Csonkolná a miniszter a vasúti hálózatot?

Kiszivárgott a kormány vasúti költségcsökkentő terve: a Kötöttpálya blog szerint 1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette szakértői csapat. Olyan városok maradnának vasút nélkül, mint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös. A tervezet ellen tiltakozott a Fidesz és több szakmai csoport.

2009. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, hogy a 2006-ban, Kóka János minisztersége idején kidolgozott csonkolásos vasúti reformot melegítette fel és nevezte át a Bajnai-kabinet. Az augusztus 7-én megjelent kormányhatározat szerint tegnapig kellett a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak, Antali Károlynak kialakítania a keretet, amelyben lehetséges 70 milliárd forint költségvetési támogatás elvonása. A Kötöttpálya blog birtokába került dokumentum szerint a terv valójában csupán azt tartalmazza, hogy melyik vasútvonalakon kell megszüntetni a személyszállítást. A szaktárca közölte, már elkészült a vasút átalakításának koncepciója, de részleteket most nem hoztak nyilvánosságra.
Antali Károly néhány hete szakújságírók előtt felvázolta, hogyan képzeli el a kormány a forráskivonást. Évi 35 milliárdot a menetrend ésszerűsítéséből, 20-25 milliárdot a közlekedési vállalatok létszámának csökkentéséből, és további 9 milliárd forintot a kedvezményes jegyek körének szűkítéséből kívánnak megtakarítani. Azt is elmondta a biztos, hogy a vasúti hálózatot országos, valamint regionális társaságokra osztják, amelyek helyben döntik el, mely szolgáltatótól rendelnek meg szállítást. A kiszivárgott háttéranyag azonban leleplezte a miniszteri szándékot, amely a helyi döntéshozókra kívánta volna tolni a mellékvonalak megszüntetésének a felelősségét. Antali Károly és csapata ugyanis már most, a regionális közlekedési tanácsok létrehozása előtt tudja, hogy mely vasúti szárnyvonalakra nincs szükség. A terv szerint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös vasúti összeköttetés nélkül marad, és 40 szakaszon, összesen 1874 kilométeren szűnik meg a kötöttpályás közlekedés a téli menetrend bevezetésekor, decemberben.
Ám nem biztos, hogy a jelentős szolgáltatásszűkítés meghozza a várt hatást. A Kóka János minisztersége idején megkezdett hasonló mellékvonal-bezárási akció – amelynek eredményeként 14 vonalon állították le a vasúti közlekedést – alig hozott kimutatható megtakarítást. Egyes szakértők ezért feltételezik, hogy az Antali Károly stábjában működőket nem is a spórolás szándéka vezeti elsősorban. A Volán-társaságok tervezett regionális átszervezése ugyanis elvezethet a cégek privatizációjához. Egyes külső vállalkozások máris bejelentkeztek a jövedelmező, városközi expresszbuszjáratok üzemeltetésére. Ezek a cégek elvinnék a jól fizető utasokat, míg az állami közlekedési cégekre marad az ellátási kötelezettség – és a deficit.
– A kormány tervezete alapvetően ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel – szögezte le Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. Kijelentette, a Fidesz határozottan elutasítja a 2000 kilométernyi vasútvonal megszüntetését, mert az az érintett települések lakóit abban akadályozza, hogy eljussanak munkahelyükre vagy az iskolába.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is tiltakozik a kormány vasútbezárási tervei ellen, amelyek számos vidéki térség közlekedését lehetetlenítenék el. – Ez nem gyógyítás, hanem barbár csonkolás – áll az egyesület közleményében.
Elhalasztották szeptember 3-ra a Vasúti Egyeztető Bizottság augusztus 27-re tervezett ülését, ahol a szakszervezetek tájékoztatást várnak a közösségi közlekedés, a vasút átalakításáról.

Százmillió népszerűsítésre. Marketing és PR-kampányok előkészítésére és arculatfrissítésre húszmilliós összegben, míg ezeknek a feladatoknak a szakmai előkészítésére és kivitelezésére, illetve médiavásárlásra akár hetvenmilliós keretösszegű tendert írt ki a MÁV-Start – áll az uniós közbeszerzéseket tartalmazó hivatalos oldalon. A kiírás szerint az indulóknak a nemzetközi utakhoz, a menetrendváltáshoz és a vonattal munkába járáshoz kapcsolódó kampányokra kell ajánlatokat benyújtaniuk. A kampányok többek között pályaudvarokon, a metróban, a ferihegyi gyorsforgalmi út mentén, nagykörúti villamosmegállókban, az Indexen, az RTL Klubon, a TV2-n, az m1-en futnak majd, a nyomtatott sajtóban a Blikkben, a Nemzeti Sportban, regionális napilapokban, a rádiók közül pedig a Slágeren és a Danubiuson.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.