Tetszhalott a magyar autópiac

Amitől a kereskedők féltek, bekövetkezett: július eleje, az áfaemelés bevezetése óta a szokásos nyári forgalomnak a töredékét is alig éri el az újautó- eladások száma hazánkban. Gyakorlatilag áll a piac, és azok a kereskedők, akik eladósodtak vagy nincs tartalékuk, csak az őszi élénkülésben bízhatnak – állítja a Gémosz elnöke.

2009. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beállt a magyar autópiac – mondta lapunknak egy fővárosi, több márkát forgalmazó autókereskedés vezetője. Nem veszik a kis családi bevásárlókocsit, de nem veszik a flottacirkálókat sem. Üresek a szalonok, konganak a szervizek, reménytelenül álldogálnak a murván a használt gépkocsik. A név nélkül nyilatkozó kereskedő szerint ez a helyzet alaposan próbára teszi a vállalkozások teherbíró képességét. Akinek nincs elegendő tartaléka, az nem éri meg az őszt – vélekedett a szakember.
A nyár közepe egyébként sem az autóvásárlás ideje – mondta lapunk kérdésére Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. De a korábbi években eladott havi 12-16 ezer járművel szemben most havonta jó, ha négyezer gazdára talál az országban. Ez azt jelenti, hogy szinte áll a piac, akkora a krízis, hogy még a kilencvenes évek közepén, a Bokros-csomag következtében kialakult helyzetnél is rosszabb. És nem is a forgalmi adatokban szereplő számok a legijesztőbbek, hanem az, hogy nem látni az alagút végét. Gablini Gábor szerint amíg a gazdasági fellendülés nem indul be idehaza, nem lesz érezhető élénkülés az autópiacon sem. A családfők nem vágnak bele a hosszú lejáratú kölcsön felvételébe, amíg nem tudhatják, hogy meglesz-e a munkahelyük két hónap múlva. Ugyanígy a cégek sem vesznek autót, amíg nem látják, lesz-e megrendelésük. Erre a depressziós helyzetre eresztette rá a kormányzat az általános forgalmi adó kulcsának az ötszázalékos emelését. A nyár közepi áremelkedés átlagos viszonyok között is visszavetné a forgalmat. Ám így, hogy sem a családoknál, sem a cégeknél nincs fizetőképes kereslet, szeptemberig biztosan, de lehet, hogy októberig is jegeli a jelenlegi állapotot, az igazi fellendülésre pedig nem számítanak 2011 második felénél előbb – vélekedett a Gémosz elnöke.
Az idei első fél évben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik száma Magyarországon a tavalyi év hasonló időszakához képest – tette közzé a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Míg a tavalyi első fél évben 85 211 személygépkocsit értékesítettek az importőrök, addig az idén az első fél évben csupán 51 069-et. A márkák rangsorának élén még mindig a Suzuki áll az első félévi 8934 értékesített kocsival, a második pedig az Opel 5211 eladott autóval. A Ford került a harmadik helyre, az idei év első hat hónapjában 4944 kocsit értékesítettek ebből a márkából. Ugyanakkor a Ford alsó-középkategóriás modellje, a Focus átvette a vezetést a modellek sorrendjében, megelőzve az Opel Astrát és a Suzuki SX4-et. A Volkswagen 4146, a Toyota 3980 kocsit adott el az első hat hónapban. A legnagyobb veszteséget a népautómárkák közül a Chevrolet, a Skoda, a Citroën és a Peugeot szenvedte el, a tavalyi első fél év számainak a felét sem érte el a forgalmuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.