Nem volt éppen népszerű vendég Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős miniszteri biztos a Magyar vasút 2009 szakmai konferencián. Már a házigazda, a megnyitóbeszédet tartó Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezetője is kemény szavakkal illette a közlekedési kormányzat átalakítási elképzeléseit. – Ha már nyolc évig nem csinált semmit a szocialista–liberális kormány, akkor erre a fél évre már ne fogjon távlatos átalakításokba – hangoztatta Berényi. Antali Károly – aki miniszterét, Hónig Jánost helyettesítette a rendezvényen – kezdettől védekezésre kényszerült. Azt bizonygatta, hogy a gyökeres átalakítások nélkül a magyar államvasút jövőre csődbe mehet. Azt is elmondta, még a héten nyilvánosságra kerül, hogy jövőre mely vonalakon járnak vonatok és melyeken távolsági buszok. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója – távollétében felolvasott üzenetében – rendrakást ígért a társaságon belül, de hasonló rendrakást kért a kormánytól a teljes ágazat, valamint a jogi és finanszírozási környezet tekintetében.
– Középtávú közszolgáltatási szerződés nélkül nem lehet dolgozni – jelentette ki.
A kormány régiós átszervezési javaslatait bírálta Mosóczi László vezérigazgató-helyettes is a januárban felálló pályavasút lehetőségeiről szóló előadásában. A szakember úgy vélte, hogy regionális vasutakról majd akkor kell beszélni, ha léteznek régiók. Földházi György, a MÁV vasútbiztonsági főosztályvezetője figyelmeztetett, hogy bár a baleseti statisztikák az utóbbi évtizedben javuló képet mutattak, 2008-ban egy jelentős átszervezés nyomán több súlyos esemény történt, többek közt a monorierdői tragédia.
Vonalbezárás: valakinek mégis megéri. Míg a MÁV 2015-ig csupán 200 kilométernyi fővonalon tervez felújítást, addig a GYSEV összesen 600 kilométernyi bezárásra ítélt vonalat kíván átvenni és felújítani – jelentette be a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. – Amennyiben belátható időn belül a vasútnál meghatározó szakszervezetek és a kormány között nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor sztrájkok sorozatával fogjuk kikényszeríteni a kormányzattól, hogy a vasutat tekintse olyan infrastruktúrának, amilyennek az uniós tagállamok többségében tekintik – közölte az érdekképviselet. (B. Á.)
Tömegkarambol az M7-esen Székesfehérvárnál