A Tóth Árpád Gimnáziumból, a Kossuth Lajos Gimnáziumból, a Fazekas Mihály Gimnáziumból és az Ady Endre Gimnáziumból verbuvált diákok szavaiból kiderül, nagyon élvezték a Klinikai Kutatóközpontot és a Sántha Kálmán Szakkollégiumot vezető Muszbek László akadémikus által összeállított programot. A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centruma (DEOEC) vezető kutatói, tanárai által tartott előadások kiemelkedően nagy élményt nyújtottak számukra. Az előadások a tudományos kutatás elméletébe és módszertanába igyekeztek bevezetni a leendő tudóspalántákat. A valódi izgalmat azonban az jelentette, hogy belekóstolhattak a kutatómunka gyakorlatába. Először csoportban, Hársfalvi Jolán egyetemi docens irányításával elsajátíthattak alapvető laboratóriumi módszereket. Különös tetszést aratott, hogy ezután fiatal kutatók PhD-hallgatók vezetésével belekukkanthattak a biofizikai, molekuláris biológiai, orvosvegytani, neurobiológiai kutatásokba, és részt vehettek ilyen kísérletekben. Ennek annál is inkább nagy haszna volt, mert szinte kivétel nélkül mindannyian orvosi pályára készülnek. Kiss Viktor például sebész, Polyák Szilvia pedig általános orvos szeretne lenni. Tasi Krisztina viszont – akinek a tábor előtt hasonló elképzelései voltak – a hallottak-látottak alapján úgy döntött, a kutatói pályák valamelyikét választja. Leginkább a molekuláris biológia, illetve a genetika keltette fel a figyelmét. Utóbbi területről egyébként egybehangzóan úgy vélekedtek, ez a modern orvoslás alfája és ómegája.
– Az egyetemi hallgatókat befogadó tudományos műhelyek kialakításáért eddig is folyamatosan munkálkodtunk, kutatásaikat minden lehetséges módon támogattuk – mondta lapunknak Paragh György egyetemi tanár, a DEOEC elnöke. – A Sántha Kálmán világhírű neurológusprofesszorról elnevezett szakkollégiumunk például 1987 óta dolgozik a hallgatók szakmai és kulturális műveltségének fejlesztéséért, látókörük tágításáért. Minden évben számos kurzust, szakmai és kulturális programot, tanulmányi kirándulást és előadást szerveznek, a hallgatók tanulmányaihoz szakmai segédanyagokat adnak. Most azonban úgy látjuk, tovább kell fejlesztenünk tehetséggondozó programunkat, nyitnunk kell a fiatalabb korosztályok felé is, hogy a tudományos innovációhoz nélkülözhetetlen gondolkodásmódot, attitűdöt és módszertant időben megismerjék, és megfelelő számban váljanak alkalmassá a kutatói feladatokra – fűzte hozzá Paragh György.
A középiskola természettudományos képzésről beszélgetve a diákok visszaigazolták a Pálinkás József akadémiai elnök által minden lehetséges fórumon hangoztatott veszélyt: a fizika-, kémia- és biológiaórák számának csökkenése, a kísérletezési lehetőség szűkülése tanáraik erőfeszítései ellenére nagyban megnehezíti a természettudományos pályára való felkészülést.
Menczer Tamás: Lenézik a magyar embereket!