Lobbik fogságában az új MÁV-vezér

Még meg sem kezdődött, máris késésben van a közösségi közlekedés – köztük a vasút – hangzatos frázisokkal bejelentett átalakítása. A hivatalos indoklás szerint a csúszás a „vártnál mélyebbnek bizonyuló problémák miatt” állt elő. Valójában a frissen kinevezett MÁV-vezér most szembesül azzal, hogy a vasút kiadásainak lefaragását épp az MSZP lobbicsoportjai akadályozzák.

2009. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az idei vasutasnapon a közlekedési miniszter még azt ígérte, hogy napokon belül nyilvánosságra hozzák a közösségi közlekedés költségvetési ráfordításainak csökkentésére tervezett koncepció részleteit, ez mindeddig nem történt meg. Ellenkezőleg: „a vártnál mélyebbnek bizonyuló problémák miatt az alapelképzelések véglegesítésének eredeti határideje nem volt tartható” – ismerte be a kormány. A szaktárca tájékoztatása szerint bár a „folyamatos egyeztetések és intenzív tervezőmunka eredményeként a korábbi elgondolások átfogó felülvizsgálata, kiegészítése hamarosan lezárul”, pontos dátum még nincs. Csak annyi biztos, hogy a kormány valamikor, egyik soron következő ülésén tárgyalja meg a kibővített koncepciót.
Az időközben vezérigazgatóvá is kinevezett Andrási Miklós MÁV-elnök eleinte magabiztosan nyilatkozott arról, hogy ésszerűbben is fel lehet használni azt a pénzt, amit a költségvetés biztosít az államvasútnak. Mint ismert, a kormányzat kötelezettséget vállalt arra, hogy a következő évben negyvenmilliárd forintot megtakarít a közösségi közlekedés támogatásából. Andrási egy lapinterjúban azt mondta, a forráskivonást nem lehet a jelenlegi rendszerben végrehajtani, ehhez lényeges szerkezeti átalakításokat kell végezni.
Belső MÁV-forrásaink szerint Andrási Miklós akkor értette meg, hová került, amikor áttekintette a cég rövid és hosszú távú kötelezettségeit. Informátorunk úgy tudja, az államvasút számára szolgáltatásokat nyújtó cégek tulajdonosi hátterében az MSZP erős emberei közül több is megtalálható. Andrási dilemmája az, hogy a bajba került cégek talpra állítása rendszerint a beruházások visszafogásával jár. Csakhogy a szocialista lobbisták komoly bevételektől esnének el, ha Andrási leállítaná a fejlesztési forrásokat. Andrási másik fontos feladata, hogy a MÁV ingatlan vagyonából kiássa az értékes darabokat, és piacra dobja azokat. Ezt azonban akadályozza az ingatlanpiaci pangás és a lobbiérdek. Az egyik korábbi közlekedési miniszterről például azt suttogják, hogy mélyen áron alul jutott egy értékes Andrássy úti ingatlanhoz, amit azóta is visszabérel tőle a vasúttársaság. Ilyen üzletre volna vevő a többi MÁV-ingatlan esetében is, csak éppen ez akadályozza a spórolást.
Andrási nincs könnyű helyzetben, mégsem sajnálatra méltó. Jelentős, 3,5 milliós havi fizetése fájdalomcsillapítóként hathat. Ám hogy ki lehessen számára fizetni ezt a pénzt, át kellett alakítani a MÁV Zrt. vezetői szerkezetét. Elnökként ugyanis nem kaphatott volna néhány százezer forintnál többet – létre kellett hozni számára egy második vezérigazgatói státust is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.