Nagyjából negyvenmillió forintos végkielégítésben részesítette munkáltatója Kiss Pétert, amikor 2007 május végén távozott az anyacég MÁV Zrt.-től. Még harminc nap sem telt el a munkaviszony lezárását követően, Kiss Péter máris a leánycég MÁV-Start biztonsági igazgatója lett egymillió forintot meghaladó fizetéssel, személyi használatú gépkocsival. Feladatául azt szabták, hogy hozza létre a MÁV-Start biztonsági szervezetét, amelynek éves költségvetése meghaladja a 300 millió forintot. Kiss munkatársai arról tájékoztatták lapunkat, hogy az igazgató működésével kapcsolatban a legnagyobb probléma nem is az indokolatlanul magas juttatások gyakorlata, hanem hogy az a biztonsági szolgálat, amit létrehozott és vezet, teljesen felesleges.
A MÁV-Start a MÁV Zrt. százszázalékos tulajdonú leányvállalataként alakult meg 2007 nyarán. A MÁV Zrt.-nek volt és azóta is van biztonsági szolgálata. Vezetője Túrós András altábornagy, az ORFK nyugalmazott közbiztonsági főigazgatója, aki a közelmúltban többször is vitatta a lapunkban megfogalmazott szakmai véleményeket és állításokat, például azt, amelyik a MÁV-ot érintő üzemanyaglopások mértékéről szólt. A lapunkat tájékoztató vasúti alkalmazott szerint ugyanakkor teljesen feleslegesen duplázták meg a biztonsági szervezetet, annak a vasúttársaság tekintetében semmilyen jelentősége, haszna nincs. Eszerint az évente erre a célra fordított mintegy 300 millió forintos összeg nem más, mint puszta pénzkidobás.
Pedig a közösségi közlekedési szolgáltatóknál most minden fillérre oda kell figyelni: a kormány elkötelezettsége a terület finanszírozásának csökkentése iránt töretlennek látszik. Nem mondható el mindez a szerkezeti átalakításokról. Mint ismert, július 2-án jelentette be Hónig Péter miniszter, hogy két hetet ad a MÁV új elnökének a negyvenmilliárdos megtakarítási csomag kidolgozására. Azóta Antali Károly miniszteri biztos személyében már kormányzati felelőse is van a közösségi közlekedés átalakításának, azonban a kormány „a vártnál mélyebbnek bizonyuló problémák miatt” nem tárgyalta a közösségi közlekedés költségvetési ráfordításainak csökkentésére tervezett koncepció részleteit. Lapunk információi szerint erre augusztusban már nem is kerül sor. Andrási Miklós elnök-vezérigazgató kinevezése után még úgy nyilatkozott, hogy a forráskivonást nem lehet a jelenlegi rendszerben végrehajtani, ehhez lényeges szerkezeti átalakításokat kell végezni. Ezzel szemben egyre több jel és belső információ utal arra, hogy az új MÁV-vezetésnek nincs kellő felhatalmazása a szerkezeti átalakítások, illetve a vasúti reform megkezdésére.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) állásfoglalást tett közzé, amelyben a vasút jelenlegi szolgáltatási színvonalát kívánta megvédeni a menetrend tervezett csökkentésétől. Dorner Lajos alelnök lapunk kérdésére elmondta, hogy bár a közlekedési kormányzat az elmúlt években többször próbálkozott a járatok ritkításával, egyszer sem lehetett kimutatni a költségek csökkenését, csak a kevesebb utasszámot. A VEKE június 26-án hozta nyilvánosságra az országos menetrenddel kapcsolatos elképzelését, amely az utolsó személykocsi napi beosztásáig levezetve mutatta be a rendszer átalakítási lehetőségeit. Hiába találtak jelentős üzemi tartalékokat a MÁV működésében, a minisztérium és a MÁV reakciója elmaradt – mondta Dorner Lajos. A szakember szerint a legvalószínűbb forgatókönyv az lehet a vasúttársaság számára, hogy a ciklus végéig elhalasztják a reformértékű lépéseket. A jövő évi költségvetésben elvont tízmilliárdokat hitelfelvétellel ellensúlyozza majd a MÁV – vélekedett a VEKE alelnöke, aki szerint a jelentős hiánnyal a következő kormány és MÁV-vezetés lesz kénytelen szembenézni.
Társasházi lakás ég Budapesten