Ideiglenes felszállás

Egyfelől az EU előírásai, másfelől a légipiacot sújtó depresszió nehezíti meg a kormány dolgát, amikor igyekszik kimenteni a csődhelyzetből a több mint hetvenmilliárdos adósságot felhalmozott nemzeti légitársaságot. Ám a legfőbb baj az, hogy nem látható, mitől lesz valaha is nyereséges a Malév.

2009. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hónapok óta semmi nem történik a magyar nemzeti légitársaság megmentése ügyében: az Airbridge Zrt. közgyűlései ismét sorra eredménytelenül értek véget. A papíron kisebbségi, 49 százalékos tulajdonos orosz Vnyesekonombank (VEB) eleve vonakodva vállalt kötelezettséget a cég pénzügyi fenntartásáért, s jelentősebb tőkeinjekciót nem is hajlandó addig végrehajtani, amíg a többségi tulajdonos – az 51 százalékot bíró magyar állampolgár Költő Magdolna – nem tesz hozzá hasonló mennyiségű pénzt. Természetesen a stróman szerepkörű magyar üzletaszszonytól nem lehet várni tízmilliárdok mozgatását – egy elemzés szerint 50-100 milliárddal lehetne életet lehelni a magyar légicégbe –, helyette a magyar állam a VEB tárgyalópartnere. Hogy miként kerülhet egyáltalán szóba annak az államnak a szerepvállalása, amely 2007-ben eladta a Malévot az Airbridge-nek? Úgy, hogy a privatizációban nyertes Abramovics ikrek azóta tönkrementek, s eltűntek a Malév életéből.
Az orosz–magyar kormányzati tárgyalások közepette a Malév pénzügyi helyzete egyre nehezebb. Lapinformációk szerint már túlhaladta a cég adósságállománya a hetvenmilliárd forintot. A magyar pénzügyminiszter most állami tulajdonszerzésről tárgyalt orosz kollégájával. Oszkó Péter egyben érzékeltette, hogy ez legfeljebb tartozáselengedés lehet, friss pénzt a magyar állam nem tud a Malévba tenni.
Fónagy János rendkívül nehéznek nevezte a Malév helyzetét. A Fidesz politikusa kérdésünkre elmondta, nem látnak olyan lépést, amely megoldaná a nemzeti légitársaság jövedelmezőségének a problémáját. Félő, mondta, hogy a kormány csak átmeneti megoldásra törekszik, s a Malév problémája – hatalmas adósságállományával, veszteséges működésével – a következő kormány nyakába szakad.
A Malév adósságállománya nem csak pénzbeli elkötelezettségeket jelent. A cégnek számos üzletrészét kellett eladnia az utóbbi években azért, hogy készpénzhez jusson. Közéjük tartozik a cég földi kiszolgálóegysége, a Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt., amelyet a nemzeti vagyonkezelő vett meg 1,5 milliárd forintért, de a légicég gépkarbantartó leányát, az Aeroplex Kft.-t is elzálogosították a Budapest Airport Zrt. adósságainak fejében, s meg kellett válnia a Lufthansa Technikben birtokolt 15 százalékos tulajdonrészétől is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.