Bár a választ már a múlt hétre ígérte, további türelmet kért lapunktól a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) az Orangeways és a Zala Volán emelt szintű városközi autóbusz szolgáltatásával kapcsolatos döntés ügyében. Az Orangeways júliusban tette közzé, hogy Budapestről öt nagyvárosba indítana naponta többször közlekedő távolsági autóbuszjáratokat. Győrbe, Zalaegerszegre, Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe, vagyis a főként autópályán elérhető célpontokra vinnének utasokat. Kevéssé ismert, hogy a társaságnak konkurenciája is akadt: már júniusban a szakminisztériumhoz fordult a Zala Volán Zrt., hogy ingyenes ülőhely-előfoglalással és menet közben internetezési lehetőséggel rendelkező járatot indíthasson Zalaegerszeg és a főváros között. Mind a két kérelem a minisztériumi döntéshozók előtt van, de a döntés egyre késik.
A Volán-társaságok érthető ellenszenvvel fogadták az Orangeways törekvését. A belföldi autóbusz-közlekedés ugyanis közszolgáltatás, amelynek piaca 2012-ben nyílik meg az EU-megállapodás szerint. Olyan híresztelések is napvilágot láttak, amely szerint az Orangeways támogatókat szerzett magának a kormányzaton belül is.
A késlekedésnek más oka is lehet. Úgy tudjuk, a miniszterelnök ideiglenesen leintette Hónig Pétert és csapatát. Az intézkedés oka kettős: részint kiderült, hogy a MÁV-tól elvárt 40 milliárdos költségvetési megtakarításra az Antali Károly vezette munkacsoport által kidolgozott változat 42 milliárdos költséget igényel. Ráadásul kiderült, hogy a közlekedési tárca vezetése nem képes meneszteni az általa rossznak tartott vállalatvezetőt – esetünkben Heinczinger István MÁV-vezért –, és emiatt komoly bajok mutatkoznak a főhivatal tekintélye körül. Hónig Pétert kezdettől ellenszenvvel fogadta a szocialista frakció, és úgy tudni, hogy ellenállásuk azóta erősödött. Ez értesüléseink szerint a frakció ma délutáni zárt ülésén is megmutatkozohat. A közlekedési közlekedés átalakításáról, a több tíz milliárdos tervezett megvonásról a kormánypárti képviselők valószínűleg rendkívül parázs vitát folytatnak majd.
Nem a járatokat, a vasúti vezetőket kell ritkítani? Az úgymond „legveszteségesebb” mellékvonalak bezárása vonalanként és éves szinten ténylegesen 70-80 millió forint megtakarítást hozott. Ez kevesebb, mint egy MÁV-felsővezető bére közterhekkel. Vagyis ahány vezető, annyi vonal, akár így is számolhatunk – nyilatkozta Antal Dániel, a megszüntetett Vasúti Hivatal elnöke a Hírszerző hírportálnak. A szakember szerint a MÁV-csoport 60-70 ténylegesen működő cégből áll, mindegyik élén magas fizetésű vezetővel. Ha ezeket visszaszerveznénk, akkor annyi pénzt takarítanánk meg, mintha ugyanannyi mellékvonalat bezárnánk.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!