Már a MÁV is a csődtől tart

Az év elejére csődbe mehet a MÁV, leállnak a vonatok, ha nem kap azonnali segítséget a kormánytól a vasúttársaság. Ez ezúttal már nem egy szakértői háttéranyagban, hanem a vasúttársaság két csúcsvezetője által a közlekedési miniszternek írt levélben olvasható.

2009. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem lép közbe a kormány, a „2010. év elején finanszírozhatatlanná válik a MÁV, ezért csődhelyzet alakulhat ki, amely a személyszállító és a vontatási leányvállalatokat is érintheti” – áll abban a levélben, amit Andrási Miklós elnök-vezérigazgató és Heinczinger István vezérigazgató szeptember 11-én írt Hónig Péter és Oszkó Péter minisztereknek. A lapunk birtokába került dokumentum a személyszállítási költségtérítés és a pályavasúti működés tekintetében többletforrásokat követel, illetve azt, hogy a pénzt már februárban folyósítsák. Emellett állami kezességet és tulajdonosi támogatást is igényelnek az „egyes területeken már meglévő áldatlan állapotok felszámolására”, és azt, biztosítsák az adminisztratív feltételeket.
A levél cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy a lapunk által október elején ismertetett háttéranyag – amely szerint csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban elfogy a pénz, s az év első hónapjában csődbe megy a magyar vasúttársaság – megállapításai lényegében helytállóak, és a MÁV hivatalos cáfolata csupán a valódi helyzet elkendőzését szolgálta. A valóság az, hogy a kormány által elvonni kívánt 40 milliárd forint hiánya, a MÁV-ingatlanvagyon értékesítési nehézségei, illetve az állami költségtérítés szokásos késése a jövő év elején térdre kényszerítheti a társaságot.
*
Rendkívül fontos, hogy folyamatos legyen a MÁV-csoport finanszírozása – hangsúlyozta Hónig Péter közlekedési miniszternek írt levelében Andrási Miklós elnök-vezérigazgató és Heinczinger István vezérigazgató. A két topmenedzser leszögezte, hogy a csődhelyzet elkerülése érdekében szükségesnek tartják a személyszállítási közszolgáltatási szerződés módosítását, illetve a finanszírozás felgyorsítását.
Ez azért lenne fontos, mert mint korábban megírtuk, a kormány az idén a személyszállítási költségtérítést csak júliusban kezdte el utalni a személyszállító társaságnak, s akkor sem egy öszszegben, hanem hét kisebb öszszegre bontva. Ha nem állt volna rendelkezésre a Cargo-bevétel, akkor már az idén komoly finanszírozási gondok elé nézhetett volna a MÁV-csoport, hiszen a pénzpiaci helyzet megnehezítette a hitelek megújítását, és drágította a forrásokat. Andrásiék azt is leszögezték a levélben, hogy a minimálisan szükséges beruházásokhoz állami és tulajdonosi támogatásokat igényelnek a vasúttársaság számára. Ezek állhatnak állami kezességvállalásból és pénz folyósításából. A cégátalakulás költségeit pedig tőkeemeléssel látná megoldhatónak Andrási Miklós és Heinczinger István.
A közlekedési tárca által ismertetett tervek szerint a jelenlegi, csaknem hetven társaságból álló MÁV-csoportot még az idén két cégbe szerveznék vissza. A személyszállító MÁV-Starthoz kerülne a MÁV Trakció, vagyis a vontatási, valamint a MÁV Gépészet, azaz a gördülőállomány karbantartását végző leánycég. A most létrehozandó pályavasút pedig magába foglalná az ingatlanhasznosítással kapcsolatos és egyéb kisegítő feladatokat is. A kormány tervei szerint 40 milliárd forinttal kevesebb állami támogatást kapna jövőre az államvasút, de ezt a kiesést ellensúlyoznák egy 40 milliárdos hitellel. A cégátalakítás céljára egy újabb 48 milliárdos hitelt vetetnének fel a MÁV-val.
A MÁV-menedzsment segélykiáltása arra hívja fel a figyelmet, hogy februárban kritikus helyzet alakulhat ki a napi kiadások fedezete körül. Az önmagában nem elég, ha az éves mérleg szintjén rendben lévőnek látszik a társaság finanszírozása. A MÁV-csoport hatalmas, 300 milliárdos hitelállománnyal rendelkezik, ami a belső adósságokkal együtt megközelíti az egybillió forintot – állította Antal Dániel, a Vasúti Hivatal korábbi elnöke. Ez pedig nem teszi lehetővé, hogy könynyen hitelhez jusson a cég. A csődhelyzet pedig beláthatatlan következményekkel járhat a közösségi közlekedés egészére. Az idézett levél szerint a pénzhiány akár a cégátalakítás gátja is lehet.
Biztosan lesz sztrájk a vasúton – jelentette be tegnap Gaskó István, a VDSZSZ elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.