ésszerűsítés lényege, hogy kétfelé osztják a hazai vasúti vonalhálózatot: országosra és regionálisra. Az országos vonalakon kiterjesztik az ütemes menetrendet, s továbbra is központi döntések alapján dolgozzák ki a programot. A regionális vasúti hálózatok sorsát helyben döntik el: a régiós közlekedési tanácsok – melyeknek tagjai a helyi, a megyei önkormányzatok és civil szervezetek – rendelkeznek majd az adott terület közösségi közlekedésre fordítható forrásaival, s megrendelik a kapacitásokat a helyi szolgáltatóktól. Ha ezek a tanácsok úgy döntenek, hogy inkább busszal bonyolítják le a helyi közlekedést, mert az olcsóbb, akkor azokon a kis forgalmú vasúti vonalakon akár le is állhat a forgalom. A Volán-társaságok azonban nem örvendhetnek felhőtlenül, ugyanis rájuk is régiósítás, 3-4 cégbe való összevonás vár.
A közlekedési vállalatok takarékosabb, ésszerűbb működtetése érdekében jobb minőségű menedzsmentekre van szükség – jelentette ki Antali Károly, s bár neveket nem említett, jelezte, hogy napokon belül fontos személyi változások várhatók. Ez akár a Heinczinger-korszak végét is jelentheti, hiszen a MÁV új elnökét, Andrási Miklóst a közelmúltban cserélték, a vezérigazgató azonban 2006 óta a helyén van. Antali Károly szerint a nemzetközi mezőnyből kellene tapasztalt és bizonyítottan rátermett vezetőket hozni. A jelenlegi menedzsmentek mind a vasúti, mind a közúti cégeknél a jelenlegi struktúra fennmaradásában érdekeltek, ezért is indokolt a cseréjük. Az utazási kedvezményekre vonatkozó kérdésünkre nem adott egyértelmű választ a kormánybiztos, érzékeltette, hogy sok ellenállásra számít mind az érdekképviseletek, mind a politikai döntéshozók részéről.
A célként kitűzött, évente 70 milliárdos megtakarításról elhangzott, hogy az a tervbe vett három év átlagos elvonási szintje, azaz nincs „kőbe vésve”, hogy a jövő évi költségvetésben pontosan mennyi pénzt von el a kormány a közösségi közlekedéstől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.