Az AirBridge és a nemzeti légitársaság Költője

A privatizáció már a hamvába holt, gyakorlatilag egy orosz állami nagybank és a magyar állam különféle szervezetei tartják a levegőben a Malévet. Az AirBridge Zrt. tulajdonosi szerkezetében azonban ez nem tükröződik, a légicég túléléséért papíron a többségi tulajdonos Költő Magdolnát terheli a legnagyobb felelősség.

2009. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavaly 15 milliárd forintos veszteséget elszenvedett Malév sorsa a 2007. januári privatizáció óta nem rendeződött megnyugtatóan. A nemzeti légitársaságot birtokló AirBridge Zrt. többségi tulajdonosa az 51 százalékkal rendelkező Költő Magdolna, a kisebbségi tulajdonos az orosz állami Vnyesekonombank 49 százalékkal. A magyar állam nem tud megszabadulni a már eladott légitársaságtól – amelynek adóssága sajtóhírek szerint meghaladja a 40 milliárd forintot –, hiszen a papíron szereplő többségi tulajdonos valójában nem képes tulajdonosi funkcióit ellátni. Költő Magdolna ugyanis stróman.
A bajok a félresikerült privatizációig vezethetők vissza. Akkor ugyanis nem sikerült uniós befektetőt találni, az unión kívüli – nevezetesen orosz – befektető, az Abramovics ikrek AirBridge nevű cége pedig nem lehetett többségi tulajdonos. A nemzeti légitársaság cím megőrzéséhez ugyanis – és a sokat érő európai repülési jogok megtartásához – többségi magyar tulajdonban kellett maradnia a Malévnak. Így jött létre az a konstrukció, amelynek során a magyar hatóságok tudtával és beleegyezésével a magyar légitársaság csak színleg felelt meg az uniós előírásoknak. A privatizált Malév igazi tulajdonosa az Abramovics testvérpár lett, míg a magyar többségi tulajdonos, Kiss Kálmán és Költő Magdolna, csak asszisztált a döntésekhez.
Egy év alatt az Abramovics testvérek tönkrementek, helyükre az állami Vnyesekonombank lépett. Ezzel véget ért a Malév privatizált korszaka, hiszen azóta közvetve-közvetlenül az orosz és a magyar állam finanszírozza a magyar nemzeti légitársaságot. A magyar pénzügyminiszter a közelmúltban felvázolt egy lehetséges forgatókönyvet, amelynek során a magyar állam formálisan is megjelenne az AirBridge tulajdonosai között.
Az EU a Vnyesekonombank tulajdonszerzése után ismét érdeklődött az AirBridge Zrt. tulajdonosi szerkezete iránt, emiatt Költő Magdolnának és az orosz bank képviselőinek Brüsszelbe kellett utazni a nyáron. Érdekes lehetett, amikor a többségi magyar tulajdonosnak be kellett számolnia terveiről a már akkor is nehéz helyzetben lévő magyar légitársasággal kapcsolatban. Azt ugyanis már Brüsszelben is sejtik, hogy Költő Magdolnától nem várható a cég több tíz milliárdos adósságának rendezése.
A többségi tulajdonos az ÁPV-től érkezett a Malévhez: a privatizációs szervezet delegálta a légicég igazgatóságába. A versenyszférában a Resonator Kft. cégcsoporthoz tartozó társaságokban bukkant fel a neve. A Resonator fő tulajdonosa az a Szabó András, akit Puch László szocialista pártpénztárnokhoz kötődő üzletemberként tartanak számon – tette közzé a Heti Válasz. Szabó András Költő Magdolna élettársa, s többek közt a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.