A vonalbezárás nem megoldás

A vasútüzem sajátosságai miatt nem lehet érdemi megtakarításokat elérni a mellékvonalak személyforgalmának szüneteltetésével – mondta el lapunk kérdésére egy MÁV közeli szakember. Ha a Fidesz  kormányra kerül, újraindítja a bezárt vonalakon a személyforgalmat.

2009. 10. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három év alatt 30, egy év alatt 3-4 milliárd megtakarítás keletkezik a magyar vasúton, ha a jövő évi menetrendből kimarad az a mintegy ezer kilométernyi, 33 vasúti vonalszakasz, amelyet a közlekedési minisztérium szakértői szüneteltetésre, vagyis szolgáltatóváltásra ítéltek – állítja a kormány. A lapunk által megkérdezett vasúti szakértő szerint a vasútüzem sajátosságainak teljes félreértését tükrözi a kormányzati igyekezet, amely az alacsony forgalmú szakaszokon a személyszállítás szüneteltetésétől vár megtakarításokat. A vasút működési költségszerkezete ugyanis rendkívül merev: az állandó költségek a teljes összeg csaknem 95 százalékát teszi ki. Vagyis ha egyetlen szerelvény sem közlekedik egy adott szakaszon, a pályát akkor is fenn kell tartani, a műszaki berendezéseket üzemkész állapotban meg kell őrizni. Ha teljesen megszűnik a forgalom – azaz teherforgalom sincs –, akkor pedig őrizni kell a berendezéseket. A 2007-ben „ideiglenesen szüneteltetett” kéttucatnyi szakasz utóélete alapján állítható, hogy az őrzés költsége magasabb, mint a vonatok közlekedtetéséé.
A szakember szerint a vasúti belső szabályozás is a gazdaságos működtetés ellen dolgozik. Példaként elmondta, hogy a Dombóvár–Tamási, a nyolcvanas években megszüntetett vonalszakaszon ma is a MÁV által üzemeltetett autóbuszok viszik az utasokat. De amíg a Volán-buszokon régóta bevett gyakorlat, hogy a buszvezető árulja a jegyeket, a MÁV-buszon ma is kalauzt alkalmaznak. Szakértőnk nehezményezte, hogy a szakminisztérium átalakítási buzgalmának a mellékvonalak estek áldozatul először, holott a vasúttársaság szerveztében rengeteg felesleges vezető beosztású ember dolgozik. A MÁV-Start megalakulásakor az adminisztratív irányító állomány létszáma kétszáz fő volt. Azóta hatszáz fölé kúszott a létszám, méghozzá úgy, hogy alaposan megszaporították a vezetői szinteket. Különösen kirívó a tanácsadók sokasága. A nyugdíjas vagy máshol már nem használható embereket jelentős fizetéssel alkalmazzák az igazgatók mellett. Lapunk úgy értesült, hogy a már igencsak koros Urbán Lajos, aki 1984–88 között volt közlekedési miniszter, ma Mosóczi Lászlónak, a MÁV üzletági általános vezérigazgató-helyettesének ad tanácsokat, havonta millió forint nagyságrendű tiszteletdíjért.
A szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra – jelentette be Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón. Az érintett szakaszokon naponta 6400-an utaznak, az üzemeltetési költség jelenleg hétmilliárd forint – tette hozzá. A tárca tegnap nyilvánosságra hozta a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni. A miniszter leszögezte, hogy ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz, azonban az érintett 33 vonalszakaszon autóbuszok szállítják majd az utasokat. A miniszter elismerte, hogy az átalakítást szerencsésebb lett volna a MÁV átalakításával, a vízfej megszüntetésével kezdeni, de a menetrend december közepi határideje korlátot jelentett. Az országos fővonalakon mindenütt a vasúti szolgáltatás kap elsőbbséget, és így a megyeszékhelyek és a főváros között számos Volán-járat szűnik majd meg. Cserébe a mellékvonalakon a buszok kapnak a korábbinál jóval nagyobb feladatot. Összességében Hónig Péter úgy ítélte meg, hogy az átalakításnak az autóbusz-közlekedés lesz a nyertese.
A MÁV új menetrendjéről és a szárnyvonalbezárásokról szocialista politikusokkal egyenként próbált megegyezni a szaktárca és a vasúti kormánybiztos. Az MTI úgy tudja, a többséggel már meg is született az egyezség.
Ha a Fidesz kormányra kerül, újraindítja a bezárásra ítélt vasútvonalakon a forgalmat ott, ahol az műszakilag lehetséges lesz. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa közölte, a kormány ismét bebizonyította, hogy érdektelen az emberek mindennapjai iránt. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a vasútreformnak csúfolt átalakítás mögött elsősorban a magánbuszos lobbierők szándékainak segítése húzódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.