Bár az idei vasutasnapon a közlekedési miniszter még azt ígérte, hogy napokon belül nyilvánosságra hozzák a közösségi közlekedés költségvetési ráfordításainak csökkentésére tervezett koncepció részleteit, ez mindeddig nem történt meg. Ellenkezőleg: „a vártnál mélyebbnek bizonyuló problémák miatt az alapelképzelések véglegesítésének eredeti határideje nem volt tartható” – ismerte be a kormány. A szaktárca tájékoztatása szerint bár a „folyamatos egyeztetések és intenzív tervezőmunka eredményeként a korábbi elgondolások átfogó felülvizsgálata, kiegészítése hamarosan lezárul”, pontos dátum még nincs. Csak annyi biztos, hogy a kormány valamikor, egyik soron következő ülésén tárgyalja meg a kibővített koncepciót.
Az időközben vezérigazgatóvá is kinevezett Andrási Miklós MÁV-elnök eleinte magabiztosan nyilatkozott arról, hogy ésszerűbben is fel lehet használni azt a pénzt, amit a költségvetés biztosít az államvasútnak. Mint ismert, a kormányzat kötelezettséget vállalt arra, hogy a következő évben negyvenmilliárd forintot megtakarít a közösségi közlekedés támogatásából. Andrási egy lapinterjúban azt mondta, a forráskivonást nem lehet a jelenlegi rendszerben végrehajtani, ehhez lényeges szerkezeti átalakításokat kell végezni.
Belső MÁV-forrásaink szerint Andrási Miklós akkor értette meg, hová került, amikor áttekintette a cég rövid és hosszú távú kötelezettségeit. Informátorunk úgy tudja, az államvasút számára szolgáltatásokat nyújtó cégek tulajdonosi hátterében az MSZP erős emberei közül több is megtalálható. Andrási dilemmája az, hogy a bajba került cégek talpra állítása rendszerint a beruházások visszafogásával jár. Csakhogy a szocialista lobbisták komoly bevételektől esnének el, ha Andrási leállítaná a fejlesztési forrásokat. Andrási másik fontos feladata, hogy a MÁV ingatlan vagyonából kiássa az értékes darabokat, és piacra dobja azokat. Ezt azonban akadályozza az ingatlanpiaci pangás és a lobbiérdek. Az egyik korábbi közlekedési miniszterről például azt suttogják, hogy mélyen áron alul jutott egy értékes Andrássy úti ingatlanhoz, amit azóta is visszabérel tőle a vasúttársaság. Ilyen üzletre volna vevő a többi MÁV-ingatlan esetében is, csak éppen ez akadályozza a spórolást.
Andrási nincs könnyű helyzetben, mégsem sajnálatra méltó. Jelentős, 3,5 milliós havi fizetése fájdalomcsillapítóként hathat. Ám hogy ki lehessen számára fizetni ezt a pénzt, át kellett alakítani a MÁV Zrt. vezetői szerkezetét. Elnökként ugyanis nem kaphatott volna néhány százezer forintnál többet – létre kellett hozni számára egy második vezérigazgatói státust is.
Újabb két H225M helikopter érkezik a Magyar Honvédséghez