Lopakodó közúti privatizáció?

Hármas-négyes csoportokba szervezné a Volán-társaságokat a közlekedési kormányzat, amely elbocsátásokkal és járattörlésekkel, -ritkításokkal járhat – értesült lapunk. Egy korábbi minisztériumi tervezet a régiósítást a privatizáció első lépésének minősítette. A vasutas- és Volán-szakszervezetek együttműködésre készülnek a megszorítások ellen.

2009. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mégsem menekülnek meg a Volán-társaságok a gyökeres átszervezés elől. Korábban úgy tűnt, nem kerül sor erre, a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ugyanis a közelmúltban úgy döntött, megelégedne azzal is, ha a Volán-cégek stratégiai együttműködésre vonatkozó megállapodásokat kötnének egymással a regionális integrált közösségi közlekedési menetrendhez, valamint a közszolgáltatást megrendelő állam igényeihez igazodva. A Volán-társaságok mélyebb szervezeti integrációját – értsd összevonását – az NVT akkor nem tanácsolta. Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításáért felelős miniszteri megbízott azonban erősen szorgalmazza, hogy az átszervezés a közeljövőben megtörténjen – tájékoztatták lapunkat ágazati források. Ha a cél a megtakarítás – miként azt a vasúti átalakítás során kinyilvánította a közlekedési tárca –, akkor a regionális összevonás munkahelyek megszűnésével s a szolgáltatás szűkítésével járhat. Vagyis elbocsátások, járatritkítások várhatók. Értesüléseink szerint Hónig Péter miniszter a jövő héten egyeztet a Volán-társaságok vezetőivel, s várhatóan azután jelenti be a szervezeti átalakítást.
Az állami autóbuszcégek regionális átalakítására már 2007-ben, a Kóka János vezette közlekedési tárcánál készültek megvalósíthatósági tanulmányok. Akkor ez félbemaradt, többek közt azért, mert a szakszervezetek és a Volán-társaságok vezetői, valamint a megyei közgyűlések és a megyeszékhelyek önkormányzatai is tiltakoztak az átszervezés ellen. Arról, hogy végül is mire készült a közlekedési kormányzat, meglehetősen pontos képet adott Garamhegyi Ábel, a gazdasági tárca akkori államtitkára, aki a Megyei Jogú Városok Szövetségének Pécsett tartott közgyűlésén 2007. március 10-én kifejtette: a tizenkilenc megyei Volán-társaságot előbb hét régiós cégbe vonják össze, majd ezeket kínálják fel eladásra a befektetőknek. A tervről, illetve a privatizáció céljáról később és azóta sem sikerült nyilatkozatra bírnunk a közlekedési kormányzatot. A közösségi közlekedési szakmában mindamellett makacsul tartják magukat a pletykák, hogy az átszervezéssel és az esetleges privatizációval a kormány egyes befektetői csoportoknak kíván megágyazni, amelyek a 2012-es – uniós kötelezettségként vállalt – közösségi közlekedési piacnyitás idejére már helyzetbe kívánnak kerülni a személyszállítási területen.
A 40 milliárdos elvonás okozta veszélyhelyzet cselekvésre ösztönözte az érintett szakmai és érdekvédelmi szervezeteket. A Volán-társaságoknál működő négy reprezentatív szakszervezetet tömörítő Volán Szakszervezetek Együttműködési Fóruma közös sztrájkbizottság létrehozását kezdeményezte, hogy a kormányt tárgyalásra kényszerítse a közösségi közlekedés átalakításáról szóló határozat végrehajtásáról – közölte Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A tömörülést a közelmúltban megkereste a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, s közös fellépést szorgalmazott a kormányzati megszorításokkal szemben. Horváth László szerint a négy szervezetből három a kezdeményezés támogatása mellett foglalt állást. Mint mondta, nem járhatnak sikerrel azok a kormányzati törekvések, amelyek egymás ellen kívánják kijátszani a közúti és a kötöttpályás szolgáltatókat.
Tiltakozott a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete is az ellen, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forintot akar kivonni a közösségi közlekedés finanszírozásából – mondta Apáthy István, az egyesület elnöke tegnap a Pénzügyminisztérium előtt. Úgy vélekedett, hogy a jövő évi költségvetésben tervezett 40 milliárd forint elvonás a közösségi közlekedésnek akár 60 milliárd forint mínuszt is jelenthet, ha a kormány nem téríti meg a Volán-vállalatoknak a veszteségfinanszírozást. Apáthy kiemelte, hogy a közösségi közlekedésből történő forráskivonás kedvezőtlen hatással lesz a közlekedési infrastruktúrára, a járműpark fejlesztésére, s munkahelyek ezreit veszélyezteti. Az egyesület elnöke elmondta, azt követelik a kormánytól, hogy javaslatát vonja vissza, az országgyűlési képviselőket pedig arra szólítják fel, hogy azt ilyen formában ne szavazzák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.