Hiába számolták fel a vasutat

Sem hatékonynak, sem eredményesnek nem nevezte a MÁV belső ellenőrzés vizsgálati jelentése a Kóka János minisztersége alatt végrehajtott tizenkilenc vasúti mellékvonal bezárását. A jelenlegi közlekedési miniszter ugyanakkor milliárdokat kíván megtakarítani az úgymond kis forgalmú vasútvonalak leállításával.

2009. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Röpködnek a milliárdok, amióta Hónig Péter közlekedési miniszter és Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős miniszteri biztos nekifogott a MÁV megregulázásának. Az elvonni kívánt pénz 70 milliárdról indult szeptember elején. A miniszteri biztos azt mondta, ebből évi 35 milliárdot a menetrend észszerűsítéséből, a kis forgalmú vasútvonalak leállításából kívánja megtakarítani. A forgatókönyv gyorsan változott. Egy hónap sem telt el, s a közlekedési kormányzat felismerte, képtelenség elvonni a fenti összeget a magyar vasúttól. A 70 milliárdból 40 lett, majd kiderült, ezt is csak úgy lehet kivenni a rendszerből, ha azonnal vissza is pótolják hitel formájában. (Mi több, a szükséges átszervezésekre még 48 milliárdot kell felvenni.)
De mi lett a mellékvonalak bezárásától remélt 35 milliárddal? Hónig Péter egy minapi szakmai tanácskozáson már nem remélt tízmilliárdokat a 37 mellékvonal leállításától – ennyi esetben vizsgálják az úgymond szolgáltatóváltás lehetőségét. A kifejezés azt a tényt fedi el, hogy a MÁV helyett Volán-társaságok szállítják az utasokat az érintett települések között. A tárcavezető most már legfeljebb kilencmilliárdos megtakarítást látott elérhetőnek, de azt is csak akkor, ha beleszámítja a járulékos hatásokat. Ilyen például a MÁV „vízfejének” a megszüntetése, vagyis a magas fizetéssel foglalkoztatott nagyszámú vezetőnek az eltávolítása vagy a külsős szerződések alapos átvilágítása. Amit a vonalbezárások közvetlenül hoznak a konyhára, az nem több hárommilliárdnál – jelentette ki Hónig.
Bár hárommilliárdra apadt a szárnyvonalak szüneteltetésének pénzügyi következménye, egyáltalán nem biztos, hogy akár ez a számítás reális lenne. A lapunk birtokába került, a MÁV Belső Ellenőrzési Főosztály összefoglaló vizsgálati jelentése ugyanis nem tapasztalta, hogy bármiféle megtakarítást hoztak volna a vasúttársaságnak a korábbi vonalbezárások. A 2007–2008-as időszakot áttekintő dokumentum emlékeztet rá, hogy első lépésben 2007. március elsejétől 14+5 mellékvonalon függesztették fel a vasúti személyszállítási szolgáltatást. Ehhez képest határozták meg a 2007-ben várható költségcsökkentések összegét, amely az ingatlankezelő szervezet esetében 67, a pénzügyi szervezet részére 321 millió forint volt. Kidolgozták az úgynevezett „üzemszüneteltetett” vonalakhoz kapcsolódó üzemeltetési költség elemzését, amelyben a tizennégy vonalra 68,735, a további öt vonalra 11,713 millió forint megtakarítást jelzett előre. A vizsgálati jelentés azt állapította meg, hogy utólag nem tudták kimutatni, valójában mennyi megtakarítás keletkezett. A belső ellenőrzési jelentés rámutat, hogy a jelenlegi szabályok szerint a leállított vonalak működési feltételeit a végleges megszüntetésig biztosítani kell akkor is, ha egyetlen vonat sem közlekedik rajta. Ezért a tervezett ingatlanbérletek megszüntetése és ingatlanok visszaadása több területen is meghiúsult. A vizsgálati jelentés azt javasolta, hogy a mellékvonalakon végezzenek teljes körű költségvizsgálatot, mert a jelenlegi rendszer folyamatos kiadásokat ró a MÁV Zrt.-re. Az érintett vonalak esetében fennáll a lehetőség, hogy bármikor újra a forgalomba helyezik, ezért ingatlanpiaci hasznosításuk eleve kizárt. Pénzügyi szempontból így összességében nem nevezhető sem hatékonynak, sem eredményesnek az üzem szüneteltetése – áll a dokumentumban.

Milliárdos mozdonybiztosítás. Vagyonbiztosítási keretszerződésre hirdetett közbeszerzési eljárást a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. A tender nyertese az Allianz Hungária Biztosító Zrt. lett, amely 940 millió forint értékű vagyonbiztosítási keretszerződést köthet a MÁV-csoport vasúti járműveire, villamos és dízelmotorvonatokra, illetve -mozdonyokra. (J. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.