Úgy tűnik, hogy a 2006-ban, Kóka János minisztersége idején kidolgozott csonkolásos vasúti reformot melegítette fel és nevezte át a Bajnai-kabinet. Az augusztus 7-én megjelent kormányhatározat szerint tegnapig kellett a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztosnak, Antali Károlynak kialakítania a keretet, amelyben lehetséges 70 milliárd forint költségvetési támogatás elvonása. A Kötöttpálya blog birtokába került dokumentum szerint a terv valójában csupán azt tartalmazza, hogy melyik vasútvonalakon kell megszüntetni a személyszállítást. A szaktárca közölte, már elkészült a vasút átalakításának koncepciója, de részleteket most nem hoztak nyilvánosságra.
Antali Károly néhány hete szakújságírók előtt felvázolta, hogyan képzeli el a kormány a forráskivonást. Évi 35 milliárdot a menetrend ésszerűsítéséből, 20-25 milliárdot a közlekedési vállalatok létszámának csökkentéséből, és további 9 milliárd forintot a kedvezményes jegyek körének szűkítéséből kívánnak megtakarítani. Azt is elmondta a biztos, hogy a vasúti hálózatot országos, valamint regionális társaságokra osztják, amelyek helyben döntik el, mely szolgáltatótól rendelnek meg szállítást. A kiszivárgott háttéranyag azonban leleplezte a miniszteri szándékot, amely a helyi döntéshozókra kívánta volna tolni a mellékvonalak megszüntetésének a felelősségét. Antali Károly és csapata ugyanis már most, a regionális közlekedési tanácsok létrehozása előtt tudja, hogy mely vasúti szárnyvonalakra nincs szükség. A terv szerint Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Makó, Battonya, Vésztő, Mohács, Komló, Nagyatád, Tab, Zirc, Szécsény, Gyöngyös vasúti összeköttetés nélkül marad, és 40 szakaszon, összesen 1874 kilométeren szűnik meg a kötöttpályás közlekedés a téli menetrend bevezetésekor, decemberben.
Ám nem biztos, hogy a jelentős szolgáltatásszűkítés meghozza a várt hatást. A Kóka János minisztersége idején megkezdett hasonló mellékvonal-bezárási akció – amelynek eredményeként 14 vonalon állították le a vasúti közlekedést – alig hozott kimutatható megtakarítást. Egyes szakértők ezért feltételezik, hogy az Antali Károly stábjában működőket nem is a spórolás szándéka vezeti elsősorban. A Volán-társaságok tervezett regionális átszervezése ugyanis elvezethet a cégek privatizációjához. Egyes külső vállalkozások máris bejelentkeztek a jövedelmező, városközi expresszbuszjáratok üzemeltetésére. Ezek a cégek elvinnék a jól fizető utasokat, míg az állami közlekedési cégekre marad az ellátási kötelezettség – és a deficit.
– A kormány tervezete alapvetően ellentétes a magyar gazdaság érdekeivel – szögezte le Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa. Kijelentette, a Fidesz határozottan elutasítja a 2000 kilométernyi vasútvonal megszüntetését, mert az az érintett települések lakóit abban akadályozza, hogy eljussanak munkahelyükre vagy az iskolába.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is tiltakozik a kormány vasútbezárási tervei ellen, amelyek számos vidéki térség közlekedését lehetetlenítenék el. – Ez nem gyógyítás, hanem barbár csonkolás – áll az egyesület közleményében.
Elhalasztották szeptember 3-ra a Vasúti Egyeztető Bizottság augusztus 27-re tervezett ülését, ahol a szakszervezetek tájékoztatást várnak a közösségi közlekedés, a vasút átalakításáról.
Százmillió népszerűsítésre. Marketing és PR-kampányok előkészítésére és arculatfrissítésre húszmilliós összegben, míg ezeknek a feladatoknak a szakmai előkészítésére és kivitelezésére, illetve médiavásárlásra akár hetvenmilliós keretösszegű tendert írt ki a MÁV-Start – áll az uniós közbeszerzéseket tartalmazó hivatalos oldalon. A kiírás szerint az indulóknak a nemzetközi utakhoz, a menetrendváltáshoz és a vonattal munkába járáshoz kapcsolódó kampányokra kell ajánlatokat benyújtaniuk. A kampányok többek között pályaudvarokon, a metróban, a ferihegyi gyorsforgalmi út mentén, nagykörúti villamosmegállókban, az Indexen, az RTL Klubon, a TV2-n, az m1-en futnak majd, a nyomtatott sajtóban a Blikkben, a Nemzeti Sportban, regionális napilapokban, a rádiók közül pedig a Slágeren és a Danubiuson.
Társasházi lakás ég Budapesten