A MÁV-vezér saját levelét tagadta le

Letagadta a közrádióban nyilatkozva Heinczinger István MÁV-vezérigazgató, hogy csődhelyzetbe kerülhet februárra a vasúttársaság, holott tegnapi lapszámunkban közöltük a másolatát annak a közlekedési miniszterhez írt levélnek, amelyben éppen ő vázolt fel vészforgatókönyvet. A pályavasutasok szakszervezete sztrájkbizottságot alakít.

2009. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak figyelemfelhívás volt – jelentette ki Heinczinger István az MR1-Kossuthnak nyilatkozva tegnap, amikor a lapunk által ismertetett levélről kérdezték. A levélben Heinczinger és Andrási Miklós frissen kinevezett elnök-vezérigazgató drámai hangot megütve fordultak a közlekedési miniszterhez. A szeptember 11-én kelt dokumentum szerint a MÁV „2010 elején finanszírozhatatlanná válik, ezért csődhelyzet alakulhat ki”.
*
Lapunk nem először foglalkozott a MÁV lehetséges csődjével. A hónap elején egy szakértői háttéranyag alapján írtuk meg, hogy jövő év elején megállhatnak a vonatok. A dokumentum szerint a csődhelyzet már idén is előállt volna, ha a vasúttársaságot nem segíti ki a MÁV Cargo értékesítéséből befolyt százmilliárd forint. Akkori cikkünkre különös válaszok születtek. A MÁV hivatalos kommünikéje szerint szó sincs csődhelyzetről, egyáltalán, a MÁV-val kapcsolatban ez az állítás egyszerűen értelmezhetetlen. Ezzel szemben a kormányszóvivő elismerte, hogy a lapunk által ismertetett adatok helyesek.
Mindenesetre sajátos, hogy miközben a vasúttársaság a nyilvánosság számára tagadta a csődhelyzet kialakulásának a lehetőségét, aközben a cég vezetői a miniszternek írt levélben kilátásba helyezték ugyanazt. Ebben az esetben a vasúttársaság vagy a nyilvánosságot, vagy a szakminisztert vezette félre.
Míg Heinczinger a nyilatkozataival van elfoglalva, egyre késik a jövő évi menetrend kihirdetése. Ez azért tart számot közérdeklődésre, mert csak a menetrend által megnevezett járatok közlekednek december közepétől hazánkban. Az előzetes hírek szerint a szaktárca 37 vasútvonalon vizsgálta a szolgáltatóváltás lehetőségét, azaz ennyi vonalon váltanák ki autóbusszal a vasúti szerelvényeket. Ám hogy pontosan hány vonalon és hol következik majd be a vasúti forgalom szüneteltetése, az a menetrendből derül majd ki. A dokumentumot az előzetes bejelentés szerint ma kellett volna kihirdetni, azonban a Krónika a közlekedési minisztériumtól azt a tájékoztatást kapta, hogy legkorábban október 20-án, legkésőbb október végén jelenik meg a jövő évi menetrend.
A csúszás talán nem véletlen, a Népszava értesülései szerint ugyanis a pénzhiány miatt át kellett írni a MÁV átszervezésének tervét. Az új elképzelés szerint csak a személyszállítást szerveznék önálló cégbe, benne a vontatással és a gépészettel, a pályahálózat üzemeltetését nem. Mindkét társaság kiválásához jelentős mértékben fel kellett volna tőkésíteni ugyanis a MÁV-ot, így a Pénzügyminisztérium a koncepció átdolgozását javasolta. A MÁV az elmúlt időszakban felélte vagyona egy részét, csökkent saját tőkéje, így a két társaság kiválása után nem tudott volna megfelelni a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak. Az általános kavarodás talán leginkább magukat a vasutasokat hozza a leglehetetlenebb helyzetbe. A Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete tegnap be is jelentette, hogy sztrájkbizottságot hoz létre a vasutas dolgozók érdekeit szolgáló megállapodás kikényszerítése érdekében. A szakszervezet hangsúlyozza: elsősorban tárgyalások útján létrejövő megállapodásokkal kívánja biztosítani tagsága munkahelyeinek védelmét, a vasutasok nyugodt munkavégzését, de nem riad vissza a nyílt konfliktus felvállalásától sem.

Fuccs az ingyenjegynek? Négyszer utazhatnak évente majdnem ingyen az uniós állampolgárok a MÁV-val – kivéve a magyarokat – tette közzé közrádió. A vasút dokumentumaiban megtalálható a szabályozás, amely szerint minden uniós polgár – kivéve a magyarok – 90 százalékos menetjegykedvezményre jogosult. Az érintett 2007-es kormányrendelet a kormányszóvivő elmondása szerint az EU-s jogharmonizáció miatt született. Mostanra a kabinet is rájött, hogy nem jó a szabályozás – magyarázta Szollár Domokos a Kossuth rádió kérdésére. Úgy döntöttek: a kormányrendeletnek ezt a passzusát hamarosan hatályon kívül helyezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.