MÁV Cargo: lejtmenet

A magyar ipar lejtmenetével párhuzamosan zuhan a vasúti áruszállítási piac is. Különösen érzékenyen érinti ez az osztrák tulajdonba került MÁV Cargót, amelynek rovására erősödnek a magánvasutak. Utóbbiak rugalmasabban és gyorsabban továbbítják a rájuk bízott árut.

2009. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhat kilométer óránként – ennyit tesz meg hazánk területén az az áru, amit a MÁV Cargóra bíztak a megrendelők. Ráadásul nemcsak lassan, bürokratikusan, de drágán is dolgozik az egykori MÁV-leány – mondta el lapunknak egy szakember. Ez jól látható az olyan nemzetközi viszonylatokban, amelyek során hasonló távolságot tesz meg az áru magyar területen, mint például a szomszédos Ausztriában. A magyar szakasz megtételéhez lényegesen több időre van szüksége a szerelvénynek, s a fizetendő díj jóval magasabb.
Mindez nem járt következményekkel mindaddig, amíg a Cargo monopolhelyzetben volt, s az európai gazdaság a szokásos kerékvágásban haladt. A tavaly őszszel beütött gazdasági válság azonban új helyzetet teremtett a vasúti szállítmányozásban is. A szállítási alágazatok közül ugyanis az év első három hónapjában a vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye csökkent a legnagyobb mértékben, 25 százalékkal. Ez a visszaesés nem meglepő, hiszen közismert, hogy a vasúti szállítás megrendelői között olyan gazdasági ágak, ágazatok vannak, mint az autógyártás, a vas- és acélipar, illetve az építőipar.
A piac szűkülése és a magánvasutak megjelenése kellemetlenül érintette a magyar piacvezetőt. Az első fél évben jelentős viszszaesést volt kénytelen elkönyvelni a MÁV Cargo, miközben egyes magánvasutak, mint például a Central European Railway (CER), növekedést értek el.
Az év elején a MÁV Cargo tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) még optimistán nyilatkozott a várható piaci folyamatokról. Friedrich Macher, az RCA és a MÁV Cargo igazgatótanácsának tagja szerint a Cargo árbevétele az idén eléri majd a tavalyi szintet. A MÁV Cargo 2008-ban 85-90 milliárd forint árbevételt ért el. Az RCA és a MÁV Cargo erre az évre öszszesen 15 százalékos teljesítmény-csökkenést jósolt. Az időközben a cég vezérigazgatójának kinevezett Kovács Imre egy lapinterjúban azt mondta, szeretné visszaszerezni legalább a felét annak a 25 százalékos piaci részesedésnek, amit cége a privatizáció idején – vagyis 2008-ban – vesztett el. Kovács abban bízott, hogy a nyersanyagigényes gazdasági ágak szereplői lassan kifogynak készleteikből, s raktáraik újbóli feltöltéséhez ismét szükségük lesz a vasútra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.