Mégsem menekülnek meg a Volán-társaságok a gyökeres átszervezés elől. Korábban úgy tűnt, nem kerül sor erre, a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ugyanis a közelmúltban úgy döntött, megelégedne azzal is, ha a Volán-cégek stratégiai együttműködésre vonatkozó megállapodásokat kötnének egymással a regionális integrált közösségi közlekedési menetrendhez, valamint a közszolgáltatást megrendelő állam igényeihez igazodva. A Volán-társaságok mélyebb szervezeti integrációját – értsd összevonását – az NVT akkor nem tanácsolta. Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős miniszteri megbízott azonban erősen szorgalmazza, hogy az átszervezés a közeljövőben megtörténjen – tájékoztatták lapunkat ágazati források. Ha a cél a megtakarítás – miként azt a vasúti átalakítás során kinyilvánította a közlekedési tárca –, akkor a regionális összevonás munkahelyek megszűnésével s a szolgáltatás szűkítésével járhat. Vagyis elbocsátások, járatritkítások várhatók. Értesüléseink szerint Hónig Péter miniszter a jövő héten egyeztet a Volán-társaságok vezetőivel, s várhatóan azután jelenti be a szervezeti átalakítást.
Az állami autóbuszcégek regionális átalakítására már 2007-ben, a Kóka János vezette közlekedési tárcánál készültek megvalósíthatósági tanulmányok. Akkor ez félbemaradt, többek közt azért, mert a szakszervezetek és a Volán-társaságok vezetői, valamint a megyei közgyűlések és a megyeszékhelyek önkormányzatai is tiltakoztak az átszervezés ellen. Arról, hogy végül is mire készült a közlekedési kormányzat, meglehetősen pontos képet adott Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca akkori államtitkára, aki a Megyei Jogú Városok Szövetségének Pécsett tartott közgyűlésén 2007. március 10-én kifejtette: a tizenkilenc megyei Volán-társaságot előbb hét régiós cégbe vonják össze, majd ezeket kínálják fel eladásra a befektetőknek. A tervről, illetve a privatizáció céljáról később és azóta sem sikerült nyilatkozatra bírnunk a közlekedési kormányzatot. A közösségi közlekedési szakmában mindamellett makacsul tartják magukat a pletykák, hogy az átszervezéssel és az esetleges privatizációval a kormány egyes befektetői csoportoknak kíván megágyazni, amelyek a 2012-es – uniós kötelezettségként vállalt – közösségi közlekedési piacnyitás idejére már helyzetbe kívánnak kerülni a személyszállítási területen.
A 40 milliárdos elvonás okozta veszélyhelyzet cselekvésre ösztönözte az érintett szakmai és érdekvédelmi szervezeteket. A Volán-társaságoknál működő négy reprezentatív szakszervezetet tömörítő Volán Szakszervezetek Együttműködési Fóruma közös sztrájkbizottság létrehozását kezdeményezte, hogy a kormányt tárgyalásra kényszerítse a közösségi közlekedés átalakításáról szóló határozat végrehajtásáról – közölte Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A tömörülést a közelmúltban megkereste a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, s közös fellépést szorgalmazott a kormányzati megszorításokkal szemben. Horváth László szerint a négy szervezetből három a kezdeményezés támogatása mellett foglalt állást. Mint mondta, nem járhatnak sikerrel azok a kormányzati törekvések, amelyek egymás ellen kívánják kijátszani a közúti és a kötöttpályás szolgáltatókat.
Tiltakozott a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete is az ellen, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forintot akar kivonni a közösségi közlekedés finanszírozásából – mondta Apáthy István, az egyesület elnöke tegnap a Pénzügyminisztérium előtt. Úgy vélekedett, hogy a jövő évi költségvetésben tervezett 40 milliárd forint elvonás a közösségi közlekedésnek akár 60 milliárd forint mínuszt is jelenthet, ha a kormány nem téríti meg a Volán-vállalatoknak a veszteségfinanszírozást. Apáthy kiemelte, hogy a közösségi közlekedésből történő forráskivonás kedvezőtlen hatással lesz a közlekedési infrastruktúrára, a járműpark fejlesztésére, s munkahelyek ezreit veszélyezteti. Az egyesület elnöke elmondta, azt követelik a kormánytól, hogy javaslatát vonja vissza, az országgyűlési képviselőket pedig arra szólítják fel, hogy azt ilyen formában ne szavazzák meg.
Meglepő fordulatot tartogat az időjárás