MÁV: összeraknák, amit szétszedtek

A jövőre tervezett megszorítással szinte megegyező összeget költene a kormány a MÁV-csoport átszervezésére, ezért jobb, ha a választásig hátralévő időben a kabinet inkább nem csinál semmit – vélekedett tegnap Molnár Béla kereszténydemokrata képviselő.

2009. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többe kerül a leves, mint a hús – mondta lapunk kérdésére Molnár Béla. A KDNP szakpolitikusa arra reagált, hogy a közösségi közlekedés átalakítása során a kormány jelentős átszervezést tervez a vasúttársaságnál. Mint Antali Károly kormánymegbízott többször nyilatkozta, a MÁV-csoport jelenlegi mintegy hetven cégéből két zártkörű részvénytársaságot kívánnak létrehozni. Az egyik a jelenlegi MÁV-Start, valamint a mozdonyokat üzemeltetető MÁV Trakció és a karbantartást végző MÁV Gépészet leánycégek összevonásával a személyszállítási feladatokat látja el. A másik társaság része lesz a pályát fenntartó, januárban megalakuló cég, emellett ide csoportosítják az informatikai, a vagyongazdálkodási és az egyéb szolgáltatási funkciókat. Molnár Béla emlékeztetett, hogy ugyanezt az átszervezést másfél éve már végigcsinálta a MÁV, csak éppen fordított irányban. Akkor sem volt egyszerű megszerezni a működési engedélyeket, ráadásul a cégátalakulásnak jelentős járulékos terhei vannak. Molnár Béla szerint a kormány 48 milliárd forintot szán az átalakításra, ami nagyságrendileg megegyezik azzal az öszszeggel, amit ugyanakkor meg kíván takarítani a működtetés során. Akkor már jobb, ha nem csinálnak semmit a kormányváltásig, akkor kevesebb lesz a kár – hangoztatta a politikus.
Tény, hogy a mozdonyokat működtető Trakció Zrt. nincs könnyű helyzetben. A vontató járművek jelentős része elöregedett, korszerűtlen. A jelenlegi legnagyobb megrendelő, a MÁV Cargo – amely a privatizáció után az osztrák állami vasúttársaság tulajdonába került – saját mozdonyparkot alakít ki. Székely Csaba, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója is azt nyilatkozta, hogy az önálló vontatásé a jövő. Cége, amely a regionális közlekedésszervezés nyertesének ígérkezik, hatszáz kilométernyi vasútvonal üzemeltetését venné át a MÁV-tól, s a vontatás ügyében külföldi partnerekkel készül együttműködésre. Molnár Béla szerint a Trakció viszszaszervezése a személyszállító cégbe azzal jár majd, hogy az ezer mozdony közül csak ötszázat tartanak meg, és a többit eladják – feltehetőleg éppen a MÁV Cargónak.

Heinczinger kegyvesztett. Megerősítette a közlekedési tárca lapunk információját, amely szerint Heinczinger István, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának távozását kívánja a kormány. Tegnapi cikkünk nyomán, amelyben azt írtuk, Hónig Péter közös megegyezéssel kívánt megválni a vezetőtől, amit az nem fogadott el. Az MR1-Kossuth rádió megkérdezte az érintetteket. A közlekedési tárca azt közölte a közrádióval, hogy a MÁV-nál személyi változások várhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.