Több tíz milliárd forintos fejlesztési elmaradása van a Budapest Airportnak (BA) a privatizációs szerződésben vállaltakhoz képest – nyilatkozta lapunknak Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke. Az érdekképviseleti vezető az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálatára hivatkozott, amely megállapította, hogy a BA 2007-ben 11,6 milliárd forintos elmaradásban volt saját vállalásaihoz képest. Csorba szerint már csak egy év áll a német tulajdonú vállalat rendelkezésére, hogy mintegy 60 milliárd forintos fejlesztési vállalásait teljesítse. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy mind a BA, mind a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) titokban tartja, hogy valójában hogyan alakul a teljesítés. A repülőtéri dolgozók azt látják, hogy a BA a legkevésbé költséges megoldásokat részesíti előnyben. Példaként említette a repülőgépek földi áramellátó rendszereinek a megoldását. Eredetileg a beton alól kiemelhető, fix telepítésű áramellátó berendezésről volt szó, ezek helyett most mobil aggregátorokat alkalmaznak.
A LESZ állításai nem felelnek meg a valóságnak, az MNV Zrt. az elmúlt három évben elfogadta a BA fejlesztési jelentéseit, az időbeli eltérés nem csúszás, hanem átütemezés, amelyhez hozzájárult a vagyonkezelő – reagált a LESZ állításaira Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója. A kommunikációs szakember ugyanakkor később ígért választ arra a kérdésre, miként állapíthatott meg jelentős elmaradást az Állami Számvevőszék. Az ÁSZ jelentésében az áll, hogy az MNV Zrt. korábban felszólította a BA többségi tulajdonosát a fejlesztési hiány megfizetésére. A számvevők szerint a vagyonkezelési szerződésben félreértelmezhető módon állapították meg a fejlesztési kötelezettségekkel érintett területeket. Olyan létesítmények, berendezések is bekerültek ebbe a körbe, amelyek nem képeznek állami tulajdont, például a csomagszállító rendszer, illetve a beléptetést és utasellenőrzést célzó berendezések. A szerződésben rögzített fejlesztési ütemezéseket utasszámhoz kötötték, amelyek a tervezettnél alacsonyabb utasforgalom miatt – a szerződésben 2007-re előírt kilencmillióval szemben 8,5 millió volt – szintén nem teljesültek. Ezért az ÁSZ szerint egyeztető tárgyalásokra és a beruházások új ütemezésében történő megállapodásra van szükség a fogalmak tisztázása, egyértelmű rögzítése mellett.
A LESZ elnöke szerint egyébként is tarthatatlan állapotok alakultak ki a Ferihegyi repülőtéren, ahol már az utasok biztonsága is veszélybe kerülhet a repülőteret működtető cégek felelőtlen, jogsértő tevékenysége következményeként. Csorba Attila bejelentette, hogy ha az érintett cégek nem változtatnak gyakorlatukon, úgy a LESZ sztrájkot hirdet.
Egymilliárd forintot, a bevallott összeg tízszeresét költhették el Magyar Péterék tavasszal