Udvari beszállító?

Ugyanaz a cég a bírálók tanácsadójaként és a nyertes pályázat beszállítójaként is részt vett a Pénzügyminisztérium háttérintézményének egyik közbeszerzésében. Az egyik vesztes cég megtámadta az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, mert szerintük összeférhetetlenség miatt az eljárás érvénytelen.

2009. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös közbeszerzési ügyet vizsgál a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD). Még a magyar gyakorlatban is ritka megoldás, hogy ugyanaz a cég kimutathatóan a megrendelő és a szállító oldalán is megjelenjen. A közbeszerzés jogi szabályozása ugyanis különös figyelmet fordít az összeférhetetlenségre. A törvény előírja, hogy az ajánlatkérő nevében eljáró írásban köteles nyilatkozni az összeférhetetlenségről. Éppen ezért a kiírónak különös gonddal kell kiválasztania, kiket von be az eljárás előkészítésébe. Ha kiderül, hogy fennáll az öszszeférhetetlenség, a kiírót terheli a felelősség, és neki kell az ilyen szereplőt kizárni az eljárásból.
A KD augusztus 14-én tárgyalta a fenti összeférhetetlenségi ügyet. Az ülés jegyzőkönyve szerint a tárgyalás vezetője felszólította az ajánlatkérő Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) képviselőjét, mutassa be, milyen tevékenységet végzett az érintett eljárásban a Kancellár.hu Informatikai Tanácsadó Zrt. Azt a választ kapták, hogy az informatikai szolgáltatásokat kínáló cég egyrészt részt vett a pályázókkal lefolytatott tárgyalásokon, másrészt információtechnológiai-szakmai szempontból minősítette a pályázatokat.
A KD azért foglalkozott az esettel, mert a Synergon Rendszerintegrátor Szolgáltató (Synergon) Kft. jogorvoslattal fordult a testülethez. A PMISZK tavaly decemberben írt ki a családtámogatási ellátások folyósításának korszerűsítése – TÉBA projekt – témában közbeszerzési eljárást. A tenderen a kiíró az Albacomp RI Kft.-t hirdette ki győztesnek. A vesztes Synergon Kft. beadványában nehezményezte, hogy a nyertes a Kancellár.huval mint gyártóval kötött szerződést úgynevezett naplózószoftver használatáról, vagyis a Kancellár.hu egyszerre vett részt a pályázatok elbírálásában, és volt beszállítója a nyertes pályázónak. Ráadásul mindkét feladatát pénzért végezte: a szoftvert csaknem nettó 37 millió forintért adta az Albacompnak, míg a tanácsadásért a pénzügyi tárca háttérintézményétől – meg nem erősített információink szerint – hasonló nagyságrendű összeget kapott. Mindez a Synergon Kft. álláspontja szerint összeférhetetlen.
Az augusztusi KD-tárgyalás jegyzőkönyvéből az is kiderült, hogy a PMISZK miként került kapcsolatba a Kancellár.huval. Mivel a közbeszerzési eljárás előkészítése során kiderült, hogy „az ajánlatkérő szakemberállománya hiányosnak bizonyult”, ezért a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) Központi Szolgáltatási Főosztályához (KSZF) fordultak. A KSZF-nek egy 2008-ban kötött keretszerződése tette lehetővé, hogy a „verseny újraindítása nélkül” válasszanak ki ajánlattevőt, és kössenek vele szerződést. Lapunk kérdéssel fordult a MeH sajtóosztályához, hogy a Kancellár.hu az elmúlt időszakban hány alkalommal és milyen értékben kapott megbízást kormányszervektől az említett keretszerződés révén, azonban nem kaptunk választ.
Az Albacomp úgy nyilatkozott, hogy jogi álláspontja szerint a Kancellár.hu nem tekinthető alvállalkozónak, mert a naplózszoftver úgynevezett dobozos termék, azaz olyan árucikk, amelyet bárki megvásárolhat. A Synergon szerint ellenben egy vásárláskor is kapcsolatba kerül a vevő az eladóval.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.