Éles pengeváltások a vasút kapcsán

2009. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem volt éppen népszerű vendég Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős miniszteri biztos a Magyar vasút 2009 szakmai konferencián. Már a házigazda, a megnyitóbeszédet tartó Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője is kemény szavakkal illette a közlekedési kormányzat átalakítási elképzeléseit. – Ha már nyolc évig nem csinált semmit a szocialista–liberális kormány, akkor erre a fél évre már ne fogjon távlatos átalakításokba – hangoztatta Berényi. Antali Károly – aki miniszterét, Hónig Jánost helyettesítette a rendezvényen – kezdettől védekezésre kényszerült. Azt bizonygatta, hogy a gyökeres átalakítások nélkül a magyar államvasút jövőre csődbe mehet. Azt is elmondta, még a héten nyilvánosságra kerül, hogy jövőre mely vonalakon járnak vonatok és melyeken távolsági buszok. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója – távollétében felolvasott üzenetében – rendrakást ígért a társaságon belül, de hasonló rendrakást kért a kormánytól a teljes ágazat, valamint a jogi és finanszírozási környezet tekintetében.
– Középtávú közszolgáltatási szerződés nélkül nem lehet dolgozni – jelentette ki.
A kormány régiós átszervezési javaslatait bírálta Mosóczi László vezérigazgató-helyettes is a januárban felálló pályavasút lehetőségeiről szóló előadásában. A szakember úgy vélte, hogy regionális vasutakról majd akkor kell beszélni, ha léteznek régiók. Földházi György, a MÁV vasútbiztonsági főosztályvezetője figyelmeztetett, hogy bár a baleseti statisztikák az utóbbi évtizedben javuló képet mutattak, 2008-ban egy jelentős átszervezés nyomán több súlyos esemény történt, többek közt a monorierdői tragédia.

Vonalbezárás: valakinek mégis megéri. Míg a MÁV 2015-ig csupán 200 kilométernyi fővonalon tervez felújítást, addig a GYSEV összesen 600 kilométernyi bezárásra ítélt vonalat kíván átvenni és felújítani – jelentette be a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. – Amennyiben belátható időn belül a vasútnál meghatározó szakszervezetek és a kormány között nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor sztrájkok sorozatával fogjuk kikényszeríteni a kormányzattól, hogy a vasutat tekintse olyan infrastruktúrának, amilyennek az uniós tagállamok többségében tekintik – közölte az érdekképviselet. (B. Á.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.