Csak figyelemfelhívás volt – jelentette ki Heinczinger István az MR1-Kossuthnak nyilatkozva tegnap, amikor a lapunk által ismertetett levélről kérdezték. A levélben Heinczinger és Andrási Miklós frissen kinevezett elnök-vezérigazgató drámai hangot megütve fordultak a közlekedési miniszterhez. A szeptember 11-én kelt dokumentum szerint a MÁV „2010 elején finanszírozhatatlanná válik, ezért csődhelyzet alakulhat ki”.
*
Lapunk nem először foglalkozott a MÁV lehetséges csődjével. A hónap elején egy szakértői háttéranyag alapján írtuk meg, hogy jövő év elején megállhatnak a vonatok. A dokumentum szerint a csődhelyzet már idén is előállt volna, ha a vasúttársaságot nem segíti ki a MÁV Cargo értékesítéséből befolyt százmilliárd forint. Akkori cikkünkre különös válaszok születtek. A MÁV hivatalos kommünikéje szerint szó sincs csődhelyzetről, egyáltalán, a MÁV-val kapcsolatban ez az állítás egyszerűen értelmezhetetlen. Ezzel szemben a kormányszóvivő elismerte, hogy a lapunk által ismertetett adatok helyesek.
Mindenesetre sajátos, hogy miközben a vasúttársaság a nyilvánosság számára tagadta a csődhelyzet kialakulásának a lehetőségét, aközben a cég vezetői a miniszternek írt levélben kilátásba helyezték ugyanazt. Ebben az esetben a vasúttársaság vagy a nyilvánosságot, vagy a szakminisztert vezette félre.
Míg Heinczinger a nyilatkozataival van elfoglalva, egyre késik a jövő évi menetrend kihirdetése. Ez azért tart számot közérdeklődésre, mert csak a menetrend által megnevezett járatok közlekednek december közepétől hazánkban. Az előzetes hírek szerint a szaktárca 37 vasútvonalon vizsgálta a szolgáltatóváltás lehetőségét, azaz ennyi vonalon váltanák ki autóbusszal a vasúti szerelvényeket. Ám hogy pontosan hány vonalon és hol következik majd be a vasúti forgalom szüneteltetése, az a menetrendből derül majd ki. A dokumentumot az előzetes bejelentés szerint ma kellett volna kihirdetni, azonban a Krónika a közlekedési minisztériumtól azt a tájékoztatást kapta, hogy legkorábban október 20-án, legkésőbb október végén jelenik meg a jövő évi menetrend.
A csúszás talán nem véletlen, a Népszava értesülései szerint ugyanis a pénzhiány miatt át kellett írni a MÁV átszervezésének tervét. Az új elképzelés szerint csak a személyszállítást szerveznék önálló cégbe, benne a vontatással és a gépészettel, a pályahálózat üzemeltetését nem. Mindkét társaság kiválásához jelentős mértékben fel kellett volna tőkésíteni ugyanis a MÁV-ot, így a Pénzügyminisztérium a koncepció átdolgozását javasolta. A MÁV az elmúlt időszakban felélte vagyona egy részét, csökkent saját tőkéje, így a két társaság kiválása után nem tudott volna megfelelni a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak. Az általános kavarodás talán leginkább magukat a vasutasokat hozza a leglehetetlenebb helyzetbe. A Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete tegnap be is jelentette, hogy sztrájkbizottságot hoz létre a vasutas dolgozók érdekeit szolgáló megállapodás kikényszerítése érdekében. A szakszervezet hangsúlyozza: elsősorban tárgyalások útján létrejövő megállapodásokkal kívánja biztosítani tagsága munkahelyeinek védelmét, a vasutasok nyugodt munkavégzését, de nem riad vissza a nyílt konfliktus felvállalásától sem.
Fuccs az ingyenjegynek? Négyszer utazhatnak évente majdnem ingyen az uniós állampolgárok a MÁV-val – kivéve a magyarokat – tette közzé közrádió. A vasút dokumentumaiban megtalálható a szabályozás, amely szerint minden uniós polgár – kivéve a magyarok – 90 százalékos menetjegykedvezményre jogosult. Az érintett 2007-es kormányrendelet a kormányszóvivő elmondása szerint az EU-s jogharmonizáció miatt született. Mostanra a kabinet is rájött, hogy nem jó a szabályozás – magyarázta Szollár Domokos a Kossuth rádió kérdésére. Úgy döntöttek: a kormányrendeletnek ezt a passzusát hamarosan hatályon kívül helyezik.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le