Tovább a gödör fenekén

Több mint 74 százalékkal kevesebb személyautó és kishaszonjármű kelt el a magyar piacon szeptemberben, mint az elmúlt év azonos időszakában, és az éves visszaesés is megközelíti a 60 százalékot. A válság átrendezte a márkák rangsorát is.

2009. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a szeptember hagyományosan az autópiac élénkülésének az időszaka, ebben az évben – mint az várható volt – elmaradt a vásárlók rohama. Az első őszi hónapban mindössze 3189 személyautó – összehasonlításképpen a tavalyi adat: 13 287 – és 674 kishaszonjármű – tavaly 1757 – talált gazdára. A visszaesés átlagos mértéke 74,3 százalék. A kilencedik hónappal együtt az ez évi viszszaesés a személyautók esetében 59,4 százalék, de a két érintett járműkategória közös adata is 58,1 százalék.
A visszaesés átrendezte a márkák hagyományos rangsorát is. A listát most a Ford vezeti, amelynek forgalma valamivel kisebb mértékben esett vissza, mint versenytársaké, így 13 százalékos piaci részesedésre tett szert a tavalyi 10 százalék után. Ellenkező előjellel ugyanezt az utat járta be a sok éven át abszolút piacvezető Suzuki, amely most csak a piac 10 százalékát birtokolja, míg tavaly ilyenkor még 15,75 százalékot ért el. A harmadik helyezett Opel csaknem négy százalékot veszített, a negyedik Volkswagen 1,2 százalékkal erősödött. Jelentősebb visszaesést könyvelhetett el még 2,2 százalékkal a Chevrolet, amely az Opelhez hasonlóan mostanáig a GM-csoport tagja volt, csaknem ugyanennyit erősödött a Fiat.
A márkakereskedések látványos csődhulláma egyelőre nem következett be, bár a kisebb városokban az egyetlen márkát árusító szalonok közül sok lehúzta már a rolót. A Figyelő értesülései szerint a nagy kereskedéseket, több márkát több telephelyen kínáló mogulokat – bár alaposan eladósodtak – az menti meg a csődtől, hogy a finanszírozó bankok futnak a pénzük után, azaz továbbra is pénzelik a kereskedőket, a későbbi kilábalás reményében.
Az autókereskedői szakmára jellemző, hogy a kereskedők minden fillért igyekeznek megfogni, elküldték a nem feltétlenül szükséges munkaerőt, visszafogottan hirdetnek. Az akciók ennek ellenére továbbra is futnak. Több márka úgy igyekszik bátorítani a vásárlást, hogy akciós hitelt kapcsolnak egyes modellekhez. Ám ezek a hitelek nem attól akciósak, hogy alacsony a kamatuk, hanem a gépkocsi listaárából engednek látványosan – a Renault Daciája esetében például 2,1-ről 1,6 millió forintra. Az árengedmény azonban csak látszólagos, mert a vevő a finanszírozás borsos többletköltségein keresztül fizeti meg a gépkocsi valódi árát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.