A tavaly 15 milliárd forintos veszteséget elszenvedett Malév sorsa a 2007. januári privatizáció óta nem rendeződött megnyugtatóan. A nemzeti légitársaságot birtokló AirBridge Zrt. többségi tulajdonosa az 51 százalékkal rendelkező Költő Magdolna, a kisebbségi tulajdonos az orosz állami Vnyesekonombank 49 százalékkal. A magyar állam nem tud megszabadulni a már eladott légitársaságtól – amelynek adóssága sajtóhírek szerint meghaladja a 40 milliárd forintot –, hiszen a papíron szereplő többségi tulajdonos valójában nem képes tulajdonosi funkcióit ellátni. Költő Magdolna ugyanis stróman.
A bajok a félresikerült privatizációig vezethetők vissza. Akkor ugyanis nem sikerült uniós befektetőt találni, az unión kívüli – nevezetesen orosz – befektető, az Abramovics ikrek AirBridge nevű cége pedig nem lehetett többségi tulajdonos. A nemzeti légitársaság cím megőrzéséhez ugyanis – és a sokat érő európai repülési jogok megtartásához – többségi magyar tulajdonban kellett maradnia a Malévnak. Így jött létre az a konstrukció, amelynek során a magyar hatóságok tudtával és beleegyezésével a magyar légitársaság csak színleg felelt meg az uniós előírásoknak. A privatizált Malév igazi tulajdonosa az Abramovics testvérpár lett, míg a magyar többségi tulajdonos, Kiss Kálmán és Költő Magdolna, csak asszisztált a döntésekhez.
Egy év alatt az Abramovics testvérek tönkrementek, helyükre az állami Vnyesekonombank lépett. Ezzel véget ért a Malév privatizált korszaka, hiszen azóta közvetve-közvetlenül az orosz és a magyar állam finanszírozza a magyar nemzeti légitársaságot. A magyar pénzügyminiszter a közelmúltban felvázolt egy lehetséges forgatókönyvet, amelynek során a magyar állam formálisan is megjelenne az AirBridge tulajdonosai között.
Az EU a Vnyesekonombank tulajdonszerzése után ismét érdeklődött az AirBridge Zrt. tulajdonosi szerkezete iránt, emiatt Költő Magdolnának és az orosz bank képviselőinek Brüsszelbe kellett utazni a nyáron. Érdekes lehetett, amikor a többségi magyar tulajdonosnak be kellett számolnia terveiről a már akkor is nehéz helyzetben lévő magyar légitársasággal kapcsolatban. Azt ugyanis már Brüsszelben is sejtik, hogy Költő Magdolnától nem várható a cég több tíz milliárdos adósságának rendezése.
A többségi tulajdonos az ÁPV-től érkezett a Malévhez: a privatizációs szervezet delegálta a légicég igazgatóságába. A versenyszférában a Resonator Kft. cégcsoporthoz tartozó társaságokban bukkant fel a neve. A Resonator fő tulajdonosa az a Szabó András, akit Puch László szocialista pártpénztárnokhoz kötődő üzletemberként tartanak számon – tette közzé a Heti Válasz. Szabó András Költő Magdolna élettársa, s többek közt a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. elnöke.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás