Bár a szeptember hagyományosan az autópiac élénkülésének az időszaka, ebben az évben – mint az várható volt – elmaradt a vásárlók rohama. Az első őszi hónapban mindössze 3189 személyautó – összehasonlításképpen a tavalyi adat: 13 287 – és 674 kishaszonjármű – tavaly 1757 – talált gazdára. A visszaesés átlagos mértéke 74,3 százalék. A kilencedik hónappal együtt az ez évi viszszaesés a személyautók esetében 59,4 százalék, de a két érintett járműkategória közös adata is 58,1 százalék.
A visszaesés átrendezte a márkák hagyományos rangsorát is. A listát most a Ford vezeti, amelynek forgalma valamivel kisebb mértékben esett vissza, mint versenytársaké, így 13 százalékos piaci részesedésre tett szert a tavalyi 10 százalék után. Ellenkező előjellel ugyanezt az utat járta be a sok éven át abszolút piacvezető Suzuki, amely most csak a piac 10 százalékát birtokolja, míg tavaly ilyenkor még 15,75 százalékot ért el. A harmadik helyezett Opel csaknem négy százalékot veszített, a negyedik Volkswagen 1,2 százalékkal erősödött. Jelentősebb visszaesést könyvelhetett el még 2,2 százalékkal a Chevrolet, amely az Opelhez hasonlóan mostanáig a GM-csoport tagja volt, csaknem ugyanennyit erősödött a Fiat.
A márkakereskedések látványos csődhulláma egyelőre nem következett be, bár a kisebb városokban az egyetlen márkát árusító szalonok közül sok lehúzta már a rolót. A Figyelő értesülései szerint a nagy kereskedéseket, több márkát több telephelyen kínáló mogulokat – bár alaposan eladósodtak – az menti meg a csődtől, hogy a finanszírozó bankok futnak a pénzük után, azaz továbbra is pénzelik a kereskedőket, a későbbi kilábalás reményében.
Az autókereskedői szakmára jellemző, hogy a kereskedők minden fillért igyekeznek megfogni, elküldték a nem feltétlenül szükséges munkaerőt, visszafogottan hirdetnek. Az akciók ennek ellenére továbbra is futnak. Több márka úgy igyekszik bátorítani a vásárlást, hogy akciós hitelt kapcsolnak egyes modellekhez. Ám ezek a hitelek nem attól akciósak, hogy alacsony a kamatuk, hanem a gépkocsi listaárából engednek látványosan – a Renault Daciája esetében például 2,1-ről 1,6 millió forintra. Az árengedmény azonban csak látszólagos, mert a vevő a finanszírozás borsos többletköltségein keresztül fizeti meg a gépkocsi valódi árát.
Soltész Miklós alaposan eligazította Mellár Tamást: ezért sem fognak önök bekerülni a következő parlamentbe