Elfáradnak a pilótafülkében

Az egész Európai Unióban csak nálunk tiltották ki a demonstráló pilótákat és stewardesseket a repülőtérről, ezért a Belvárosban tüntetve csatlakoztak uniós kollégáikhoz. A repülőgépeken dolgozók a pihenőidő megkurtítása ellen tiltakoztak, mondván, az lehet ugyan törvényes, de ha elfáradnak a pilóták, akkor a repülés nem lehet biztonságos.

2009. 10. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió huszonöt tagállama közül egyedül hazánkban nem nyílt lehetőségük a pilótáknak és légiutas-kísérőknek, hogy a repülőtéren demonstráljanak, szórólapot osszanak az utasoknak – mondta el lapunk kérdésére Tóth Tamás, a magyar közforgalmi pilóták szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Hunalpa szóvivője. Az Európai Pilótakabin Szövetség (ECA) központjában nem is értették, hogy miért kellett engedélyt kérniük a szórólapok osztásához, hiszen az EU éppen az áruk, emberek és információk szabad áramlásának biztosítására jött létre – fejtegette Tóth Tamás. Mint ismert, a Budapest Airport (BA) Zrt. kommunikációs igazgatósága azzal indokolta a demonstráció elutasítását, hogy a terjeszteni kívánt szórólap félrevezető és alkalmas arra, hogy megrendüljön az utasok bizalma a szolgáltatók, a repülőtér, illetve a repülőtársaságok iránt.
Pedig a Hunalpa és a többi érdekvédelmi szervezet nem a BA-val és nem is munkáltatójukkal, a Malévval áll vitában. Az EU tavaly júliusban adta közre új, a minimális pihenőidőre vonatkozó szabályozását, amelyet az ECA vitat, és egy tudományos munkacsoportot kért fel a véleményezésre. A független szakemberekből álló grémiumnak tizennyolc kérdést tettek fel a pilóták a munkaidőről és a pihenőidőről. Az EU-szorgalmazta szabályok szerint 14 óra lehet a szolgálati idő felső határa, míg az ECA szakértői szerint legfeljebb 13. Az éjszakai szolgálat 11 órás lehet, az ECA szerint csak 10. Tóth Tibor elmondta, hogy jelenleg a magyar pilótákat a Malévvel kötött kollektív szerződés védi, ám ha az EU végleges döntést hoz az ügyben, az felülírja az egyedi megállapodásokat.
A pilóták pihenőideje körüli viták a légitársaságok élethalálharcára vezethetők vissza. A hagyományos légitársaságok többnyire külön megállapodásokkal rendezték a fedélzeten dolgozókra vonatkozó szabályokat. A később alakult, és a piacra betört lowcost, magyarul fapados légicégek azonban igyekeztek leszorítani a költségeiket, és így a dolgozók munkakörülményein is szigorítottak. Az EU döntéshozóit most a légitársaságok szövetsége, az AEA (Association of European Airlines) igyekszik meggyőzni, hogy a versenyképesség érdekében lazítsanak a pihenőidőre vonatkozó szabályokon. A pilóták szervezeteit tömörítő ECA erre válaszul rendezte meg mind a huszonöt tagországra kiterjedő demonstrációját. A repülőgépeken dolgozók olyan táblákat tartottak magasba, amelyeken az áll, hogy a készülő jogszabály lehet törvényes, de a repülés nem lesz biztonságos. A fáradt pilóták ugyanis könnyebben tévedhetnek, és a tévedésük emberi életek százait veszélyeztetheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.