Késnek a reptéri beruházások?

Tízmilliárdos elmaradásban van a privatizációs szerződésben vállalt beruházások ügyében a Ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport – tette közzé az egyik légiközlekedési szakszervezet. A repülőtér-üzemeltető szerint a nemzeti vagyonkezelő nem emelt kifogást a beruházások ügyében.

2009. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több tíz milliárd forintos fejlesztési elmaradása van a Budapest Airportnak (BA) a privatizációs szerződésben vállaltakhoz képest – nyilatkozta lapunknak Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke. Az érdekképviseleti vezető az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálatára hivatkozott, amely megállapította, hogy a BA 2007-ben 11,6 milliárd forintos elmaradásban volt saját vállalásaihoz képest. Csorba szerint már csak egy év áll a német tulajdonú vállalat rendelkezésére, hogy mintegy 60 milliárd forintos fejlesztési vállalásait teljesítse. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy mind a BA, mind a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) titokban tartja, hogy valójában hogyan alakul a teljesítés. A repülőtéri dolgozók azt látják, hogy a BA a legkevésbé költséges megoldásokat részesíti előnyben. Példaként említette a repülőgépek földi áramellátó rendszereinek a megoldását. Eredetileg a beton alól kiemelhető, fix telepítésű áramellátó berendezésről volt szó, ezek helyett most mobil aggregátorokat alkalmaznak.
A LESZ állításai nem felelnek meg a valóságnak, az MNV Zrt. az elmúlt három évben elfogadta a BA fejlesztési jelentéseit, az időbeli eltérés nem csúszás, hanem átütemezés, amelyhez hozzájárult a vagyonkezelő – reagált a LESZ állításaira Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója. A kommunikációs szakember ugyanakkor később ígért választ arra a kérdésre, miként állapíthatott meg jelentős elmaradást az Állami Számvevőszék. Az ÁSZ jelentésében az áll, hogy az MNV Zrt. korábban felszólította a BA többségi tulajdonosát a fejlesztési hiány megfizetésére. A számvevők szerint a vagyonkezelési szerződésben félreértelmezhető módon állapították meg a fejlesztési kötelezettségekkel érintett területeket. Olyan létesítmények, berendezések is bekerültek ebbe a körbe, amelyek nem képeznek állami tulajdont, például a csomagszállító rendszer, illetve a beléptetést és utasellenőrzést célzó berendezések. A szerződésben rögzített fejlesztési ütemezéseket utasszámhoz kötötték, amelyek a tervezettnél alacsonyabb utasforgalom miatt – a szerződésben 2007-re előírt kilencmillióval szemben 8,5 millió volt – szintén nem teljesültek. Ezért az ÁSZ szerint egyeztető tárgyalásokra és a beruházások új ütemezésében történő megállapodásra van szükség a fogalmak tisztázása, egyértelmű rögzítése mellett.
A LESZ elnöke szerint egyébként is tarthatatlan állapotok alakultak ki a Ferihegyi repülőtéren, ahol már az utasok biztonsága is veszélybe kerülhet a repülőteret működtető cégek felelőtlen, jogsértő tevékenysége következményeként. Csorba Attila bejelentette, hogy ha az érintett cégek nem változtatnak gyakorlatukon, úgy a LESZ sztrájkot hirdet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.