Februártól nincs meg a fedezet a működés finanszírozására, azaz nem jut bérre, energiára, megállnak a vonatok. Nem lesz pénz a szükséges minimális üzembiztonsági beruházásokra, vagyis a pálya biztonságos fenntartására, holott ezt nemcsak a MÁV, hanem egyéb vasúttársaságok is igénybe veszik. És nem nem jut az adósságok törlesztésére sem, ami a jövő évben 33,8 milliárd forint követelés megtagadását jelenti. Ugyancsak nem jut a közlekedési kormányzat által tervezett átalakításra sem, amelynek lebonyolítására Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos 42 milliárd forintot igényelt, de amelyre a lapunk birtokába került szakmai anyag társaságonként ötmilliárd forintot – ez jelenthet tíz, de húszmilliárdot is – irányoz elő. A dokumentum felsorolja azokat a lépéseket, amelyek nélkül a MÁV Zrt. jövő év elején finanszírozhatatlanná válik. Ekkor csődhelyzet alakul ki, amely nemcsak a jelenlegi anyacéget, de annak leányvállalatait – a személyszállító Startot, a mozdonyokat üzemeltető Trakciót és a karbantartó gépészetet is érinti. Mindez beláthatatlan következményekkel járna a közösségi közlekedés egészére.
A minisztériumi háttéranyag megállapítja, hogy már ebben az évben is csak a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt mintegy százmilliárd forint mentette meg a fizetésképtelenségtől. A privatizációs bevétel negyedét, 24 milliárdot fordították az idén a pályavasút finanszírozására.
*
A vasúttársaság ez évi költségvetésében 165,2 milliárd forint szerepel a MÁV-Start személyszállítási tevékenységének költségtérítéseként – áll a lapunkhoz eljutott minisztériumi háttéranyagban. Emellett 0,9 milliárd a keskeny nyomtávú személyszállításra és csak 389 millió – a korábbi évek gyakorlatával szemben, amikor a 30-35 milliárdot fordítottak erre a célra – a pályavasút működtetésére. Ugyanakkor tavaly év végén befolyt a MÁV Cargo eladásából származó pénz, a százmilliárdból 38-at fordítottak adósságszolgálatra, 30-at beruházásokra, 8-at vasúti járművekre s 24-et a folyó finanszírozásra. Ez utóbbira elsősorban azért volt szükség – áll a dokumentumban –, mert a kormány a személyszállítási költségtérítést csak júliusban kezdte el utalni a személyszállító társaságnak, s akkor sem egy összegben, hanem hét kisebb összegre bontva. Az utolsó részletet csak majd jövő januárban utalja a kormány – mellesleg ez lehet a fedezete a decemberi béreknek. Ha nem állt volna rendelkezésre a Cargo-bevétel, akkor már idén komoly finanszírozási gondok elé nézhetett volna a MÁV-csoport, hiszen a pénzpiaci helyzet megnehezítette a hitelek megújítását, és drágította a forrásokat. A MÁV-csoport már idén is kockáztatta napi fizetőképességét, mert a MÁV-Start nem tudott fizetni saját testvérvállalatainak, a Trakciónak és a Gépészetnek sem, ezért utóbbiak ugyancsak likviditási gonddal küzdenek. Ezek a nem tervezett bevételkimaradások önmagában 2 milliárd forinttal drágították meg a cégcsoport működését.
MSZP: Elodázott döntés. Frakcióülésen tárgyalta a kormánypárt a magyar vasút és a közösségi közlekedés átalakításának ügyét. A tanácskozásra meghívták Hónig Péter közlekedési minisztert is. Az előzetes várakozások szerint kemény kritikával kellett szembesülnie a miniszternek, miután komoly konfliktusba került a Puch László korábbi pártpénztárnok támogatottjának tartott Heinczinger Istvánnal és a Trakció vezetőjével, a korábbi szakszervezeti tisztségviselő Márkus Imrével is. Mesterházy Attila frakcióvezető az MR1 Krónikának úgy nyilatkozott, hogy a közösségi közlekedés átalakításának kérdéseiben október 15-re halasztják a döntést.
Fidesz: Lejtőn a MÁV. A kormánynak a megszorítások a fontosak és nem vasút – mondta Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő, aki szerint a kabinet a tervezett 40 milliárd forintos elvonással tovább lendíti a lejtőn az ágazatot. A képviselő szerint a kormányok 7-8 év óta egyre lejjebb taszítják a vasúti ágazatot a lejtőn, s most a további létét is megkérdőjelező intézkedéseket hoznak. Fónagy szerint a 40 milliárdos költségvetési megszorítással egy időben gyakorlatilag 40 milliárd forintnyi likviditási hitelt kell felvenniük, tehát a magyar adófizetők nem takarítanak meg semmit, a vasút tevékenysége nem javul, csak terhei növekednek, saját cselekvési korlátaik szűkülnek.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!