Csődbe megy a MÁV januárra

Csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban elfogy a pénz, s az év első hónapjában csődbe megy a magyar vasúttársaság – áll a közlekedési tárcától lapunkhoz eljutott szakmai háttéranyagban.

2009. 10. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Februártól nincs meg a fedezet a működés finanszírozására, azaz nem jut bérre, energiára, megállnak a vonatok. Nem lesz pénz a szükséges minimális üzembiztonsági beruházásokra, vagyis a pálya biztonságos fenntartására, holott ezt nemcsak a MÁV, hanem egyéb vasúttársaságok is igénybe veszik. És nem nem jut az adósságok törlesztésére sem, ami a jövő évben 33,8 milliárd forint követelés megtagadását jelenti. Ugyancsak nem jut a közlekedési kormányzat által tervezett átalakításra sem, amelynek lebonyolítására Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos 42 milliárd forintot igényelt, de amelyre a lapunk birtokába került szakmai anyag társaságonként ötmilliárd forintot – ez jelenthet tíz, de húszmilliárdot is – irányoz elő. A dokumentum felsorolja azokat a lépéseket, amelyek nélkül a MÁV Zrt. jövő év elején finanszírozhatatlanná válik. Ekkor csődhelyzet alakul ki, amely nemcsak a jelenlegi anyacéget, de annak leányvállalatait – a személyszállító Startot, a mozdonyokat üzemeltető Trakciót és a karbantartó gépészetet is érinti. Mindez beláthatatlan következményekkel járna a közösségi közlekedés egészére.
A minisztériumi háttéranyag megállapítja, hogy már ebben az évben is csak a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt mintegy százmilliárd forint mentette meg a fizetésképtelenségtől. A privatizációs bevétel negyedét, 24 milliárdot fordították az idén a pályavasút finanszírozására.
*
A vasúttársaság ez évi költségvetésében 165,2 milliárd forint szerepel a MÁV-Start személyszállítási tevékenységének költségtérítéseként – áll a lapunkhoz eljutott minisztériumi háttéranyagban. Emellett 0,9 milliárd a keskeny nyomtávú személyszállításra és csak 389 millió – a korábbi évek gyakorlatával szemben, amikor a 30-35 milliárdot fordítottak erre a célra – a pályavasút működtetésére. Ugyanakkor tavaly év végén befolyt a MÁV Cargo eladásából származó pénz, a százmilliárdból 38-at fordítottak adósságszolgálatra, 30-at beruházásokra, 8-at vasúti járművekre s 24-et a folyó finanszírozásra. Ez utóbbira elsősorban azért volt szükség – áll a dokumentumban –, mert a kormány a személyszállítási költségtérítést csak júliusban kezdte el utalni a személyszállító társaságnak, s akkor sem egy összegben, hanem hét kisebb összegre bontva. Az utolsó részletet csak majd jövő januárban utalja a kormány – mellesleg ez lehet a fedezete a decemberi béreknek. Ha nem állt volna rendelkezésre a Cargo-bevétel, akkor már idén komoly finanszírozási gondok elé nézhetett volna a MÁV-csoport, hiszen a pénzpiaci helyzet megnehezítette a hitelek megújítását, és drágította a forrásokat. A MÁV-csoport már idén is kockáztatta napi fizetőképességét, mert a MÁV-Start nem tudott fizetni saját testvérvállalatainak, a Trakciónak és a Gépészetnek sem, ezért utóbbiak ugyancsak likviditási gonddal küzdenek. Ezek a nem tervezett bevételkimaradások önmagában 2 milliárd forinttal drágították meg a cégcsoport működését.

MSZP: Elodázott döntés. Frakcióülésen tárgyalta a kormánypárt a magyar vasút és a közösségi közlekedés átalakításának ügyét. A tanácskozásra meghívták Hónig Péter közlekedési minisztert is. Az előzetes várakozások szerint kemény kritikával kellett szembesülnie a miniszternek, miután komoly konfliktusba került a Puch László korábbi pártpénztárnok támogatottjának tartott Heinczinger Istvánnal és a Trakció vezetőjével, a korábbi szakszervezeti tisztségviselő Márkus Imrével is. Mesterházy Attila frakcióvezető az MR1 Krónikának úgy nyilatkozott, hogy a közösségi közlekedés átalakításának kérdéseiben október 15-re halasztják a döntést.

Fidesz: Lejtőn a MÁV. A kormánynak a megszorítások a fontosak és nem vasút – mondta Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő, aki szerint a kabinet a tervezett 40 milliárd forintos elvonással tovább lendíti a lejtőn az ágazatot. A képviselő szerint a kormányok 7-8 év óta egyre lejjebb taszítják a vasúti ágazatot a lejtőn, s most a további létét is megkérdőjelező intézkedéseket hoznak. Fónagy szerint a 40 milliárdos költségvetési megszorítással egy időben gyakorlatilag 40 milliárd forintnyi likviditási hitelt kell felvenniük, tehát a magyar adófizetők nem takarítanak meg semmit, a vasút tevékenysége nem javul, csak terhei növekednek, saját cselekvési korlátaik szűkülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.