Az Európai Unió huszonöt tagállama közül egyedül hazánkban nem nyílt lehetőségük a pilótáknak és légiutas-kísérőknek, hogy a repülőtéren demonstráljanak, szórólapot osszanak az utasoknak – mondta el lapunk kérdésére Tóth Tamás, a magyar közforgalmi pilóták szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Hunalpa szóvivője. Az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) központjában nem is értették, hogy miért kellett engedélyt kérniük a szórólapok osztásához, hiszen az EU éppen az áruk, emberek és információk szabad áramlásának biztosítására jött létre – fejtegette Tóth Tamás. Mint ismert, a Budapest Airport (BA) Zrt. kommunikációs igazgatósága azzal indokolta a demonstráció elutasítását, hogy a terjeszteni kívánt szórólap félrevezető és alkalmas arra, hogy megrendüljön az utasok bizalma a szolgáltatók, a repülőtér, illetve a repülőtársaságok iránt.
Pedig a Hunalpa és a többi érdekvédelmi szervezet nem a BA-val és nem is munkáltatójukkal, a Malévval áll vitában. Az EU tavaly júliusban adta közre új, a minimális pihenőidőre vonatkozó szabályozását, amelyet az ECA vitat, és egy tudományos munkacsoportot kért fel a véleményezésre. A független szakemberekből álló grémiumnak tizennyolc kérdést tettek fel a pilóták a munkaidőről és a pihenőidőről. Az EU-szorgalmazta szabályok szerint 14 óra lehet a szolgálati idő felső határa, míg az ECA szakértői szerint legfeljebb 13. Az éjszakai szolgálat 11 órás lehet, az ECA szerint csak 10. Tóth Tibor elmondta, hogy jelenleg a magyar pilótákat a Malévvel kötött kollektív szerződés védi, ám ha az EU végleges döntést hoz az ügyben, az felülírja az egyedi megállapodásokat.
A pilóták pihenőideje körüli viták a légitársaságok élethalálharcára vezethetők vissza. A hagyományos légitársaságok többnyire külön megállapodásokkal rendezték a fedélzeten dolgozókra vonatkozó szabályokat. A később alakult, és a piacra betört lowcost, magyarul fapados légicégek azonban igyekeztek leszorítani a költségeiket, és így a dolgozók munkakörülményein is szigorítottak. Az EU döntéshozóit most a légitársaságok szövetsége, az AEA (Association of European Airlines) igyekszik meggyőzni, hogy a versenyképesség érdekében lazítsanak a pihenőidőre vonatkozó szabályokon. A pilóták szervezeteit tömörítő ECA erre válaszul rendezte meg mind a huszonöt tagországra kiterjedő demonstrációját. A repülőgépeken dolgozók olyan táblákat tartottak magasba, amelyeken az áll, hogy a készülő jogszabály lehet törvényes, de a repülés nem lesz biztonságos. A fáradt pilóták ugyanis könnyebben tévedhetnek, és a tévedésük emberi életek százait veszélyeztetheti.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál