Sakk-matt az újautó-piacnak

A nyáron annyira leállt a magyar újautó-kereskedelem, hogy azt gondoltuk, ez már a mélypont, de a szeptember megmutathatja, van még lejjebb is. A kereskedőcégek a tartalékaikból élnek, sokakat fenyeget a közvetlen csőd réme, ám óvakodnak attól, hogy pénzügyi nehézségeiket feltárják. Eddig a márkakereskedések tizedének adott mattot a válság.

2009. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áll a magyar autópiac, áll, nem mozdul semerre. Sem a családok, sem a cégek, sem a kispénzűek, sem a jómódúak, sem a kisautók vásárlói, sem a luxuslimuzinoké, sem a sportkocsiké, terepjáróké: egyáltalán senki nem vesz autót – fakadt ki kérdésünkre Ormos István, a Duna Auto Zrt., a tucatnyi márkát forgalmazó óbudai Autóváros vezérigazgatója. Olyannyira igaz ez, hogy még a júliusi áfaemelést sem érezték meg a szalonokban, mégpedig azért, mert már júniusban elfogytak a vevők.
Az országos adatokat látva mégis megállapíthatjuk, romlott a helyzet az áfaemelés után. Augusztusban például alig több mint 2500 autót adtak el Magyarországon, ez 80 százalékos zuhanás a tavalyi megfelelő adathoz képest. A korábbi években ennyi eladást egy-egy népautómárka egymaga produkált. Ráadásul aki azt hitte, hogy ez már a mélypont, csalódni fog. Az autóeladásokat vizsgáló Jato Dynamics szerint a szeptember még rosszabb lesz, nagyjából csak 2400 új autó kel majd el – ez újabb negatív rekord. Nem is várható hirtelen feltámadás, a piac talán a jövő év második felében rendeződhet, s 2011-ben indulhat újra fejlődésnek. A gazdaság mélyrepülését jelzi, hogy nem alakul jól a kis áruszállítók piaca sem, augusztusban a tavalyi szám harmada, 450 jármű kelt el, de a nyolchavi együttes értékek is 70 százalék körüli visszaesésről tanúskodnak.
Kérdés, hogy meddig bírják az autókereskedők. A Suzuki márkakereskedői hálózat különösen túlméretezett, a Suzuki Ász csődjéről a pórul járt és autó nélkül maradt vevők panaszai alapján lapunk is beszámolt, most pedig a négy dunántúli megyében dolgozó Generált számolják föl. Kitették már a zárva táblát a békásmegyeri Csiki-Bege autóplázára is. Az országos adatok szerint eddig mintegy száz autókereskedés húzta le a rolót, többségében kisebb város egymárkás szalonja. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke azt nyilatkozta, hogy az ezer márkakereskedésnek akár a fele is tönkremehet. A kereskedők hétpecsétes titokként őrzik az üzleti könyveik tartalmát, ezért nehéz megállapítani, melyik van közel a tönk széléhez – mondta lapunknak Ormos István. Ez a titkolózás érthető, hiszen amelyik kereskedésről elterjed, hogy bajban van, akár azonnal lehúzhatja a rolót. Több nagy hírű márkakereskedés bedőlésekor ugyanis magával rántotta a vásárlók befizetett előlegeit is – emlékeztetett a Duna Autó vezetője. Az a kevés vevő, aki egyáltalán autót vesz, csak olyan cégnél vásárol, ahol tudja, biztosan meg is kapja a kiválasztott gépkocsit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.