Heinczinger utolsó dobása?

Döntött a MÁV Hónig Péter miniszter által delegált tagokkal kibővített igazgatósága tegnap a GSM-Rail infokommunikációs rendszer pályázatáról, de lapzártánkig nem hozták nyilvánosságra a határozat tatalmát. Úgy tudjuk, a kormány azt akarta elérni, hogy az általuk javasolt módon, mintegy tízmilliárd forinttal magasabb áron kössön szerződést a MÁV a nyertes céggel.

2009. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár már napokkal korábban elbúcsúzott munkatársaitól, Heinczinger István volt vezérigazgató még egy feladatot hagyott maga után: az évek óta húzódó GSM-Rail kommunikációs rendszer pályázatának elbírálását. Az egyetlen állva maradt pályázat a Siemens vezette konzorciumé. Közismert tény, hogy Heinczinger korábban épp a Siemenstől érkezett a MÁV-hoz. De nemcsak az – értesüléseink szerint változatlan fizetéssel a GYSEV-hez távozó – vezérigazgató szorgalmazta a GSM-Rail üzlet mielőbbi megkötését, hanem a kormány, illetve egyes, a kormány mögött álló lobbicsoportok számára is sürgős a mielőbbi lebonyolítás. Egyebek mellett ezzel magyarázták forrásaink, hogy váratlanul tegnapra hozta előre a mára tervezett igazgatósági ülését a MÁV Zrt. A hirtelen sürgőssé vált tanácskozáson Hónig Péter közlekedési miniszter három új igazgatósági tagot delegált a testületbe: Győri Miklóst, Simoncskai Csabát és Czeglédy Gergőt. Utóbbi Hagyó Miklós titkárságvezetője volt a fővárosi önkormányzatnál, jelenleg pedig Oláh Lajos közlekedési államtitkár titkárságát vezeti. A gyors kinevezést feltehetően az indokolja, hogy a nemrégiben az igazgatóság által finanszírozási és versenyszempontokból aggályosnak ítélt, ezért átgondolásra viszszaadott 55 milliárd forint értékű GSM-R belső MÁV-informatikai tender az új összetételű testületen olajozottabban vihető keresztül.
A Hír TV-ben és lapunkban közzétett információkra reagálva Hónig Péter elismerte, hogy három új tagot delegált az igazgatóságba. Ezt azzal magyarázta, hogy ott két hely felszabadult, de további egy személyt is kinevezett, hogy meglegyen a héttagú testület létszáma. Közölte azt is, hogy a MÁV-nál a kommunikációs rendszer kialakítására vonatkozó tender lezárásáról tanácskoznak a különböző testületek, ám döntéseit nem kívánta megelőlegezni. Az igazgatósági ülésről utóbb kiadott tájékoztató szerint a testület javaslatát elküldte a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek, aki péntekig hozza meg döntését.
A MÁV igazgatóságának korábbi tagjai azért nem kívánták nevüket adni a GSM-Rail tender lebonyolításához, mert többen aggályosnak találták, hogy egyetlen pályázóból kell „kiválasztani” a győztest. A pályázati dokumentumot 2007-ben még hárman vették meg, de végül a kínai Huawei nem adott be ajánlatot, csak a Kapsch–Nortel konzorcium és a Nokia Siemens Networks versengett. Később a Kapsch vezette konzorcium nem tudott eleget tenni egy adminisztrációs feltételnek, így a Siemens egyedül maradt. MÁV-berkekből származó információink szerint a tender reális ára 38-41 milliárd forint, ám a kormány által szorgalmazott szerződés már 55 milliárd forintot tartalmazott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.