Tizenhat kilométer óránként – ennyit tesz meg hazánk területén az az áru, amit a MÁV Cargóra bíztak a megrendelők. Ráadásul nemcsak lassan, bürokratikusan, de drágán is dolgozik az egykori MÁV-leány – mondta el lapunknak egy szakember. Ez jól látható az olyan nemzetközi viszonylatokban, amelyek során hasonló távolságot tesz meg az áru magyar területen, mint például a szomszédos Ausztriában. A magyar szakasz megtételéhez lényegesen több időre van szüksége a szerelvénynek, s a fizetendő díj jóval magasabb.
Mindez nem járt következményekkel mindaddig, amíg a Cargo monopolhelyzetben volt, s az európai gazdaság a szokásos kerékvágásban haladt. A tavaly őszszel beütött gazdasági válság azonban új helyzetet teremtett a vasúti szállítmányozásban is. A szállítási alágazatok közül ugyanis az év első három hónapjában a vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal. Ez a visszaesés nem meglepő, hiszen közismert, hogy a vasúti szállítás megrendelői között olyan gazdasági ágak, ágazatok vannak, mint az autógyártás, a vas- és acélipar, illetve az építőipar.
A piac szűkülése és a magánvasutak megjelenése kellemetlenül érintette a magyar piacvezetőt. Az első fél évben jelentős viszszaesést volt kénytelen elkönyvelni a MÁV Cargo, miközben egyes magánvasutak, mint például a Central European Railway (CER), növekedést értek el.
Az év elején a MÁV Cargo tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) még optimistán nyilatkozott a várható piaci folyamatokról. Friedrich Macher, az RCA és a MÁV Cargo igazgatótanácsának tagja szerint a Cargo árbevétele az idén eléri majd a tavalyi szintet. A MÁV Cargo 2008-ban 85-90 milliárd forint árbevételt ért el. Az RCA és a MÁV Cargo erre az évre öszszesen 15 százalékos teljesítmény-csökkenést jósolt. Az időközben a cég vezérigazgatójának kinevezett Kovács Imre egy lapinterjúban azt mondta, szeretné visszaszerezni legalább a felét annak a 25 százalékos piaci részesedésnek, amit cége a privatizáció idején – vagyis 2008-ban – vesztett el. Kovács abban bízott, hogy a nyersanyagigényes gazdasági ágak szereplői lassan kifogynak készleteikből, s raktáraik újbóli feltöltéséhez ismét szükségük lesz a vasútra.
Botrányos viselkedése miatt több mint 14 millióra büntették Gyurcsányt