Súlyos prés alatt a vasú

A mellékvonalak minél nagyobb részének megszüntetését tekinti legfőbb céljának a jelenlegi közlekedési kormányzat. Ezt bizonyítja a lapunk által ismertetett kormánymegbízotti utasítás, valamint az illetékesek nyilatkozatai. A háttérben az autóbuszos magánvállalkozások profitérdekei is meghúzódhatnak.

2009. 09. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormánnyal tárgyalnának a vasutasok. A közösségi közlekedés átalakítása kérdésében a kormányt tartják illetékesnek, ezért vele tárgyalnának a vasutas-érdekképviseletek – derült ki a Vasúti Egyeztető Bizottság ülésén, ahol Hónig Péter adott tájékoztatást a tervekről. A miniszter elmondta, az átalakítást determinálja a költségvetési helyzet, így idén összesen negyvenmilliárd forintot kell megtakarítani, amely nemcsak a MÁV-ra, hanem a többi szereplőre is vonatkozik. A szakszervezetek érdemtelennek nevezték az egyeztetést, és elutasították az elképzeléseket. Sérelmezték, hogy a közösségi közlekedés átalakítását a minisztérium csak költségvetési kérdésként kezeli, és nem számol annak a vasutasokra, az utasokra, a társadalomra gyakorolt hatásaival. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete bejelentette, a kormánnyal folytatott tárgyalások után dönt a sztrájk megtartásáról. Amennyiben erre sor kerülne, abba a szakszervezet bevonná a Volán-dolgozókat, a helyi önkormányzatokat és civil szervezeteket is. Mindeközben Oszkó Péter a Figyelőnetnek azt mondta, hogy a közösségi közlekedéstől elvonandó negyvenmilliárd forint elsősorban a MÁV-ot érinti. Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a tegnapi egyeztetés után kijelentette, hogy a közösségi közlekedés összeomlásához vezethet, ha azt nem egy hosszú távú koncepció mentén alakítják át. (B. Á.)


A költségvetési megszorításokkal indokolják az illetékes döntéshozók, hogy be akarnak zárni egyes vasúti mellékvonalakat. Csakhogy a korábbi hasonló kísérletek nem hoztak megtakarítást. Akkor vajon mi motiválja Hónig Péter minisztert, Antali Károly miniszteri megbízottat, Aba Botond regionális közlekedésszervezési felelőst és Takács László önjelölt vasútbezárót?
Hónig Péter a közszolgálati televízióban azt találta nyilatkozni, hogy „a vasút ma kétféle tevékenységet végez. Az egyik, ahol van utas, a másik, ahol nincs utas. Ahol nincs utas, azt nyilván csökkenteni kell, pláne, ha párhuzamosságok vannak, és azokat a szolgáltatásokat autóbusszal ellátják, és mind a két szolgáltatásért költségvetési pénzt fizetünk. Ezeket a tevékenységeket meg kell szüntetni.” Ezekből a mondatokból kiderül, hogy a közlekedési minisztérium döntéshozóinak a párhuzamosságok megszüntetése egyet jelent a vasútvonalak bezárásával. Pedig ennek nem feltétlenül kellene így történnie – állítják egybehangzóan a szakértők. Azokon a vonalakon, ahol az utasok száma, a távolság és a pálya állapota indokolja, a vasútnak kellene elsőbbséget biztosítani a közúttal szemben. A mellékvonalakon sem egyértelmű a képlet. Azokon a vidékeken, ahol a közutak állapota nem teszi lehetővé a korszerű autóbuszok közlekedését, érdemes fenntartani a vasúti forgalmat. Akkor is meg kell vizsgálni a vasútvonal gazdaságosságát, ha valóban kevés fizetős utas van. Egyes vidékeken ugyanis az áruszállítás vasútra terelésével életben tartható a vasút.
Antali Károly és stábja azonban nem foglalkozik a tervezett lépések társadalmi következményeivel. Lapunk értesülései szerint a minisztérium, a regionális közlekedési irodák (RKI), a Volán-társaságok és a MÁV-Start egyeztetésein Antaliék egyetlen témáról voltak hajlandók tárgyalni: a mellékvonalak bezárásáról. A lapunk tegnapi számának budapesti kiadásában ismertetett Antali Károly aláírású – de többek szerint valójában Takács László által írt – levélben leírták, valóban létezik az a táblázat, amely a megszüntetendő vonalak leírását tartalmazza, és amely a sajtóban megjelent. A csaknem 2000 kilométernyi vonalat tartalmazó „halállista” létezését erőtlenül bár, de cáfolni igyekezett a minisztérium. Most lelepleződött az igyekezetük. Nagy kérdés persze, hogy valóban a negyvenmilliárdos költségvetési megtakarítás vezérli-e a döntéshozókat. Háttér-információink szerint lehet, hogy csak arról van szó: a megnövekedett autóbuszos személyszállítási igény megfelelő becsatornázása jól jönne egy piaci szempontból nehéz helyzetbe került autóbuszos magánvállalkozásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.