Ha nem lép közbe a kormány, a „2010. év elején finanszírozhatatlanná válik a MÁV, ezért csődhelyzet alakulhat ki, amely a személyszállító és a vontatási leányvállalatokat is érintheti” – áll abban a levélben, amit Andrási Miklós elnök-vezérigazgató és Heinczinger István vezérigazgató szeptember 11-én írt Hónig Péter és Oszkó Péter minisztereknek. A lapunk birtokába került dokumentum a személyszállítási költségtérítés és a pályavasúti működés tekintetében többletforrásokat követel, illetve azt, hogy a pénzt már februárban folyósítsák. Emellett állami kezességet és tulajdonosi támogatást is igényelnek az „egyes területeken már meglévő áldatlan állapotok felszámolására”, és azt, biztosítsák az adminisztratív feltételeket.
A levél cáfolhatatlan bizonyítéka annak, hogy a lapunk által október elején ismertetett háttéranyag – amely szerint csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban elfogy a pénz, s az év első hónapjában csődbe megy a magyar vasúttársaság – megállapításai lényegében helytállóak, és a MÁV hivatalos cáfolata csupán a valódi helyzet elkendőzését szolgálta. A valóság az, hogy a kormány által elvonni kívánt 40 milliárd forint hiánya, a MÁV-ingatlanvagyon értékesítési nehézségei, illetve az állami költségtérítés szokásos késése a jövő év elején térdre kényszerítheti a társaságot.
*
Rendkívül fontos, hogy folyamatos legyen a MÁV-csoport finanszírozása – hangsúlyozta Hónig Péter közlekedési miniszternek írt levelében Andrási Miklós elnök-vezérigazgató és Heinczinger István vezérigazgató. A két topmenedzser leszögezte, hogy a csődhelyzet elkerülése érdekében szükségesnek tartják a személyszállítási közszolgáltatási szerződés módosítását, illetve a finanszírozás felgyorsítását.
Ez azért lenne fontos, mert mint korábban megírtuk, a kormány az idén a személyszállítási költségtérítést csak júliusban kezdte el utalni a személyszállító társaságnak, s akkor sem egy öszszegben, hanem hét kisebb öszszegre bontva. Ha nem állt volna rendelkezésre a Cargo-bevétel, akkor már az idén komoly finanszírozási gondok elé nézhetett volna a MÁV-csoport, hiszen a pénzpiaci helyzet megnehezítette a hitelek megújítását, és drágította a forrásokat. Andrásiék azt is leszögezték a levélben, hogy a minimálisan szükséges beruházásokhoz állami és tulajdonosi támogatásokat igényelnek a vasúttársaság számára. Ezek állhatnak állami kezességvállalásból és pénz folyósításából. A cégátalakulás költségeit pedig tőkeemeléssel látná megoldhatónak Andrási Miklós és Heinczinger István.
A közlekedési tárca által ismertetett tervek szerint a jelenlegi, csaknem hetven társaságból álló MÁV-csoportot még az idén két cégbe szerveznék vissza. A személyszállító MÁV-Starthoz kerülne a MÁV Trakció, vagyis a vontatási, valamint a MÁV Gépészet, azaz a gördülőállomány karbantartását végző leánycég. A most létrehozandó pályavasút pedig magába foglalná az ingatlanhasznosítással kapcsolatos és egyéb kisegítő feladatokat is. A kormány tervei szerint 40 milliárd forinttal kevesebb állami támogatást kapna jövőre az államvasút, de ezt a kiesést ellensúlyoznák egy 40 milliárdos hitellel. A cégátalakítás céljára egy újabb 48 milliárdos hitelt vetetnének fel a MÁV-val.
A MÁV-menedzsment segélykiáltása arra hívja fel a figyelmet, hogy februárban kritikus helyzet alakulhat ki a napi kiadások fedezete körül. Az önmagában nem elég, ha az éves mérleg szintjén rendben lévőnek látszik a társaság finanszírozása. A MÁV-csoport hatalmas, 300 milliárdos hitelállománnyal rendelkezik, ami a belső adósságokkal együtt megközelíti az egybillió forintot – állította Antal Dániel, a Vasúti Hivatal korábbi elnöke. Ez pedig nem teszi lehetővé, hogy könynyen hitelhez jusson a cég. A csődhelyzet pedig beláthatatlan következményekkel járhat a közösségi közlekedés egészére. Az idézett levél szerint a pénzhiány akár a cégátalakítás gátja is lehet.
Biztosan lesz sztrájk a vasúton – jelentette be tegnap Gaskó István, a VDSZSZ elnöke.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le