Heinczingert kitolták

Sikeres volt a közlekedési miniszter lobbija: rávették a nagy hatalmú támogatókkal rendelkező MÁV-vezért, hogy közös megegyezéssel távozzék posztjáról. Úgy tudjuk, a monorierdői vasúti tragédia vizsgálati jelentése szolgáltathatta az indokot.

2009. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn már sztrájk? Már hétfőn elkezdődhet a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által meghirdetett gördülő sztrájk – értesültünk. Bár a végső döntést elvben még befolyásolhatja a MÁV-val való mai egyeztetés, a tárgyalások eddigi tapasztalatai alapján nemhogy megegyezés, de még közeledés sem várható. Ebben az esetben a hétfőn kezdődő munkabeszüntetés lényege az lesz, hogy naponként csupán két-három órán keresztül állnak le a vonatok, és nem mindenütt, hanem csak bizonyos régiókban. Egyes értesülések szerint a legvalószínűbb, hogy elsőként Miskolc térségében bénul meg a vasúti közlekedés. A VDSZSZ elfogadhatatlannak tartja, hogy jövőre 40 milliárd forintot elvonjanak és átalakítsák a vasutat, mert annak következtében vasutasok ezrei válnak munkanélkülivé. A szakszervezet egyebek mellett azt is kifogásolja, hogy a vasutasok kedvezménye csak az országos pályavasúti hálózaton maradna meg, amely azonban a mostani hétezerről háromezer kilométerre csökkenne. Bár a többi három reprezentatív vasutas szakszervezet is megalakította saját sztrájkbizottságát, ők egyelőre reménykednek a tárgyalások sikerében. (B. Á.)


Távozik a MÁV vezérigazgatói posztjáról Heinczinger István, munkaviszonya közös megegyezéssel szűnik meg november 15-i hatállyal – jelentette be a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM).
A közlemény szerint Heinczinger István egy hónapos felmondási idejére járó munkabérén túl más juttatást, végkielégítést nem kap, feladatait Andrási Miklós elnök-vezérigazgató veszi át. Részben kicserélődik a MÁV Zrt. igazgatósága, amelynek elnöke október 15-től Andrási Miklós, tagjai pedig Derzsi András, Kozák Tamás, Mosóczi László és Nátrán Roland. Heinczinger István október 15-én lemondott igazgatósági tagságáról is – közölte a tárca.
A korábbinál operatívabb vezetést várnak el a MÁV-tól, ezért szűnik meg a kettős vezetés – kommentálta a hírt Antali Károly. A közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos a MÁV-csoport helyzetét ha nem is válságosnak, de kritikusnak nevezte. A vezérigazgató távozásáról augusztus elején beszélt elsőként a nyilvánosság előtt a miniszteri biztos. Antali akkor – még név nélkül – szorgalmazta a MÁV-menedzsment minőségének javítását. A társaság szeptember 10-i igazgatósági ülésének napirendjén már szerepelt Heinczinger eltávolítása, de a hírek szerint a vezérigazgató az utolsó pillanatban visszalépett a közös megegyezéstől. Azóta a sajtóban rendszeresen felröppent hír a menesztésről, de az erős szocialista politikai kapcsolatokkal rendelkező Heinczingernek sikerült hárítania a támadásokat. Hónig Péter miniszternek pedig egyre kínosabb volt, hogy nem tudott mit válaszolni a MÁV-vezér sorsát firtató kérdésekre.
Vasúti forrásaink szerint a közlekedési miniszter addig keresett fogást, amíg végül rátalált a vezérigazgató gyenge pontjára. Ez a bizonyos pont pedig nem más, mint a monorierdői vasúti szerencsétlenségért viselt felelősség. Tavaly október 6-át követően mind a miniszter, mind a vasúttársaság elnöke, illetve vezérigazgatója felajánlotta lemondását. Szabó Pál szakminiszter és Kamarás Miklós MÁV-elnök esetében Gyurcsány Ferenc elfogadta a lemondást, Heinczinger István esetében nem. A MÁV-vezér akkor úgy nyilatkozott, hogy a miniszterelnök azért tartott továbbra is igényt a munkájára, mert a vizsgálat befejeződéséig nem maradhatott operatív vezető nélkül a MÁV. A négy halálos áldozatot és 44 sérültet követelő szerencsétlenség okainak feltárására több vizsgálat is indult. A rendőrség nyomozást indított, amelynek eredményét áprilisban hozták nyilvánosságra. De vizsgálódott a MÁV biztonsági igazgatósága és a Közlekedésbiztonsági Szervezet is. Bár a vizsgálatok elődleges megállapítása az volt, hogy a mozdonyvezető okozta a vasúti katasztrófát, rendszerszintű okok is akadtak. Például az, hogy a pálya biztonsági berendezése zárlat miatt nem jelezte, hogy egy másik vonat haladt a balesetet okozó szerelvény előtt. Ezért pedig a pályavasút vezetőjét, azaz Heinczingert is felelősség terhelte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.