A megafráter árnyékában

Feltűnő, hogy a dél-amerikai (polgár)háborúk lezárásában korábban aktív katolikus egyház ezúttal kimarad a Hondurasban szemben álló felek közötti közvetítésből. Ez egyrészt a hondurasi érsek nyilatkozatának következménye, másrészt rámutat egy általánosabb problémára: a katolikus egyház térvesztésére a legkatolikusabb földrészen.

2009. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óscar Andrés Rodríguez Maradiaga (66) – II. János Pál halála után a pápai trón egyik esélyese volt – gyermekkorában néhány évig tanította a megbuktatott elnököt, tehát jól ismeri. Hondurast jelenleg politikai, gazdasági és közjogi válság bénítja, amely már-már polgárháborúval fenyeget, amióta a hadsereg június 28-án eltávolította posztjáról Manuel „Mel” Zelaya liberális elnököt, és Costa Ricába száműzte.
A Vatikánban nagyon megnehezteltek Maradiagára, aki megdöbbentette a pápa környezetének több befolyásos személyiségét azzal, hogy nyíltan állást foglalt a vértelen hondurasi puccs után. (Bár az állásfoglalás csupán arról szólt, hogy a puccsal eltávolított elnök ne térjen vissza egyelőre, mert erre nem érett meg a helyzet, a nyilatkozat kéretlenül érkezett, így meghiúsította, hogy az egyház közvetítsen a szemben álló felek között.) Ezért Maradiaga, akit II. János Pál halála után, 2005-ben esélyesként is emlegettek, a jelek szerint végleg kikerülhet a következő pápajelöltek közül.
A Wikipédiában tárolt életrajza szerint Maradiagát, a sokoldalú, tehetséges, spanyol anyanyelvén kívül öt nyelven – olaszul, portugálul, németül, angolul és franciául – folyékonyan beszélő és szinte minden iránt érdeklődő, minden szellemi tevékenységet magas szinten űző fiatal szaléziánus papot 1970-ben szentelték föl Guatemalában. Még abban az évben kinevezték a hondurasi főváros, Tegucigalpa érseke mellé segédpüspöknek. Már segédpüspöki minőségében követelte a külső adósságok eltörlését, és kiállt a latin-amerikai emberi jogokért. Azzal is hírnevet szerzett, hogy szembeszállt a korrupt politikusokkal és a kábítószer-kereskedőkkel, ezért már nagyon fiatalon testőrök vigyáztak rá. De a politikaiaktól távolabbi ügyekben is aktív: az idén például azért teremtette le az újlatin nyelvű pop királyát, a Puerto Ricó-i Ricky Martint, mert béranyával hordatta ki ikerfiait, Valentínót és Matteót, mondván, ez olyan, mintha állatokat tenyésztene.
Ám Rodríguez Maradiaga akkor vetette el a sulykot hazájában és a Vatikánban, amikor július 4-én felolvasta nagy visszhangot kiváltó felhívását az egész hondurasi egyház nevében. Ebben megkérte a pucscsal leváltott és száműzött Manuel „Mel” Zelaya elnököt, alaposan gondolja meg visszatérését Hondurasba, előzze meg ezzel a vérontást a túlságosan polarizálódott közép-amerikai országban.
„Mel” nem hallgatott rá, volt tanárára, és beigazolódtak Rodríguez Maradiaga félelmei: a tegucigalpai repülőtér környékén kirobbant zavargásokban a megbuktatott elnök két híve vesztette életét. Egy későbbi interjúban el is mondta, hogy a testvérháborúnak már csak azért is van esélye, mert a civil lakosság jelentős részének van fegyvere. A közvetítési kísérletek azóta rendre kudarcot vallanak.
Maradiagáról némileg árnyaltabb képet kapunk, ha a vele készített interjúkat is szemügyre vesszük. Szintúgy a hondurasi helyzetről, de még Zelayáról is, akit középiskolás korában tanított. Az argentin Clarínnak adott interjúban például azt ecsetelte a bíboros érsek, hogy nem hiányzott az elhivatottság a kamasz Zelayából, tiszta szívű gyermek volt. Maradiaga azt is biztosra vette, ha nem szólította volna külföldre hivatása, most a száműzött elnök is pap lenne. A spanyol El Mundónak adott interjúban azzal magyarázta nyilatkozata értelmét (hogy Zelaya ne térjen vissza egyelőre Hondurasba), hogy most túl erős a politikai felek közötti polarizálódás: a korábbi évtizedek közép-amerikai háborúiban sem tapasztalt ekkora gyűlöletet, mint most.
A bíboros érsek szerint az váltotta ki a hondurasi és a nemzetközi közvélemény rosszallását, hogy júliusi közleményében egyáltalán nem nevezte puccsnak a történteket, bár elítélte, hogy a hadsereg egy másik országba szállította az elnököt. A hondurasi katolikusok tekintélye tehát csorbult, hiszen nem vesznek részt a békéltető tárgyalásokban: egyik fél sem hívná őket a tárgyalóasztalhoz, akárcsak a térség többi katolikus egyházát, pedig figyelmeztetett valamennyi a vérontás elkerülésére, és sürgette a békés megoldást.

Pedig a térség katolikus egyházainak igencsak szükségük lenne erre a tekintélyre. Épp elég, hogy a sajtó gyakorta és látható örömmel tárja a nyilvánosság elé az egyház belső botrányait. Mindemellett a Vatikán harapófogóba került: egyrészt a katolikusok körében itt mindig is erős baloldali „felszabadítási teológia” újbóli megerősödése jelent feladatot, másrészt az újprotestánsok terjeszkedése következtében úgy tűnik, hamarosan több lesz a latin-amerikai evangélikus, mint a katolikus. A hatvanas-hetvenes évek óta ugyanis egész Latin-Amerikában megállíthatatlanul terjeszkednek az újprotestáns egyházak, amelyekkel a latin-amerikai katolikus egyház egyelőre képtelen felvenni a versenyt.
A gomba módra szaporodó egyházak erejét jelzi, hogy két éve avatták föl Guatemala fővárosában az úgynevezett megafrátert, más néven megatemplomot, amely befogadóképességével és méreteivel hívja föl magára a figyelmet. A Keresztény Testvériség, az ország második legnépesebb újprotestáns egyházának inkább sportcsarnokra emlékeztető hatalmas szentélye 113 ezer négyzetméter alapterületű, és egyszerre 12 ezer hívőt tud befogadni. A hat évig tartó építkezés költsége 30 millió dollár, a hétszintes parkolóban egyszerre 1500 gépkocsi fér el, helikopter-leszállópályát is építettek a tetejére, és egyik pavilonja háromezer gyermek befogadására képes. A guatemalaiak fel is tették a kérdést: mi szüksége van ennek az újprotestáns egyháznak ekkora templomra, ha nagyobb még a főváros székesegyházánál is? Azt sem értik a világhálón méltatlankodó, nyilván nem újprotestáns helyiek, hogy mire föl ez a nagyzolás, ha Guatemala népességének több mint fele szegénységben él.
A BBC Mundo, a BBC világszolgálatának spanyol nyelvű adása szerint az alapító és eredetileg baptista Jorge Humberto López tiszteletes is megerősíti, hogy a mintegy 13 millió lakosú Guatemalában a legerősebb az evangélikus tábor egész Latin-Amerikában: a még mindig katolikus többségű ország híveinek 30 százaléka valamelyik újprotestáns felekezet tagja. Váltig állítja, hogy a templomot a hívek adományaiból és a tizedből építették, és csak annyit ismert el, hogy kapott némi külföldi támogatást.
Fontos politikai kérdés a támogatás. Az új egyházak guatemalai elterjedése 1976-ra nyúlik vissza, amikor súlyos földrengés pusztított az országban, és több egyesült államokbeli egyház küldött segélyt a károsultaknak. A segítségnyújtás végül érdekes fordulatot vett: az itt maradt tiszteleteseket olyan guatemalaiak követték, akiket az Egyesült Államok szemináriumain képeztek ki. Álvaro Ramazzini, a guatemalai püspöki kar elnöke a BBC világszolgálata spanyol nyelvű adásában megjegyezte: a polgárháború idején (1960–1996) sok katolikus azért lépett be valamelyik neoprotestáns felekezetbe, nehogy azt higygyék róla, ő is a gerillákkal cimborál. (Nagyon sok hitoktatót és 14 papot öltek meg a 36 éven át dúló testvérháború alatt Guatemalában.) De Ramazzini politikai okot is sejtet a háttérben: úgy véli, a nyolcvanas években tervet dolgoztak ki az Egyesült Államokban, hogy ellensúlyozzák egyes latin-amerikai országokban – köztük Guatemalában – a baloldal felé hajló egyházak vezető szerepét.
Hasonló tendencia mutatkozik Brazíliában is. Az új egyházak a szegényeknek egészséget ígérnek, sőt anyagi helyzetük javulását, tehát nem csoda, hogy a katolikus egyház rovására terjeszkednek. Valamenynyi újprotestáns egyház ügyesen használja a tömegtájékoztatási eszközöket; könnyen érthető zenei és vallási kiadványaik – könyvek, CD-k, folyóiratok – szintén hozzájárulnak sikerükhöz.
A 190 milliós ország lakosságának már csaknem 20 százaléka, 40 millió fő valamelyik új egyház követője, és a politikai pártok a potenciális szavazatszerzés miatt egyre gyakrabban udvarolják körül őket. Ezt bizonyítja, hogy az 513 fős képviselőház több mint 60 tagja 2007-ben valamelyik új egyházhoz tartozott. Sőt ha önálló pártba tömörülnének, a kongresszus harmadik legerősebb pártját alkotnák.
Ugyancsak kipróbálják magukat az új egyházak a tömegkommunikációban, sőt vállalkozásokba is fektetnek. Ez a kombináció már különféle botrányok melegágya is: 2007-ben az Újjászületés Krisztusban nevű egyház több vezetője pénzmosás és csalás gyanújába keveredett, közben az Egyesült Államokban csempészet miatt folyt eljárás ellenük. A BBC tudósítója rákérdezett a két legfőbb brazil egyház vezetőjénél, mennyi az éves bevételük, de megtagadták a választ.
XVI. Benedek pápa szintén érzékelte a katolikus tábor megcsappanását Latin-Amerikában, ezért is látogatott el 2007 májusában az első brazil szentté avatás helyszínére, Aparecidába. Korábban az amerikai földrészen élt a világ katolikusainak több mint a fele, 547 millió fő. De a vártnál jóval kevesebben voltak rá kíváncsiak többnapos brazíliai útján. Igaz, Joseph Ratzinger nem olyan karizmatikus személyiség, mint lengyel elődje, II. János Pál. Ám mindenképpen figyelmeztető jel, hogy a Latin-amerikai Püspöki Tanács (CELAM) 2007-es becslései alapján naponta tízezer hívő hagyja el a katolikus egyházat a földrészen. Ami már aligha írható a pápa számlájára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.